Καμιά φορά, ψαχουλεύοντας τα αραχνιασμένα κιτάπια της
ιστορίας, γελώ πολύ.
Αυτό έπαθα διαβάζοντας χθες το πάθημα του Μεγάλου Κινέζου
Τιμονιέρη.
Το μοιράζομαι μαζί σας, μην και καταφέρω να γελάσετε κι
εσείς.
Ο Μάο Τσε Τουνγκ επαναλάμβανε τακτικά στις ομιλίες και τα
γραφτά του ότι «η γυναίκα είναι το μισό του ουρανού και πρέπει να το
κατακτήσουμε».
Υπέροχη και άκρως ποιητική απόδοση μιας λαμπρής (και πολύ
προωθημένης για τα ήθη της εποχής και της χώρας) πολιτικο-κοινωνικής ιδέας.
Ακόμα πιο υπέροχη όμως, ήταν η αυθεντική ερμηνεία αυτού
του επαναστατικού τσιτάτου από την ίδια τη σύζυγο τού Κινέζου επαναστάτη….
Όταν η Χε Ζιζέν (η δεύτερη από τις τρεις συζύγους του)
τσάκωσε τον άνδρα της να τσιλημπουρδίζει με μια ηθοποιό δευτέρας διαλογής,
στράφηκε προς το μέρος του και του είπε μια παροιμιώδη φράση που έμεινε στην
ιστορία του παγκόσμιου φεμινιστικού κινήματος.
Η αντίδρασή της ήταν ο ταυτόχρονος ορισμός της συζυγικής
αξιοπρέπειας, της ανατολίτικης ψυχραιμίας, της κομμουνιστικής απελευθέρωσης και
της γυναικείας κατανόησης:
• «Γιε γουρουνιού, αυγό χελώνας, άχρηστε, που δεν
σκέφτεσαι τίποτα άλλο από το πώς θα γαμήσεις αυτή την τσούλα...»!
Το περιστατικό συνέβη το 1936 και έγινε γνωστό από τη
μαρτυρία μιας Αμερικανίδας δημοσιογράφου που βρέθηκε μπροστά στην τρομερή
συζυγική σκηνή.
Ο Μεγάλος Τιμονιέρης είχε μπάσει την ηθοποιό στο
ιδιαίτερο γραφείο του, ονομάζοντάς την μεταφράστρια της συνέντευξης.
Προφανώς σχεδίαζε ν’ ασχοληθεί μαζί της μόλις αποχωρούσε
η ξένη δημοσιογράφος. Η Χε Ζιζιέν όμως δεν έτρωγε κινέζικο κουτόχορτο.
Εισέβαλε ξαφνικά στο γραφείο, έλουσε τον σύζυγο της με
όλες τις παραδοσιακές βρισιές του ζωικού βασιλείου της Άπω Ανατολής και όρμησε
με άγριες διαθέσεις εναντίον της ερωμένης.
Η Αμερικανίδα πάλι, φορέας της δυτικής υποκριτικής
αστικής ευγένειας και απροετοίμαστη να αντιμετωπίσει μια σκηνή γεμάτη κατινιές
μέσα στο γραφείο του ηγέτη 800 εκατομμυρίων Κινέζων, αποτόλμησε να μπει ανάμεσα
στις δυο γυναίκες που είχαν πιαστεί μαλλί με μαλλί.
Τότε η μαινόμενη σύζυγος παράτησε προσωρινά την «τσούλα»
και στράφηκε εναντίον της δημοσιογράφου.
Δίχως ίχνος τακτ, της έσκισε τα χείλη με τα νύχια, της
κατέβασε τα ρόδινα της μάγουλα και της μαύρισε και τα δυο μάτια με γροθιές.
Πιο ενδιαφέρουσα όμως ήταν η αντίδραση του ίδιου του Μάο.
Ο μεγαλύτερος επαναστάτης της εποχής του, ο εμπνευστής
της Μεγάλης Πορείας που σάρωσε τον Τσαν Κάι Σεκ, ο μέγας θεωρητικός του
αντάρτικου πολέμου, ο φόβος και ο τρόμος των καπιταλιστών, διέταξε τη φρουρά
του να απομακρύνει βιαίως από το δωμάτιο, όχι την υστερική σύζυγο αλλά την
ξεμαλλιασμένη πιτσιρίκα και την αιμόφυρτη δημοσιογράφο.
Ο προεδρικός φόβος απέναντι στον θυμό της επίσημης, ήταν
μεγαλύτερος από την ξεφτίλα στα μάτια της ανεπίσημης, αλλά κι από τον φόβο
δημοσιοποίησης της καταφρονητικής γι' αυτόν σκηνής στον παγκόσμιο Τύπο.
Όπως κι έγινε.
Βέβαια, λίγο αργότερα η Χε Ζιζιέν βρέθηκε να νοσηλεύεται
σε σοβιετικό ψυχιατρείο (δεν είχαν τσακωθεί ακόμα οι Ρώσοι με τους Κινέζους
κομμουνιστές) όπου και πέθανε. Αυτό όμως είναι μια άλλη ιστορία.
Επίσης, άλλη αδιευκρίνιστη ιστορία είναι το πώς η
Αμερικανίδα δημοσιογράφος μπόρεσε να καταλάβει τις κινέζικες βρισιές της
απατημένης συζύγου και πώς τις κατέγραψε με τόση ακρίβεια στη μνήμη της, ενώ
έτρωγε το βρωμόξυλο.
Ας είναι…
Δημήτρης Καμπουράκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου