Οι αεροπορικές εταιρίες προετοιμάζονται για μια
πιθανή μείωση πελατών καθώς οι συνέπειες των επιθέσεων στο Παρίσι επηρεάζουν
ένα κοινό που πλέον χρησιμοποιεί τα αεροπλάνα τακτικά. Σε αυτό συντελούν και οι
διάφορες απειλές για βόμβες σε αεροσκάφη που έχουν αυξηθεί από την ημέρα της σφαγής
στη γαλλική πρωτεύουσα.
Οι απειλές-φάρσες ήταν αναμενόμενες, και
ξεκίνησαν όταν την επομένη της επίθεσης τρία γαλλικά επιβατικά αεροσκάφη
παρέμειναν καθηλωμένα στο έδαφος εξαιτίας τέτοιων απειλών…
Η πρώτη ματαίωση δρομολογίου ήταν της πτήσης
Άμστερνταμ-Παρίσι, που δεν έγινε εξαιτίας ενός απειλητικού … τουίτ.
Η δεύτερη περίπτωση αφορούσε σε γαλλικό αεροσκάφος
που είχε απογειωθεί από το Λος Άντζελες, και κατευθύνθηκε εκτάκτως στο Σολτ
Λέικ μετά από απειλή.
Τέλος, ένα άλλο γαλλικό αεροπλάνο που είχε
ξεκινήσει από την Ουάσιγκτον αναγκάστηκε να προσγειωθεί στο Χάλιφαξ του Καναδά όταν
και αυτό δέχτηκε απειλή για βόμβα.
Δεν αποτελεί έκπληξη λοιπόν το ότι έχει
σημειωθεί μια ασυνήθιστη αύξηση σε επιβάτες με κλεισμένες θέσεις που δεν
εμφανίζονται στο αεροδρόμιο, ειδικά στη Γαλλία. Η κατάσταση βέβαια έχει
χειροτερέψει από τη στιγμή που και μη γαλλικές εταιρίες δέχονται απειλές.
Η Singapore Airlines π.χ. ανακοίνωσε ότι μια
πτήση της από το Σαν Φρανσίσκο δέχτηκε απειλή. Το αεροσκάφος τελικά προσγειώθηκε με ασφάλεια στη
Σιγκαπούρη.
Μια παρόμοια απειλή δέχτηκε αεροσκάφος της Turkish
Airlines στο Χάλιφαξ. Μετά από έρευνες, η απειλή αποδείχτηκε φάρσα, και η πτήση
ολοκληρώθηκε κανονικά.
Ένα άλλο παρόμοιο περιστατικό συνέβη σε μια
πτήση της εταιρίας Spirit Airlines στη Βαλτιμόρη, όπου μια αεροσυνοδός ανέφερε
ύποπτες κινήσεις επιβατών, με αποτέλεσμα 4 έξ αυτών να αποβιβαστούν. Επρόκειτο
για τρεις άνδρες και μια γυναίκα από τη Μέση Ανατολή, οι οποίοι είχαν μαζί τους
πολλά σακίδια, και οι οποίοι μετά από ενδελεχείς ελέγχους αφέθηκαν ελεύθεροι.
Αν στα παραπάνω προσθέσουμε την πτώση λόγω
βόμβας του ρωσικού αεροπλάνου πάνω από την Αίγυπτο, και την περσινή κατάρριψη της
πτήσης ΜΗ17 της Malaysia Airlines πάνω από την Ουκρανία, τότε δεν θα πρέπει να μας
προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι φοβούνται να
ανέβουν σε αεροπλάνα.
Αν και η τελευταία κατάρριψη του ρωσικού
βομβαρδιστικού από την Τουρκία οφείλονταν σε στρατιωτική ενέργεια, επειδή
υποτίθεται παραβίασε τον εναέριο της χώρο, εν τούτοις και αυτό το περιστατικό
συντελεί στον αυξανόμενο φόβο που έχει καλλιεργηθεί τελευταία, και που έχει τις
ρίζες του στην ξεκάθαρη απειλή του Ισλαμικού Κράτους εναντίον της πολιτικής
αεροπορίας.
Το ερώτημα που τίθεται είναι αν θα πρέπει οι
ταξιδιώτες να ανησυχούν. Όλοι γνωρίζουμε ότι τα αεροπορικά ταξίδια είναι η πιο
ασφαλής συγκοινωνιακή μέθοδος. Τα κράτη ήδη αύξησαν τους ελέγχους ασφαλείας στα
αεροδρόμια, με αυξημένη αστυνομική αλλά και στρατιωτική παρουσία σε αυτά. Παράλληλα
αυξήθηκε και ο έλεγχος ασφαλείας που γίνεται στα εμπορεύματα που μεταφέρονται
αεροπορικώς. Τέλος, μετά την πτήση ΜΗ17, οι εταιρίες προσέχουν ιδιαίτερα όταν
πετάνε πάνω από αμφισβητούμενες ή πολεμικές ζώνες.
Πράγματι, λίγες μόνο ώρες μετά την κατάρριψη του
ρωσικού βομβαρδιστικού, ένας απλός έλεγχος στην εφαρμογή Flightradar24 έδειξε
πως μόλις τρία πολιτικά αεροσκάφη βρίσκονταν κοντά στη περιοχή των συνόρων
Τουρκίας-Συρίας. Δυο Β737 της τουρκικής εταιρίας Pegasus, και ένα ΑΒ320 της ουκρανικής
εταιρίας τσάρτερ Dart Airlines.
Η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία, καθώς και οι
αρμόδιες αρχές, παίρνουν τα πράγματα πολύ στα σοβαρά. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας ICAO (του
ΟΗΕ), έχει συστήσει επιτροπή ειδικών με σκοπό την εξεύρεση ακόμη πιο
αποτελεσματικών μέτρων προστασίας της πολιτικής αεροπορίας από την τρομοκρατία.
Η επιτροπή συστάθηκε μετά από αναφορές για χαλαρά μέτρα ασφαλείας στα
αιγυπτιακά αεροδρόμια, μετά την καταστροφή του ρωσικού α/φους της Metrojet.
Όπως δήλωσε ο πρόεδρος του ICAO Olumuyiwa
Bernard Aliu, «η επιτροπή θα εξετάσει ζητήματα αεροπορικής ασφάλειας, θα
εξετάσει τα ισχύοντα μέτρα και όπου βρεθούν κενά θα καλυφθούν, ενώ παράλληλα θα
αναπτύξουμε επιπλέον μέτρα που θα δοθούν ως οδηγίες στα κράτη μέλη του
Οργανισμού… η ασφάλεια της αεροπορίας ξεκινάει στις περισσότερες περιπτώσεις
από τα αεροδρόμια».
Επαναλαμβάνοντας
ότι τα αεροπορικά ταξίδια είναι τα πιο ασφαλή, ο Aliu δήλωσε πως ο ICAO
εστιάζει στην ισορροπία μεταξύ της ασφάλειας πτήσεων και της διευκόλυνσης των
αεροπορικών ταξιδιών.
Βέβαια, κανένα μέτρο ασφάλειας, πέραν της καθήλωσης
όλων των αεροσκαφών στο έδαφος, δεν εγγυάται κατά 100% ότι δεν θα συμβούν
τρομοκρατικά χτυπήματα. Όμως περίπου 3.5 δισεκατομμύρια επιβάτες και 50
εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων θα μεταφερθούν φέτος αεροπορικώς… ένα
εκατομμύριο άνθρωποι την ημέρα, σε 50.000 αεροπορικές διαδρομές! Η συντριπτική πλειοψηφία
όλων αυτών θα φτάσει στον προορισμό της με πλήρη ασφάλεια.
Οι μεγάλες αεροπορικές εταιρίες, όπως και όλα τα
μεγάλα αεροδρόμια, δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στα μέτρα ασφαλείας, και αν υπήρχε
κάποια χαλαρότητα στο αεροδρόμιο Sharm el-Sheikh της Αιγύπτου, αυτό δεν
αντανακλά τα μέτρα στον υπόλοιπο κόσμο.
Μπορεί να δούμε μια «κοιλιά» στον αριθμό των
αεροπορικών επιβατών ως αποτέλεσμα των τρομοκρατικών επιθέσεων στο Παρίσι, αλλά
όπως πάντα σε ανάλογες περιπτώσεις έτσι και τώρα οι συνήθεις ρυθμοί θα
επανέλθουν σύντομα. Μετά την χειρότερη τρομοκρατική επίθεση όλων των εποχών της
11/9/01, οι αερομεταφορείς είχαν εκπλαγεί για την ταχύτητα με την οποία οι αεροπορικοί
επιβάτες επέστρεψαν στους κανονικούς τους ρυθμούς. Το αεροπορικό κοινό έχει
αποδειχτεί ιδιαίτερα ανθεκτικό, και δεν επιτρέπει στην τρομοκρατία να το
αποτρέψει από το να ταξιδεύει.
Και να θυμόμαστε ότι τα αεροπλάνα παραμένουν
η πιο ασφαλής μέθοδος ταξιδιού …
Tom Ballantyne
Απόδοση: S.A.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου