16.5.13

Οι τέως άρχοντες.


Σήμερα, από τα περιοδικά που διαμόρφωσαν τις τελευταίες ελληνικές γενιές, δεν υπάρχουν παρά σκιές.




Περισσότερο και από την (επικατάρατη) τηλεόραση, μερικά περιοδικά διαμόρφωσαν τις τελευταίες ελληνικές γενιές.
Οι άνθρωποι που τα δημιούργησαν έφτασαν σε αδιανόητα ύψη εκδοτικής και οικονομικής ακμής.
Σήμερα από αυτά δεν υπάρχουν παρά σκιές.
Και οι δημιουργοί τους αγωνίζονται να επιβιώσουν…



«Χθες, τα περιοδικά των "Τεχνικών Εκδόσεων" ανέστειλαν την έκδοσή τους» λέει η σκληρή είδηση.
«Τέσσερις Τροχοί», «Ήχος & Hi-Fi» (μετέπειτα: «Ήχος & Εικόνα»), «Πτήση», «AutoBild». Ονόματα σύμβολα.
Τίτλοι τρανταχτοί.
Τη δεκαετία του '90, οι 4Τ ήταν πρώτοι σε κυκλοφορία από όλα τα έντυπα. Περπατούσα στον δρόμο και κάθε τρίτος που συναντούσα μου έλεγε: «Σας διαβάζω στους "4 Τροχούς"».
Πριν από αυτά έκλεισαν RAM και «HiTech» – περιοδικά υψηλής τεχνολογίας που έμαθαν το κοινό πληροφορική, ψηφιακά και ηλεκτρονικά τεχνήματα.
Σταμάτησε και το κορυφαίο Lifestyle ανδρικό έντυπο – το «Status», μαζί με τα άλλα περιοδικά του Ομίλου Λυμπέρη.
Ο οποίος ξεκίνησε από τον «Κόσμο του Βίντεο» για να φτάσει στην κορυφή με δεκάδες εκδόσεις και άλλα μέσα.
Και μετά στον γκρεμό.
Πριν από όλα αυτά, στο φόντο, το περιοδικό που άνοιξε τον χώρο της μοντέρνας ζωής και του σύγχρονου ύφους στην Ελλάδα, το περίφημο «Κλικ».
Η αρχή του Lifestyle, του καταναλωτισμού, της γκλαμουριάς, των σελέμπριτις – αλλά και της ελληνικής «νέας δημοσιογραφίας».
Ένα σύνθετο, εκδοτικό και κοινωνικό φαινόμενο.
Η κρίση τού οφείλει πολλά...
Όλα αυτά έγιναν τις δεκαετίες του '80 και του '90 (οι «Τροχοί» ξεκίνησαν νωρίτερα) και σταμάτησαν ξαφνικά τώρα (εκτός από το «Κλικ», που είχε κλείσει το 2005).
Δεν έφταιξε μόνον η κρίση.
Όπως η ελληνική οικονομία, έτσι και ο εκδοτικός μας χώρος αποδείχθηκε φούσκα.
Δεν ήταν δυνατόν η αγορά να σηκώσει τόσο πολλά και ακριβά έντυπα.
Δέκα περιοδικά Lifestyle πόσο κοινό και πόση διαφήμιση θα μοιραστούν σε μία μικρή χώρα;
Κυκλοφορούσαν εδώ περισσότερα έντυπα αυτοκινήτου απ' ό,τι σε πλούσια κράτη δεκαπλάσιου πληθυσμού (π.χ. γερμανόφωνα).
Η κρίση απλώς έδωσε τη χαριστική βολή σε μία υπερβολή.
Και οι δημιουργοί τους;
Ο Πέτρος Κωστόπουλος, που κάποτε έγραφε λαμπερά άρθρα στο «Κλικ», κάνει φτηνή τηλεόραση.
Ο πανεπιστήμων Θόδωρος Σπίνουλας (RAM, «HiΤech», «National Geographic») παλεύει να ξεπληρώσει χρέη.
Ο ταλαντούχος αλλά χαοτικός Κώστας Καββαθάς (που πρόσφατα στο μπλογκ του ειρωνευόταν τον... ορθολογισμό μου) πικραίνεται, θύμα του Λυμπέρη και του εαυτού του.
Ο Λυμπέρης πάλι ταξιδεύει ανά τον κόσμο, προσπαθώντας να στήσει κάτι νέο, ενώ εδώ τον κυνηγάνε απλήρωτοι συνεργάτες.

Νίκος Δήμου
Lifo 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου