23.1.14

Η Ryanair, και άλλα παραμύθια των αεροδρομίων…



Χαμός έγινε όλες αυτές τις μέρες με την «ρουκέτα» που εκτόξευσε η αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους Ryanair, περί πρόσληψης 2.600 ατόμων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, και που έσπευσαν να αναμεταδώσουν απαξάπαντα τα ΜΜΕ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο λαός θέλει παραμύθια, και οι δημοσιοκάφροι σπεύδουν…
Με αποτέλεσμα να σπάσουν τα τηλέφωνα των εν λόγω αεροδρομίων, από αγχωμένους ενδιαφερόμενους νέους, νέες, αλλά και μεγαλύτερους, που ψάχνουν απεγνωσμένα για δουλειά.



Μόνο που η εν λόγω είδηση είναι μούφα, εξ ου και έγινε μια εκ των υστέρων προσπάθεια ανασκευής της, χωρίς όμως αυτό να περάσει στον πολύ  κόσμο, που μέσα στη μάστιγα της ανεργίας ψάχνει να κρατηθεί από όπου μπορεί…


Για αυτό λοιπόν, και επειδή δεν είμαι δημοσιογράφος,  έψαξα, ρώτησα, έμαθα, και σας ενημερώνω υπεύθυνα:
Κατ αρχήν, και για να διευκρινίσουμε κάτι: Ακόμη και αν η συγκεκριμένη εταιρία ξεκινήσει όντως νέες πτήσεις από Αθήνα και Θεσσαλονίκη (και καλά θα κάνει), δεν χρειάζεται υπαλλήλους, και δη εδάφους.
Η κάθε αεροπορική εταιρία που δραστηριοποιείται στη χώρα μας, έχει σύμβαση με μια από τις τρεις εγκεκριμένες εταιρίες εξυπηρέτησης (handling agencies), οι οποίες αναλαμβάνουν και διεκπεραιώνουν στα αεροδρόμια την κάθε εργασία που αφορά στις πτήσεις της εταιρίας (τσεκ ιν, συνοδεία, διαχείριση αποσκευών, κλπ).
Έτσι, οι εταιρίες αυτές που κάνουν το λεγόμενο χάντλινγκ, και τηρούν πολλές και αυστηρές προϋποθέσεις προκειμένου να αδειοδοτηθούν από την ΥΠΑ, έχουν συμβόλαια με τις διάφορες αεροπορικές εταιρίες, και παράλληλα διαθέτουν εξειδικευμένο προσωπικό, και εξοπλισμό (λεωφορεία, τρακτεράκια, φορτηγά, κλπ), με τα οποία φέρνουν σε πέρας το έργο τους.
Άρα, η Ryanair, όπως και κάθε άλλη αεροπορική εταιρία, δεν χρειάζεται προσωπικό στα αεροδρόμια.
Θα χρειάζονταν, αν αποφάσιζε να πάρει η ίδια άδεια αυτοεξυπηρέτησης χάντλινγκ, και να μην εξαρτάται από τρίτους, κάτι που κοστίζει πάρα μα πάρα πολύ, και προϋποθέτει τήρηση και συμμόρφωση με αυστηρές και σύνθετες τεχνικές και άλλες προδιαγραφές.
Και μιλάμε για εταιρία που χρεώνει μέχρι και το … κατούρημα, προσπαθώντας να κόψει από παντού, ενώ  εδρεύει στο Δουβλίνο, και  στην Ελλάδα δεν έχει ούτε καν υπεύθυνο αντιπρόσωπο.
Από κει και πέρα, για να γνωρίζει ο απλός κόσμος τα νούμερα, σε κάθε ένα από τα μεγάλα κρατικά αεροδρόμια της χώρας (Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Κέρκυρα και Ρόδος), ο συνολικός αριθμός του προσωπικού που απασχολείται σε αυτά, ακόμη και εν μέσω φουλ θερινής σεζόν, δεν ξεπερνά τα 1.500 άτομα στο καθένα.
Και στον αριθμό αυτόν συμπεριλαμβάνονται όλοι οι εργαζόμενοι σε ένα αεροδρόμιο, ακόμη και αυτοί των δημοσίων υπηρεσιών (ΥΠΑ, τελωνείο, ΕΛ.ΑΣ, Χημείο, κλπ).
Από την άλλη, μια εταιρία χάντλινγκ, που εξυπηρετεί δεκάδες αεροπορικές εταιρίες σε ένα αεροδρόμιο, είναι ζήτημα αν απασχολεί το πολύ 300 υπαλλήλους, και αυτούς στην θερινή σεζόν όπου τριπλασιάζεται το αντικείμενο και ο όγκος εργασιών της.
Άρα ο αριθμός 2.600 όχι μόνο είναι μούφα, αλλά και πέρα για πέρα εξωπραγματικός.
Αλλά είπαμε, ο λαός ψοφάει για παραμύθια, και άλλο που δεν θέλουν τα υπεύθυνα ΜΜΕ μας!
Και μιας και πιάσαμε τα αεροδρόμια, και τα διάφορα παραμύθια που κυκλοφορούν γύρω από τις αεροπορικές θέσεις εργασίας, καλό είναι να ξέρει ο μέσος πολίτης, ότι οι μισθοί είναι ιδιαίτερα χαμηλοί, και τα ωράρια βαριά.
Από κει και πέρα, για να γίνει κάποια κοπέλα π.χ. αεροσυνοδός, δεν χρειάζεται να έχει κάνει ούτε ειδικές σπουδές, και δεν χρειάζονται ούτε ιδιωτικές σχολές, ούτε  ΙΕΚ, ούτε ΤΕΙ, ούτε τίποτα.
Λίγο εμφανίσιμη να είναι και να ξέρει μερικά αγγλικά, και κυρίως να ξέρει να σερβίρει καφέδες.
Δηλαδή, το να γίνει κάποια κοπέλα κομμώτρια, απαιτεί πολύ περισσότερο κόπο, και «σπουδές»…
Όσον αφορά στους πιλότους, ναι μεν είναι μια πάρα πολύ σοβαρή εργασία, αλλά και σε αυτήν την περίπτωση οι χειριστές αεροσκαφών δεν είναι οι «αστροναύτες», ή οι σούπερ επιστήμονες, που όλοι νομίζουν.
Για να ξεκινήσει κάποιος να γίνει επαγγελματίας πιλότος, το μόνο που χρειάζεται είναι να έχει κλείσει τα 16 του χρόνια, και να διαθέτει μπόλικο χρήμα και όρεξη ώστε να πάρει τα απαραίτητα «πτυχία» (ερασιτεχνικό, και στη συνέχεια επαγγελματικό).
Στην συνέχεια μαζεύει ώρες πτήσης, και προσθέτει τύπους αεροσκαφών, εξειδικεύσεις κλπ στο πτυχίο του.
Δεν χρειάζεται όμως ούτε καν απολυτήριο λυκείου, παρά μόνο μια καλή γνώση της αγγλικής, και πολύ μεράκι.
Όσον αφορά στους μισθούς, η υπερπροσφορά που υπάρχει τόσο σε αεροσυνοδούς όσο και σε πιλότους, έχει ρίξει τα επίπεδα αμοιβών στο ναδίρ, ενώ και σε αυτό το χώρο επικρατεί τεράστια ανεργία, με αποτέλεσμα πολλοί Έλληνες χειριστές να έχουν μετακομίσει στην αναπτυσσόμενη Τουρκία, η οποία αυτό τον καιρό ζει το «αεροπορικό όνειρο».
Εν ολίγοις, η λάμψη και οι αμοιβές που συνόδευαν τα συγκεκριμένα επαγγέλματα είναι ξεθωριασμένα κατάλοιπα της εποχής της πάλαι ποτέ κρατικής και άκρως δαπανηρής Ολυμπιακής, με το ειδικό προνομιακό καθεστώς της, που σήμερα όμως δεν ισχύουν σε καμιά περίπτωση.
Αυτά, και στο μέλλον θα επανέλθουμε και με άλλους μύθους γύρω από τον «μαγικό» χώρο των αερομεταφορών.
Απλά, καλά θα είναι, όπως σε όλα τα ζητήματα, έτσι κι εδώ, όπου ακούμε για πολλά κεράσια, να κρατάμε μικρό καλάθι…

Strange Attractor

ΥΓ- Πλην του Ελ. Βενιζέλος που είναι ιδιωτικό αεροδρόμιο, και όπου όλα μα όλα χρεώνονται τσουχτερά, σε όλα τα υπόλοιπα της Ελλάδας (κρατικά) οι αεροπορικές εταιρίες πάνε κι έρχονται δωρεάν, και οι δε εταιρίες χάντλινγκ χρησιμοποιούν σχεδόν δωρεάν όλες  τις υποδομές των αεροδρομίων (ιμάντες, χώρους, γκισέ, ραντάρ, κλπ).
Αυτό γίνεται (με πολιτική βούληση) για λόγους ανάπτυξης του τουρισμού μας.
Απλά καλά θα ήταν αυτές τις λεπτομέρειες να τις ξέρουν όλοι… και αυτοί που γκρινιάζουν γενικώς, και οι υπόλοιποι.

ΥΓ 2- Και όπως γράφει κάποιος πολύ εύστοχα στο taxalia:  
"πέρισυ που έγιναν τα Χανια βάση για την ryanair τα τοπικά ΜΜΕ λέγανε ότι θα προσληφθούν 500-800 άτομα στο αεροδρόμιο για να καλύψουν της ανάγκες της ryanair.....τελικά ήρθαν οι Ιρλανδοι κάναν μια χαρά την δουλειά τους με τις handling εταιρείες και οι συνολικές προσλήψεις από 500-800 που υπολογίζονταν, αγγίξαν τελικά το εντυπωσιακό νούμερο ....μηδέν (0)."

2 σχόλια:

  1. Δε συμφωνώ μαζί σου σε αυτό που γράφεις αναφορικά για τους πιλότους... Εσένα τελικά όλα εύκολα σου φαίνονται... Έχεις ιδέα για τι διάβασμα μιλάμε; Για τη πρακτική; Για τη ευθύνη; Νομίζεις ότι όλα είναι μια πλάκα; Αλήθεια τι επαγγέλλεσαι;

    Όσον αφορά το Ελ. Βενιζέλος, δεν είναι ιδιωτικό, ανήκει κατά 55% στο Ελληνικό Δημόσιο. Προς ενημέρωση σου, αλλά και πραγματική ενημέρωση των αναγνωστών σου, να σου πω ότι για το αεροδρόμιο αυτό το Ελληνικό Δημόσιο δεν έβαλε ούτε ένα ευρώ και ότι για αυτό το λόγω τα έσοδα πάνε για 30 χρόνια στους ιδιώτες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γράφει ο S.A.:
      Έχεις δίκιο, θέλει πολύ διάβασμα (κομικς).
      Επαγγέλομαι τον βοηθό πιπεροτρίφτη σε πατσατζίδικο.
      Το Ελ. Βεν. είναι ιδιωτικό και όχι κρατικό. Το ποιος έχει τις μετοχές του ανά πάσα στιγμή είναι άσχετο.
      Το δημόσιο έβαλε τα 2/3 των συνολικών 750 δισ δρχ για να φτιαχτεί το αεροδρόμιο. Ρώτα και τον μαραγκό που τα ξέρει καλά.

      Διαγραφή