Ηπροπαγανδιστική τεχνική
των «ψιθύρων» δεν είναι καινούρια αλλά πανάρχαια. Συνήθως χρησιμοποιούνταν σε
καιρούς πολέμου για να καμφθεί ο αντίπαλος. Με την έλευση του 20ου
αιώνα όμως άρχισε να χρησιμοποιείται ευρύτατα και σαν στρατηγική τεχνική στον
πολιτικό πόλεμο.
Ο πρώτος που την
χρησιμοποίησε μαζικά για να εξουδετερώσει τους πολιτικούς του αντιπάλους (πριν
ακόμα τους Σοβιετικούς) ήταν ο Γιοζέφ Γκέμπελς ο οποίος έκανε ειδικές μελέτες
επάνω στις φήμες. Για παράδειγμα διέδιδε μια φήμη στο Βερολίνο και μετά
διαπίστωνε πόσο χρόνο χρειάσθηκε για να φθάσει ως τις εσχατιές της Γερμανίας
και επίσης πόσο χρόνο για να επιστρέψει στην πρωτεύουσα. Ακόμα είχε μελετήσει
τι είδους μεταβολές επήλθαν στην αρχική φήμη με την κυκλοφορία της από στόμα σε
στόμα...
Εδώ φτάνουμε στο
κεντρικό ερώτημα: Πως πραγματοποιείται η προπαγάνδα του «ψιθύρου»; Για να γίνει
αποτελεσματικά θα πρέπει να υπάρχει μία κεντρική πηγή, π.χ. μια εφημερίδα, από
όπου να εκπορεύονται οι εκάστοτε φήμες. Κατόπιν χρειάζεται ένα πυκνό δίκτυο από
ανθρώπους ή μέσα κοινωνικής δικτύωσης που θα διαδίδουν τις φήμες. Παλαιότερα οι
άνθρωποι που έκαναν αυτήν την δουλειά είχαν επαγγέλματα που τους έφερναν σε
επαφή με πολύ κόσμο όπως π.χ. ταξιτζήδες ή κομμώτριες. Σήμερα την δουλειά αυτή
την εκτελούν άψογα οι στρατευμένες ιστοσελίδες και τα προφίλ σε Facebook
και Tweeter. Πλέον οι φήμες μέσα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αποκτήσει
τρομερές ταχύτητες διάδοσης καθώς και πολύ μεγαλύτερη επιρροή γιατί ο
προφορικός λόγος έχει αντικατασταθεί από έναν σύντομο γραπτό. Είναι τόσο
μεγάλη η επιρροή των φημών στις σύγχρονες μάζες που κάνει τις πρακτικές
του Γκεμπέλς και των Σοβιετικών αγκιτατόρων να είναι θλιβερά
πρωτόγονες.
Οι φήμες σχεδόν πάντα
στο πολιτικό παρασκήνιο είναι ψευδείς για αυτό τις ονομάζουμε «fake news». Μία
ψευδής φήμη για να γίνει πιστευτή πρέπει να είναι αληθοφανής για αυτό τα
καλύτερα «fake news» είναι αυτά που ανταποκρίνονται σε μια γενική εικόνα
που υπάρχει για μία κατάσταση ή για ένα πρόσωπο που είναι στόχος της
προπαγάνδας.
Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι πολιτικός κληρονόμος μίας
ιδεολογίας που είχε στο αίμα της την προπαγάνδα, φάνηκε άριστος μαθητής αυτής
της παρακαταθήκης εφαρμόζοντας από τις αρχές της κρίσης άριστες τεχνικές
προπαγάνδας με τις οποίες κατάφερε να δημιουργήσει χάος στην χώρα, να ανατρέψει
τρείς κυβερνήσεις, να πάρει την εξουσία, να ξαναφέρει χάος στην χώρα με το
δημοψήφισμα, να επιβιώσει μετά τα capital controls και τέλος να παραλύσει
την αντιπολίτευση στο σύνολο της.
Μια από της πολλές
πετυχημένες τεχνικές που χρησιμοποίησε ήταν αυτή της διασποράς φημών για την
δημιουργία κλίματος. Δεν θα υπάρξει μεγαλύτερο προπαγανδιστικό επίτευγμα από το
σκηνικό της «Ανθρωπιστικής κρίσης» που εγκαθίδρυσε τότε ο ΣΥΡΙΖΑ. Ποιός μπορεί
να ξεχάσει τα παιδιά που λιποθυμούσαν από την πείνα στα σχολεία ή την
καθημερινή λίστα αυτοκτονιών που μας την πλάσαραν ως θύματα της κρίσης. Αυτός ο
καταιγισμός ψιθύρων κατάφερε να δημιουργήσει στον αμαθή από τέτοιου είδους
προπαγάνδα Ελληνικό λαό πρωτόγνωρες συνθήκες που έφεραν τους Συριζανέλ στην
εξουσία. Μόλις πήραν την εξουσία ο λιμός σταμάτησε μέσα σε μία
ήμερα και όλα τα παιδάκια πήγαιναν χορτάτα στα σχολεία, ο κόσμος σταμάτησε να
αυτοκτονεί και η προπαγάνδα των «ψιθύρων» στράφηκε κατά μεμονωμένων προσώπων.
Πρόσφατα έχουμε δεί αρκετές τέτοιες περιπτώσεις που στέφονται κατά
προσωπικοτήτων από τον χώρο της αντιπολίτευσης και όσο προχωρά η διακυβέρνηση
Συριζανέλ θα δούμε και άλλες.
Η προπαγάνδα των
«ψιθύρων» καθώς και οι υπόλοιπες τεχνικές χειραγώγησης των μαζών δεν είναι
άτρωτες. Με συντονισμένες επικοινωνιακές καμπάνιες και την κατάλληλη προβολή
μπορούν πολύ εύκολα να καταπολεμηθούν. Αλλά είπαμε τα παλιά μεγάλα κόμματα
έχουν δείξει μία αμηχανία στο να αντιμετωπίσουν αυτόν τον νέο πολιτικό
πόλεμο. Για όσο καιρό ακόμα δεν τον αποκρούουν αποτελεσματικά οι Συριζανελ
επικοινωνιακά θα δρούν ανενόχλητοι. Ήδη έχουν φτάσει στο σημείο να αποδίδουν
στον εαυτό τους το προνόμιο του μονολόγου στην πολιτική σκηνή και αυτό τους
κάνει θρασύτατους και το θράσος γεννά τυράννους.
Παύλος Αλεξιάδης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου