Όταν ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς πήγε στην
Κίνα, οι Κινέζοι επίσημοι τον εξέπληξαν δείχνοντας μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το
αεροδρόμιο της Κρήτης στο Ηράκλειο, παρά για το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας.
Η εξήγηση απλή: από το Ηράκλειο είσαι πιο κοντά
στους προορισμούς κινέζικου ενδιαφέροντος, που για την περιοχή μας δεν είναι
τόσο η ευρωπαική ενδοχώρα, όσο η Αφρική και η Μέση Ανατολή.
Χθες ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης παρουσίασε ένα έργο
που το «κυνηγάει» το κράτος απο 5αετίας και που αποτελεί μια από τις
σημαντικότερες προϋποθέσεις για την τουριστική και συγκοινωνιακή αναβάθμιση της
Κρήτης, το αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Ένα εργο σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα
κατά το πρότυπο των διαγωνισμών για το Ελευθέριος Βενιζέλος και την κινητή
τηλεφωνία, που σε αντίθεση με όσα γίνονται στο μέτωπο των ιδιωτικοποιήσεων,
φιλοδοξεί να προσελκύσει ένα μεγάλο αριθμό επενδυτών.
Πώς αυτό; Η επιβατική κίνηση προς την Κρήτη δεν
εξαρτάται από την εσωτερική ζήτηση και άρα τα ισχνά πορτοφόλια των Ελλήνων.
Το Ηράκλειο διαθέτει σήμερα ένα αεροδρόμιο με
απαράδεκτες υποδομές σε ενα ακατάλληλο σημείο του νησιού.
Είναι μετά την Αθήνα το δεύτερο σε κίνηση
αεροδρόμιο.
Κατά το 2013 εξυπηρέτησε 5,8 εκ. επιβάτες,
αύξηση 18% σε σχέση με την κίνηση του 2010 (στο μέσο της κρίσης) και 7% σε
σχέση με την αντίστοιχη κίνηση του 2008 (προ κρίσης).
Πάνω από 80% της συνολικής κίνησης είναι κίνηση
εξωτερικού.
Την αντίστοιχη περίοδο αιχμής, η κίνηση
εξωτερικού αγγίζει το 99% του συνόλου των επιβατών.
Το δημόσιο συνασπίζεται με έναν στρατηγικό
εταίρο (ξένο επενδυτή προφανώς) που συμμετέχει σε μια εταιρεία, η οποία κατέχει
κατά παραχώρηση για ένα διάστημα, το δικαίωμα, την άδεια για τη λειτουργία του
αεροδρομίου.
Το δημόσιο εισπράττει, ο ιδιώτης εκμεταλλεύεται,
αλλά προηγουμένως έχει χρηματοδοτήσει την κατασκευή του αεροδρομίου.
Όσο πιο μεγάλο είναι το διάστημα της
παραχώρησης, τόσο φθηνότερο είναι το αεροδρόμιο, όπως απέδειξε η πικρή εμπειρία
της τροποποίησης της αρχικής σύμβασης στα Σπάτα, στο όνομα της «απόκρουσης» της
«αποικιακής», κατά το ΠΑΣΟΚ, καλύτερης κατά τον γράφοντα, αρχικής σύμβασης.
Επειδή ο ιδιώτης θα μπορεί έτσι να «απλώσει» το
χρέος του και να το εξυπηρετήσει σε ένα βάθος χρόνου, χωρίς να βρεθεί στην
ανάγκη σε μια κάμψη της ζήτησης να το αναδιαρθρώσει, χωρίς να έχει τη
δυνατότητα να κάνει σημαντικές διορθώσεις των τιμολογίων του.
Δίνοντας δικαιώματα σε δευτερογενείς (εμπορικές)
λειτουργίες του αεροδρομίου, η εταιρεία μπορεί να προσελκύσει πρόσθετους
επενδυτές.
Στις δεσμεύσεις χθες του υπουργείου
συμπεριλαμβάνεται και η υπόσχεση ότι θα ρυθμισθεί μέγιστο όριο εσόδων από
αεροπορικά τέλη κατά τρόπο που θα διασφαλίσει ένα ανταγωνιστικό αεροδρόμιο στη
Μεσόγειο, μια έμμεση ομολογία ότι δεν θα επαναληφθεί η πρακτική που αρχικά είχε
ακολουθηθεί στο Ελευθέριος Βενιζέλος.
Τάσος Τέλλογλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου