Όπως όλα δείχνουν, τις αμέσως επόμενες μέρες θα
αλλάξει οριστικά ο αεροπορικός (αεροδρομιακός) χάρτης της Ελλάδας. Μέσα στη
Μεγάλη Εβδομάδα, η γερμανικών συμφερόντων εταιρία ΦΡΑΠΟΡΤ αναλαμβάνει τον πλήρη
εμπορικό, λειτουργικό, και επιχειρησιακό
έλεγχο 14 ελληνικών αεροδρομίων, μεταξύ αυτών και του ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ της Θεσσαλονίκης,
που μέχρι σήμερα έχει η (δημόσια) Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Η απόφαση για την «παραχώρηση» των εν λόγω
αεροδρομίων ελήφθη επί βαθέως Πασόκ (του 44%) με τον περίφημο πλέον νόμο Ρέππα.
Τότε βέβαια δεν υπήρχαν αντιδράσεις από τους εργατοπατέρες, αφού και οι ίδιοι
δήλωναν φανατικοί πασόκοι. Όταν αργότερα οι «κακοί ξενόδουλοι σαμαροβενιζέλοι»
προσπάθησαν να υλοποιήσουν τον εν λόγω νόμο, ποιος είδε τον Θεό και δεν
φοβήθηκε…
Οι συνδικαλιστές, που στο μεταξύ μετατράπηκαν σε
ακραιφνείς συριζαίους, όπως άλλωστε και η μισή Ελλάδα, αντέδρασαν δυναμικά,
φτάνοντας στο σημείο να στοχοποιήσουν ή ακόμη και να τραμπουκίσουν συναδέλφους τους,
ως «γερμανοτσολιάδες». Μάλιστα, είχαν δίπλα τους και τον Αλέξη, ο οποίος έως
και την τελευταία μέρα πριν από τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015
αγκαλιάζονταν μαζί τους διακηρύττοντας σε όλους τους τόνους ότι «από Δευτέρα καταργούμε τον νόμο»! Εσύ
είσαι που το λες; Όχι μόνο δεν καταργήθηκε ο νόμος, αλλά πέρασε σε διαδικασία
φαστ τρακ, αφού ήταν προαπαιτούμενο για τις αξιολογήσεις. Άσχετα αν ο αρμόδιος
υπουργός υπέγραφε κλαίγοντας από την στενοχώρια του.
Εν πάση
περιπτώσει, ο νόμος υλοποιήθηκε, και επί αριστερής κυβέρνησης τα 14 δημόσια και
δωρεάν αεροδρόμια παραχωρήθηκαν στην ΦΡΑΠΟΡΤ (στο Δ’ Ράιχ κατά τους πρώιμους συριζαίους),
με τους συνδικαλιστές να μένουν πίσω από το καραβάνι του Αλέξη, αλυχτώντας προς
το φεγγάρι και δαγκώνοντας τις ουρές τους.
Και αντί να δουν μπροστά, να συμμορφωθούν με την
(διεθνή) πραγματικότητα, να συνεργαστούν δηλαδή με την ΦΡΑΠΟΡΤ και έτσι να
πετύχουν τα εν πολλοίς δίκαια αιτήματά τους, αυτοί συνέχισαν τον «όμορφο αγώνα»,
πουλημένοι από τους πολιτικούς τους μέντορες, και απομονωμένοι από την τρέχουσα
κοινή γνώμη και λογική, κάνοντας προσφυγές, μηνύσεις, αγωγές κλπ ακόμη και σε διεθνή δικαστήρια, επιμένοντας
έως και αυτή τη στιγμή ότι η παραχώρηση
θα καταπέσει διότι είναι παράνομη!
Το βράδυ όμως της Μ. Δευτέρας προς Μ. Τρίτη, τα
αεροδρόμια περνούν και επίσημα στα χέρια της ΦΡΑΠΟΡΤ. Διότι άσχετα με τις όποιες
κωλυσιεργίες μέσω των οποίων η «αριστερή» κυβέρνηση προσπαθούσε να εκβιάσει τους
«κακοί ξένοι τοκογλύφοι» για την πολυπόθητη δόση, με αποτέλεσμα η παραχώρηση να
αναβάλλεται συνεχώς, σήμερα μετά και το τελευταίο φιάσκο Τσακαλώτου, και επειδή
θα πρέπει στους επόμενους μήνες να πληρωθούν ομόλογα, συντάξεις, κλπ χωρίς να
υπάρχει σάλιο, η κυβέρνηση ξαφνικά έδωσε εντολή, και μέσα σε τρείς τέσσερις κυριολεκτικά μέρες αποφασίστηκε η σούπερ εξπρές
παράδοση- παραλαβή των 14 αεροδρομίων, με Κοινή Υπουργική Απόφαση που υπογράφηκε
νύχτα, και με την αρμόδια ΥΠΑ να πιάνεται κυριολεκτικά στον ύπνο, και να
τρέχουν αλαφιασμένοι οι υπάλληλοι, οι προϊστάμενοι, και οι αερολιμενάρχες των 14 αεροδρομίων να παραδώσουν χώρους, μηχανήματα, κτιριακές εγκαταστάσεις, αντλιοστάσια, εξοπλισμό, διαδικασίες, και
άλλα πάρα πολλά, χωρίς καμιά σαφή οδηγία, και χωρίς καμιά στήριξη ή
συμπαράσταση από πλευράς της κεντρικής διοίκησης της ΥΠΑ (που μάλλον κι αυτή
αιφνιδιάστηκε). Με αποτέλεσμα τις τελευταίες τρεις μέρες να σημειώνονται
σκηνικά τρέλας στα 14 αεροδρόμια, που συνεχίζουν να λειτουργούν κανονικά όσον
αφορά στις πτήσεις, με άτσαλες εκκενώσεις γραφείων της ΥΠΑ, με αλαφιασμένες μετακομίσεις
ολόκληρων τμημάτων σε ελάχιστα και μικρά γραφεία που της δίνονται από την ΦΡΑΠΟΡΤ, με αρχεία δεκαετιών, έπιπλα,
και εξοπλισμό να βρίσκονται πεταμένα σε
διαδρόμους και σε αυτοσχέδιες αποθήκες, χωρίς κανείς να ξέρει τι ακριβώς μέλει
γενέσθαι.
Μια διαδικασία δηλαδή που αν ήμασταν συντεταγμένο
κράτος θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες, με συνεργασία ΥΠΑ και
ΦΡΑΠΟΡΤ, με εκπαιδεύσεις και εξοικείωση των υπαλλήλων της δεύτερης από την
πρώτη στα αεροδρόμια, και με την τελική μεταβίβαση αρμοδιοτήτων και χώρων να
γίνεται αρμονικά και εν είδη πανηγυρικής τελετής, κατάντησε να θυμίζει αιφνίδιο
βομβαρδισμό, με ανέτοιμους και πανικοβλημένους πρόσφυγες να τρέχουν δεξιά κι
αριστερά χωρίς να ξέρουν που πάνε. Και όλα αυτά σε έναν τομέα που άπτεται της ασφάλειας
πτήσεων, και που μέχρι σήμερα, παρά τον δημόσιο χαρακτήρα των αεροδρομίων, με
ότι αυτό συνεπάγεται, η Ελλάδα ήταν από τις πλέον ασφαλείς αεροπορικά χώρες
χάρη στην υψηλή κατάρτιση των αρμόδιων υπαλλήλων της ΥΠΑ. Ναι, αλλά έτυχε να
έχουμε κυβέρνηση συριζανέλ, οπότε τι περιμέναμε;
Εν πάση περιπτώσει, οι εποχές αλλάζουν, και με
βάση την (ΚΥΑ) των υπουργών Μεταφορών, Αμύνης και Οικονομικών, τις επόμενες
μέρες θα πρέπει να υπογραφούν, κυριολεκτικά στο πόδι, τα εξής:
• Πρωτόκολλο παράδοσης - παραλαβής του
αεροδρομίου, που αφορά στην παραλαβή της χρήσης των περιοχών παραχώρησης του
αντίστοιχου περιφερειακού αεροδρομίου, δηλαδή του αποκλειστικού δικαιώματος
χρήσης και νομής των εκτάσεων, κτιρίων, εγκαταστάσεων, υποδομών και χώρων του
εν λόγω αεροδρομίου που απαιτούνται για την υλοποίηση της παραχώρησης.
• Πρωτόκολλο παραλαβής των κινητών περιουσιακών στοιχείων με βάση το επικαιροποιημένο Μητρώο Κινητών Περιουσιακών Στοιχείων.
• Πρωτόκολλο μετρητών κατανάλωσης ύδατος, ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου.
• Πρωτόκολλο παραλαβής των κινητών περιουσιακών στοιχείων με βάση το επικαιροποιημένο Μητρώο Κινητών Περιουσιακών Στοιχείων.
• Πρωτόκολλο μετρητών κατανάλωσης ύδατος, ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου.
Και άλλα πολλά…
Πρακτικά, από την υπογραφή και μετά, η ΥΠΑ παύει
να διαχειρίζεται, να συντηρεί, και να λειτουργεί
τα 14 αεροδρόμια (ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας συνεχίζει να ανήκει σε αυτήν, όπως
και η διαχείριση των υπόλοιπων αεροδρομίων μέχρι κι αυτά να ιδιωτικοποιηθούν).
Στο αμέσως επόμενο μέλλον θα πρέπει να συσταθεί η νέα ανεξάρτητη Αρχή Πολιτικής
Αεροπορίας, με νόμο που έχει ήδη ψηφιστεί, και η οποία θα είναι η επιβλέπουσα
αρχή όσον αφορά στην τήρηση της διεθνούς αεροπορικής νομοθεσίας κλπ από πλευράς
αεροδρομίων (κρατικών και μη), χρηστών, κλπ.
Τώρα, για όσους πανηγυρίζουν που επιτέλους τα
αεροδρόμια αχούρια θα στρώσουν, και νομίζουν ότι αυτό θα γίνει από την μια μέρα
στην άλλη, έχω άσχημα νέα. Τα αεροδρόμια θα είναι τα ίδια, και μέχρι να μπορέσει
η ΦΡΑΠΟΡΤ να φτιάξει νέους αεροσταθμούς ή να αντικαταστήσει τις πεπαλαιωμένες
υποδομές τους, θα περάσουν πολλά τέρμινα. Το μόνο που ίσως αλλάξει σχετικά
σύντομα είναι κάποια πασαλείμματα βαψίματα, οι τουαλέτες, και άλλα επιφανειακά
έργα, αφού επί δυο χρόνια τώρα τα αεροδρόμια δεν είχαν κανένα κονδύλι, με την
κυβέρνηση να τα παρατάει στην τύχη τους αφού «έτσι κι αλλιώς θα μπουν οι
Γερμανοί ρε παιδάκι μου»… Ναι, αλλά οι Γερμανοί πέτυχαν μέσω της σύμβασης
παραχώρησης να μπορούν να χρεώνουν το ελληνικό δημόσιο για κάθε χαλασμένο
κλιματιστικό, φωτιστικό, ιμάντα, και
οτιδήποτε άλλο υπάρχει σε ένα αεροδρόμιο. Οπότε ναι μεν θα πάρουμε (λέμε τώρα)
το 1.2 δις άμα τη υπογραφή, για να κλείσουμε κάποιες τρύπες, αλλά στο εγγύς μέλλον
εμείς οι φορολογούμενοι θα πληρώνουμε την ΦΡΑΠΟΡΤ για όποια ανακαίνιση βλέπουμε
να γίνεται. Παράλληλα, αυτοί που θα το σκυλομετανιώσουν, ξέχωρα από τους επιβάτες
που περιμένουν ότι όλα θα αλλάξουν μέσα σε μια μέρα και θα απογοητευτούν οικτρά,
είναι οι χρήστες του αεροδρομίου. Οι εταιρίες, οι χάντλερς, και όλοι όσοι
δραστηριοποιούνται εμπορικά σε αυτά, αφού ήδη η ΦΡΑΠΟΡΤ τους ανέβασε κατακόρυφα
(έως και 6-7 φορές πάνω) τα νοίκια και τα μισθώματα. Με τις ίδιες ακριβώς
εγκαταστάσεις και παροχές για τις οποίες πλήρωναν μηδαμινά ποσά στο κράτος έως
σήμερα.
Εν κατακλείδι, καλά κάναμε και δώσαμε τα
αεροδρόμια σε ιδιώτες, αφού έτσι γίνεται εδώ και δεκαετίες σε ολόκληρο τον
κόσμο. Ακόμη και η άλλοτε φανατικά σταλινική Βουλγαρία διαθέτει ιδιωτικά
αεροδρόμια. Διότι άλλος είναι ο ρόλος του κράτους, που πρέπει να θεσπίζει
νομοθεσία και να εποπτεύει την εφαρμογή της, και την αεροπορική ασφάλεια
(safety και security), και άλλος ο ρόλος
ενός διαχειριστή αεροδρομίου, που πρέπει να λειτουργεί ένα αεροδρόμιο, και καλά
θα κάνει να βγάζει και λεφτά από αυτό,
αρκεί να εποπτεύεται αρμοδίως, χωρίς να υπάρχουν εκπτώσεις στην ασφάλεια.
Πάντως κρατάτε μικρό καλάθι, διότι τουλάχιστον
στην αρχή τα πράγματα θα είναι δύσκολα αν όχι χαοτικά, αφού η ΦΡΑΠΟΡΤ καλείται
να αναλάβει ένα σημαντικότατο έργο για το οποίο οι υπάλληλοί της είναι μεν
θεωρητικά εκπαιδευμένοι από την ίδια, αλλά στην συντριπτική τους πλειοψηφία δεν
έχουν καμιά πρακτική εμπειρία στην 24ωρη σούπερ απαιτητική λειτουργία διεθνών
αερολιμένων, προκειμένου αυτοί να παραμείνουν ασφαλείς. Ειδικά όταν
αναλαμβάνουν μέσα στην Μεγάλη Εβδομάδα, με την αεροπορική κίνηση στα ύψη, ενώ
θα ακολουθήσει αμέσως μετά η έναρξη της θερινής περιόδου, που σε απλούς
αριθμούς σημαίνει δεκαπλασιασμό των πτήσεων
στα διάφορα αεροδρόμια. Μακάρι όλα να πάνε καλά, αν και είμαι επιφυλακτικός και
συγκρατημένα μόνο αισιόδοξος.
Όσο για τους συνδικαλιστές των αεροδρομίων, που αν
και προδόθηκαν από το πουλέν τους τον Αλέξη, και μάλλον φλερτάρουν τώρα με την
ζουρλή, ή τον Κατσανέβα (δεν έχω καταλάβει), αυτοί συνεχίζουν τον όμορφό τους αγώνα, πολεμώντας
ανεμόμυλους, και όπως ανακοινώθηκε χθες, στα πλαίσια της μεθαυριανής υπογραφής των 14 αερολιμεναρχών,
βάσει της υπουργικής Απόφασης, για την παράδοση των αεροδρομίων στην ΦΡΑΠΟΡΤ: Η ΟΣΥΠΑ στα πλαίσια του διαχρονικού αγώνα
της για τη προστασία α) του εθνικού, οικονομικού και κοινωνικού ρόλου των
αεροδρομίων, β) της δημόσιας περιουσίας των κρατικών αεροδρομίων, γ) την
αξιοπρέπεια της Υπηρεσίας μας και δ) τα εργασιακά δικαιώματα των συναδέλφων
μας, καταθέτει μήνυση στον Εισαγγελέα Ποινικής Διώξεως (Σχολή Ευελπίδων) τη
Δευτέρα 10/3/17 και ώρα 10.30, κατά παντός υπευθύνου.
Αυτά και βλέπουμε...
Strange Attractor
Αυτά και βλέπουμε...
Strange Attractor
ΥΓ- Να ενημερώσω εδώ ότι «επιχειρησιακή
λειτουργία» ενός αεροδρομίου δεν είναι μόνο ο αεροσταθμός, οι αίθουσες, τα
σημεία ελέγχου, τα τσεκ ιν, τα καταστήματα, κλπ που βλέπει ο μέσος επιβάτης.
Υπάρχει ένας ακόμη ολόκληρος κόσμος (ελεγχόμενοι χώροι) που αποτελείται από διαδρόμους
προσγείωσης, τροχοδρόμους, συνδετηρίους οδούς, πίστες στάθμευσης αεροσκαφών κλπ,
μέσα στον οποίο διακινούνται αεροσκάφη, διάφορα οχήματα, αμαξίδια μεταφοράς αποσκευών, λεωφορεία, βυτιοφόρα, περιπολικά, τρακτέρ,
κλπ κλπ, με βάση διαδικασίες που τηρούνται ανελλιπώς, εξ ου και η ασφάλεια των
πτήσεων, η οποία δεν αφορά μόνο στα αεροσκάφη στον αέρα αλλά κυρίως στο έδαφος.
Αυτά όλα, που επί δεκαετίες ήταν αρμοδιότητα της
κρατικής ΥΠΑ, τα αναλαμβάνει στο εξής η
ΦΡΑΠΟΡΤ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου