16.11.14

Πιλότοι για κλάματα…



Με αφορμή το θάνατο του Βασίλη Ζήση (Φάκτορα) έψαχνα στο αντινιούζ τα διάφορα άρθρα(!)  επί παντός επιστητού που έγραψα κατά καιρούς, και είπα να ανεβάσω ένα του 2011…

Επί ΕΣΣΔ, η κρατική αεροπορική εταιρία Aeroflot, ήταν η μεγαλύτερη του κόσμου, με (αν δεν κάνω λάθος) περίπου 6.000 αεροσκάφη.
Οι δε πιλότοι της ήταν από τους πιο έμπειρους, έχοντας να διαπραγματευτούν τεράστιες γεωγραφικές εκτάσεις, και πληθώρα καιρικών συνθηκών.



Υπήρχε μόνο ένα βασικό πρόβλημα. Η συντριπτική πλειοψηφία τους δεν γνώριζε αγγλικά.
Και δεν χρειάζονταν να γνωρίζει, αφού λόγω του τότε πολιτικού καθεστώτος, ελάχιστοι απ αυτούς επιτρέπονταν να βγουν από τη χώρα εκτελώντας τα διεθνή δρομολόγια, και έτσι, οι περισσότεροι χειριστές της Aeroflot τερμάτιζαν ευδοκίμως τη καριέρα τους έχοντας πετάξει χιλιάδες ώρες αποκλειστικά εντός συνόρων…



Και επειδή η ρωσική είναι μια από τις 5-6 αναγνωρισμένες γλώσσες του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας ICAO, δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα. Πετούσαν νόμιμα εντός της ρωσικής επικράτειας, συνεννοούμενοι με τους πύργους ελέγχου, στη μητρική τους γλώσσα.
Όταν διαλύθηκε η ΕΣΣΔ, τα χιλιάδες αεροσκάφη της Aeroflot βρέθηκαν διασκορπισμένα σε όλα τα αεροδρόμια των διάφορων δημοκρατιών που συναποτελούσαν παλιότερα τη Σοβιετική Ένωση.
Η κάθε δημοκρατία αυτοανακηρύχθηκε σε ανεξάρτητο κράτος, και δήμευσε τα αεροσκάφη που βρέθηκαν στο έδαφος της, χρησιμοποιώντας τα ως μαγιά των νέων αεροπορικών εταιριών που ιδρύθηκαν κατά δεκάδες.
Έτσι, μετά το 1991, οι ουρανοί του κόσμου γέμισαν με αεροπλάνα ρωσικής προέλευσης, με εταιρίες που ανήκαν στα νέα κράτη, και με πιλότους έμπειρους μεν, μη αγγλομαθείς δε.
Εδώ να σημειώσουμε πως βάσει των κανονισμών του ICAO, η επίσημη αεροπορική γλώσσα είναι τα αγγλικά.
Πρακτικά αυτό σημαίνει πως αν ένας Κινέζος πετάει στη Σομαλία, οι επικοινωνίες του με τις υπηρεσίες ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας,  θα πρέπει να γίνονται στα αγγλικά.
Ακόμη και μέσα σε ένα κράτος π.χ. Ελλάδα, ο πύργος οφείλει να μιλάει αγγλικά με τον κάθε πιλότο, άσχετα αν είναι κι αυτός Έλληνας, με το σκεπτικό ότι επειδή υπάρχει συνακρόαση όλων, θα πρέπει όλοι να καταλαβαίνουν το τι συζητιέται.
Ήρθε λοιπόν το 1991, και όπως όλος ο κόσμος έτσι και η Ελλάδα γέμισε από πρώην σοβιετικά αεροσκάφη, με πιλότους που από αγγλικά δεν σκάμπαζαν γρι. Σημειώθηκαν αρκετά επεισόδια, παρολίγον ατυχήματα, και ένα θλιβερό θανατηφόρο ατύχημα στα Πιέρια Όρη με ένα αεροπλάνο της ουκρανικής εταιρίας Aerosweet  τύπου Yakovlef.
Τα χρόνια περάσανε, οι εταιρίες αυτές αντικατέστησαν τα θορυβώδη, περιβαλλοντικά επικίνδυνα, απαρχαιωμένα αεροσκάφη τους με νεότερα δυτικής κατασκευής, και οι πιλότοι τους έμαθαν αγγλικά. Ή τουλάχιστον οι περισσότεροι. Διότι κάποιοι συνεχίζουν να προκαλούν το χάος στους ελληνικούς αιθέρες.
Παράδειγμα το  λινκ:  http://heraklion1.blogspot.com/2011/08/blog-post_7481.html  που περιέχει μια γνήσια συνομιλία του πύργου ελέγχου του Ηρακλείου, με  Ρώσο χειριστή πυροσβεστικού ελικοπτέρου, από αυτά που μισθώνουμε κάθε χρόνο (χρυσοπληρώνοντάς τα) για να σβήνουν τις φωτιές μας.
Ακούστε τη στιχομυθία προσεχτικά, και προς Θεού μην γελάσετε.
Αύριο μεθαύριο, ένας τέτοιος πιλότος μπορεί να βρίσκεται στον ουρανό, την ώρα που εσείς ταξιδεύετε αμέριμνοι, απολαμβάνοντας το ουϊσκάκι σας εν πτήσει.

Strange Attractor

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου