Ποιος ΟΠΑΠ και ποιο Ελληνικό;
Οι αποκρατικοποιήσεις που ενέχουν, πέρα από οικονομικές,
διπλωματικές και γεωστρατηγικές προεκτάσεις, είναι εκείνες που σχετίζονται με
τις υποδομές: Λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηρόδρομος, ενέργεια.
Μέχρι στιγμής, η κορυφαία αποκρατικοποίηση του
ΤΑΙΠΕΔ, είναι τα περιφερειακά αεροδρόμια.
Οι λόγοι, οι ακόλουθοι:
-Ήταν από τις ελάχιστες αποκρατικοποιήσεις που
κατατέθηκαν 3 δεσμευτικές προσφορές. Ο ανταγωνισμός έντονος (Fraport –
Koπελούζος / Vinci – Μπόμπολας / Corpocation America – Mυτιληναίος), με
νικήτρια την κοινοπραξία της γερμανικής Fraport με τον όμιλο Koπελούζο (το 65%
της κοινοπραξίας στη Fraport).
-Το τίμημα που δόθηκε ήταν 1,23 δις. (εφάπαξ
τίμημα) + 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα. Επίσης, το
ελληνικό δημόσιο θα λαμβάνει ετησίως το 28,5% των λειτουργικών κερδών (EBITDA)
της αναδόχου κοινοπραξίας για περίοδο 40 ετών...
Εάν στα ανωτέρω, προστεθούν οι επενδύσεις
(υπολογίζονται στο σύνολο της παραχώρησης στα 1,4 δις.) και οι αναλογούντες
φόροι από τη λειτουργία των αεροδρομίων, αρκετοί εκτιμούν ότι «τα περιφερειακά
αεροδρόμια αποτελούν την πλέον
προσοδοφόρα αποκρατικοποίηση».
-Η ολοκλήρωση μιας τόσο μεγάλης
αποκρατικοποίησης, πόσω μάλλον με νικήτρια μια γερμανική εταιρεία, έστειλε
μήνυμα στις αγορές ότι η Ελλάδα αποτελεί «φιλόξενη χώρα για επενδύσεις».
Τα… απόνερα, οι διαπιστώσεις και απορίες
του διαγωνισμού
-Είχε καλλιεργηθεί η εντύπωση ότι, για λόγους
ανταγωνισμού, τα περιφερειακά αεροδρόμια θα πήγαιναν σε δυο ξεχωριστούς
αναδόχους, αφού είχαν χωριστεί σε δυο ομάδες.
Τελικά, ένας τα πήρε όλα (ίσως κρίθηκε ασύμφορο
από τις κοινοπραξίες να λειτουργούν μόνο μία από τις δυο ομάδες).
Το σίγουρο είναι ότι οδηγηθήκαμε σε συνθήκες
μονοπωλίου, με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας να καλείται να σταθεί στο
«ύψος των περιστάσεων», δηλαδή να εποπτεύει ενδελεχώς την σύμβαση παραχώρησης.
-Το ΤΑΙΠΕΔ «πανηγυρίζει» ότι το ποσό που
προσέφερε η κοινοπραξία ήταν σημαντικά υψηλότερο, τόσο από την ανεξάρτητη
αποτίμηση, όσο και από την αμέσως επόμενη προσφορά.
Ανεπίσημα, ακούστηκε ότι η ανεξάρτητη αποτίμηση
έφτανε τα 350 εκατ. (άγνωστο εάν αφορά και τα 14 αεροδρόμια ή την αποτίμηση της
κάθε ομάδας).
Όπως και να έχει, Fraport – Κοπελούζος
προσέφεραν 609 εκατ. για την Α΄ ομάδα και 625 εκατ. για την Β’ Ομάδα, δηλαδή
σχεδόν διπλάσια ποσά.
Τελικά, μήπως η ανεξάρτητη αποτίμηση ήταν κάπως… υποτιμημένη;
-Σύμβουλος αποκρατικοποίησης - για τα
περιφερειακά - του ΤΑΙΠΕΔ ήταν η Lufthansa Consulting. Μέτοχος μειοψηφίας της
Fraport είναι η Lufthansa. Εάν μη τι άλλο, μπορεί να υποστηρίξει κάποιος ότι προκύπτει τριγωνική σχέση.
-Fraport και Κοπεζούλος χρειάζεται να
εκταμιεύσουν (σε ένα χρόνο περίπου) το ιλιγγιώδες ποσό των 1,23 δις., πέρα από
τα αναγκαία κεφάλαια των 330 εκατ. ευρώ, που απαιτούνται για επενδύσεις, σε
διάστημα 4 ετών. Το εντυπωσιακό είναι ότι, πριν από 3 μήνες, η Fraport απέκτησε
και το 75,5% του αεροδρομίου της Λιουμπλιάνα, έναντι 177 εκατ.
Εάν υποτεθεί ότι, από τα 1,23 δις. για τα
ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια, η Fraport βάζει τα 800 εκατ. + μεγάλο ποσοστό
από τα 330 εκατ. για άμεσες επενδύσεις + 177 εκατ. για τη Λιουμπλιάνα, τότε
προκύπτει ένα ποσό άνω του 1 δις. ευρώ,
σε διάστημα 15 μηνών!
Ωστόσο, μιλάμε για μια εταιρεία, με τζίρο 2,56
δις. και καθαρά κέρδη 236 εκατ., το 2013. «Είναι εξαιρετικά πιθανό ότι, η
προσφορά για τα περιφερειακά, να είχε τις πλάτες γερμανικών τραπεζών και του
γερμανικού δημοσίου», σχολιάζουν οικονομικοί αναλυτές, συμπληρώνοντας με
νόημα ότι η κοινοπραξία Fraport – Koπελούζος υπολογίζεται ότι, τα 3 πρώτα έτη,
θα έχει καθαρές ζημιές στον ισολογισμό της.
-Η Fraport, αυτή τη φορά, νίκησε τη γαλλική
Vinci. Oι Γάλλοι είχαν πλειοδοτήσει για τα αεροδρόμια της Πορτογαλίας, τώρα
ήταν η σειρά των Γερμανών.
-Οι Γερμανοί, δια μέσου της Fraport, υλοποιούν
την «επεκτατική πολιτική τους» στον τομέα των αεροδρομίων.
Παλαιότερα, είχαν την Hochtief, η οποία, όχι μόνο
πούλησε τη θυγατρική Hochtief Airports στους Καναδούς της PSP, αλλά πέρασε στα
χέρια των Ισπανών της ACS.
Τώρα, επεκτείνονται δια μέσου της Fraport, η
οποία, μετά από αεροδρόμια σε Βουλγαρία και Σλοβενία, «κατεβαίνει» στην Ελλάδα,
εκμεταλλευόμενη τον τουρισμό της χώρας.
-Με ενδιαφέρον αναμένονται και οι κινήσεις της
Lufthansa, που είναι μέτοχος μειοψηφίας της Fraport και «πιέζεται» από τις
αεροπορικές του Κόλπου και την Turkish Airlines.
Με άλλα λόγια, οι Γερμανοί απέκτησαν ζωτικό χώρο στη ΝΑ Ευρώπη. Άλλωστε, η περιοχή
παρουσιάζει ένταση ανταγωνισμού και με την είσοδο της Etihad στο μετοχικό
ποσοστό της Alitalia.
-Στοίχημα για τη Fraport αποτελεί η επιμήκυνση
της τουριστικής περιόδου για τα ελληνικά νησιά.
Εάν συνυπολογίσει κανείς το τίμημα, είναι σίγουρο
ότι αυτός είναι ο πρωταρχικός στόχος της κοινοπραξίας Fraport – Koπελούζος.
-Άγνωστος Χ θεωρείται η στάση της Fraport, σε
διαγωνισμούς, όπως το Καστέλι και η περαιτέρω διάθεση ποσοστού του δημοσίου στο
ΔΑΑ. Θα κινηθούν το ίδιο
επιθετικά οι Γερμανοί;
-Στα προηγμένα κράτα, στα μετοχικά μερίδια
αεροδρομίων, συμμετέχουν δήμοι και επιμελητήρια.
Δυστυχώς, στην Ελλάδα οι τοπικοί φορείς έμειναν απέξω και
μάλιστα, πολλοί από αυτούς φωνάζουν ότι η ιδιωτικοποίηση θα «διώξει» τουρίστες
και low cost εταιρείες, με σημαντική αύξηση τελών.
-Πάντως, κανείς δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει
ότι, σε αρκετά περιφερειακά, ήταν αναγκαία
η υλοποίηση επενδύσεων.
Η φωτογραφία είναι από τη Σαντορίνη, όπου οι
πινακίδες για τις θύρες εισόδου των επιβατών είναι κολλημένες με… σιλοτέιπ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου