Από τότε που
η κινεζική Cosco ανέλαβε την εκμετάλλευση και λειτουργία μέρους
του ιστορικού λιμένος του Πειραιά, η
διακίνηση εμπορευμάτων διπλασιάστηκε.
Σύμφωνα με
το παρακάτω άρθρο της εφημερίδας New York Times, το υπόλοιπο ελληνικό κομμάτι του λιμένα, βλέπει με δυσαρέσκεια τους Κινέζους,
κυρίως εξαιτίας των συνθηκών εργασίας που έχουν επιβάλλει, αλλά παράλληλα ίσως
και να τους ζηλεύει για την αποτελεσματικότητά τους.
Ο όγκος των εμπορευμάτων που διακινούνται στο κινεζικό
κομμάτι του ΟΛΠ είναι τριπλάσιος αυτού που ήταν πριν από δυο χρόνια, και πριν
αναλάβει την διοίκηση του εκ μέρους της κινεζικής Cosco, ο πλοίαρχος Fu Cheng Qiu.
Θυμίζουμε πως όταν μιλάμε για την Cosco, μιλάμε για μια τεράστια παγκόσμια ναυτιλιακή επιχείρηση,
που ανήκει στο κινεζικό κράτος.
Το 2010, που η ελληνική κυβέρνηση προχώρησε σε συμφωνία
με τους Κινέζους, εκτός από €500 εκατομμύρια που έβαλε στα άδεια κρατικά της ταμεία,
επίσης πέτυχε να μετατρέψει μια μέχρι τότε ημιθανή δημόσια επιχείρηση, σε ένα
ζωντανό κέντρο παραγωγικότητας.
Το υπόλοιπο μισό του λιμανιού συνεχίζει να ελέγχεται από
το ελληνικό δημόσιο. Και το γεγονός ότι επιχειρηματικά υστερεί κατά πολύ από το
αντίστοιχο κινεζικό, αποδεικνύει την αναποτελεσματικότητα των κεκτημένων
εργασιακών δικαιωμάτων, και τα σχετικά υψηλά μεροκάματα αυτών που είναι ακόμη
τυχεροί και διατηρούν τις θέσεις εργασίας τους, δυο όμως στοιχεία που συντελούν
στην ανακοπή της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας.
Υπό την διοίκηση του Fu Cheng Qiu, το κινεζικό
λιμάνι έχει προσελκύσει νέους πελάτες, μεγάλο όγκο εμπορευμάτων, και ακόμη
μεγαλύτερα πλοία.
Τώρα που η ελληνική κυβέρνηση μελετάει το ενδεχόμενο
παραχώρησης περισσότερων περιουσιακών
στοιχείων του δημοσίου σε ιδιώτες, για να μπορέσει να αντεπεξέλθει στα τεράστια
χρέη της, καλά θα κάνει να πουλήσει, ή να παραχωρήσει και το άλλο μισό λιμάνι στους
Κινέζους.
Κάτι τέτοιο όμως θα ήταν πολύ δύσκολο να το αποδεχτούν οι
Έλληνες, αφού συνεπάγεται καταστάσεις που τα συνδικάτα απορρίπτουν
κατηγορηματικά, όπως είναι οι μειώσεις μισθών, και οι πιο αυστηροί όροι εργασίας.
Όπως λέει ο Βασίλης Αντωνιάδης, επικεφαλής του ελληνικού παραρτήματος
του ομίλου Boston Consulting Group, τα ελληνικά
συνδικάτα θα αντιδράσουν, προκειμένου να διατηρήσουν τα εργασιακά τους δικαιώματα.
«Η κινεζική επένδυση στον Πειραιά, λέει, αποδεικνύει ξεκάθαρα
πως οι ελληνικές εταιρίες μπορούν να είναι ανταγωνιστικές σε παγκόσμιο επίπεδο,
αν λειτουργούν με ιδιωτικά κριτήρια».
Από την πλευρά του, ο πλοίαρχος Fu θεωρεί πως η
Ελλάδα έχει πολλά να διδαχτεί από κάποιες εταιρίες όπως είναι η Cosco.
Σε γενικές γραμμές, η ανατροπή που προκάλεσε η Cosco στον Πειραιά
είναι αυτό που χρειάζεται η Ελλάδα γενικότερα, αν θέλει να επαναφέρει την
ανταγωνιστικότητα στην οικονομία της που πλήττεται από την ύφεση, και να μειώσει
έτσι την μεγάλη ανεργία που αγγίζει το 24%, και τέλος να πάψει να εξαρτάται
οικονομικά από τα δάνεια των εταίρων της.
S.A.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου