11.10.12

Η σιδηροτροχιά που έγινε πάρκο


Το 1980 πέρασε το τελευταίο εμπορικό τρένο (σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία μετέφερε 3 βαγόνια με γαλοπούλες) πάνω από την High Line, την τελευταία υπέργεια εμπορική σιδηροτροχιά στ δυτικό Manhattan της Νέας Υόρκης.

20 χρόνια μετά, δύο τρελαμένοι με την αρχιτεκτονική Νεοϋρκέζοι κατέθεταν την πρότασή τους σε ένα δημόσιο φόρουμ για τη χρήση της εγκαταλελειμμένης γραμμής: να γίνει πάρκο!

Οι Joshua David και Robert Hammond, τους οποίους κάποιοι αποκαλούσαν ερασιτέχνες, ίδρυσαν την φιλανθρωπική οργάνωση «Φίλοι της High Line», η οποία μετέτρεψε την παλιά γραμμή σε ένα νέο είδος δημόσιου αξιοθέατου υπό τη μορφή ενός πρωτότυπου πάρκου. Με 4 εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο, η High Line έχει γίνει από το 2009 που άνοιξε το δεύτερο πιο επισκέψιμο αξιοθέατο της πόλης!

Την επιτυχία του εν λόγω εγχειρήματος έχουνε ζηλεψει και άλλες μεγάλες πόλεις, με το Λονδίνο και το Σικάγο να είναι έτοιμες να προχωρήσουν στα δικά τους αντίστοιχα έργα. Βλέπετε, το όφελος της αναμόρφωσης της γραμμής δεν ήταν μόνο εικαστικό ή βιοτικό: οι αξίες των ακινήτων γύρω από τη γραμμή εκτοξεύθηκαν! Σπίτια που ουσιαστικά ήταν στη μέση του πουθενά βρέθηκαν στο επίκεντρο της αγοραστικής ζήτησης και ξενοδοχειακοί όμιλοι καλοβλέπουν την περιοχή. Υπολογίζεται πως 2 δις δολάρια οικονομικής δραστηριότητας προστέθηκαν στην περιοχή μετά το άνοιγμα του πάρκου της High Line.

Οι ιδρυτές του υπολόγιζαν πως σε βάθος 20ετίας το πάρκο θα προσέφερε στην πόλη έσοδα άνω των 250εκ δολαρίων μέσω της αυξημένης φορολογίας λόγω της ταχείας αναρρίχησης των τιμών των ακινήτων. Τελικά αποδείχτηκαν συντηρητικοί, γιατί πλέον οι εκτιμήσεις μιλάνε για κοντά 900εκ.! Και μιλάμε για ένα project που στοίχησε «μόλις» 112 εκ. δολάρια, χρήματα που βρέθηκαν όχι μόνο από το πλούσιο αποθεματικό της πόλης της Νέας Υόρκης, αλλά και από την ενθουσιώδη υποστήριξη ευκατάστατων και διάσημων κατοίκων της, όπως οι ηθοποιοί Kevin Bacon και Edward Norton.

Όμως, όπως σε όλα τα ωραία πράγματα, υπάρχει και ένα σκοτεινό σημείο. Θέλοντας οι εμπνευστές του πάρκου να προσφέρουν πραγματικά στις κοινότητες και της γειτονιές από τις οποίες περνάει η γραμμή του ενός μιλίου, το μετέτρεψαν σε ένα πραγματικό Νεοϋρκέζικο πάρκο: είναι εντελώς δωρεάν! Δυστυχώς, η οργάνωση δεν μπόρεσε να κεφαλαιοποιήσει οικονομικά οφέλη από την διαχείριση του πάρκου, κάτι που μπορέσανε και με το παραπάνω να κάνουν οι μεσίτες πέριξ της γραμμής, οπότε πρέπει κάθε χρόνο να βρίσκουν από δωρεές 4,5εκ δολάρια για τη λειτουργία και συντήρησή του.

Μέχρι στιγμής όμως δείχνουν να τα καταφέρνουν. Οπότε οι Νεοϋρκέζοι και οι τουρίστες μπορούν να απολαμβάνουν την εξαιρετική δουλειά που έκανε η οραματική ομάδα που μάζεψαν οι David και Hammond για την υλοποίηση του έργου, όπως ο Δανός σχεδιαστής κήπων, Piet Oudolf, o οποίος κατάφερε και συμπεριέλαβε στο σχεδιασμό την υπάρχουσα άγρια βλάστηση που είχε φυτρώσει από το 1980. Από τη θέα του ποταμού Hudson, στο πέρασμα στην Meatpacking District, μέχρι την κίνηση της 10ης Λεωφόρου, μπορεί κάποιος να εκτιμήσει την αναβάθμιση που μπορούν να υποστούν τα αστικά μας κέντρα, εφ’ όσων υπάρχει φαντασία και διάθεση για προσφορά.

Δαίδαλος, από BBC

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου