Επί
δεκαετίες οι Αμερικάνοι διαφήμιζαν γνωστό τσιγάρο με έναν cοwboy (αγελαδάρη)
που φορούσε καμαρωτά την καουμπόικη στολή και με το σύνθημα: Ελάτε στην χώρα
του Marlboro.
Στην
Ελλάδα της αυτο-περιφρόνησης και της αυτομεμψίας ποτέ κανείς δεν θα διαφήμιζε ένα
σημαντικό προϊόν χρησιμοποιώντας έναν έλληνα αγελαδάρη που θα φορούσε
φουστανέλα παρά μόνον ειρωνικά – γενικά όταν επιστρατεύονται επαρχιώτες
για να διαφημίσουν κάτι ελληνικό, αυτό συμβαίνει με ειρωνικό τρόπο: μιλούνε
ιδιωματικά, είναι γραφικοί, σε σχέση με τους – υποτίθεται – μη
γραφικούς, σοβαρούς αστούς των πόλεων, που κι απ’ αυτούς οι περισσότεροι είναι
πρόσφατοι επαρχιώτες…
Το 2000 ο Σον Κόνερι χρίσθηκε σερ, ιππότης, από τη βασίλισσα της Αγγλίας. Ο διάσημος
σκωτσέζος ηθοποιός προσήλθε στην τελετή φορώντας την εθνική στολή της Σκωτίας,
δηλαδή την καρό φουστίτσα μέχρι πάνω απ’ το τριχωτό γόνατο, μακριές κάλτσες,
γιλέκι και εκείνη την περίεργη σκωτσέζικη εσάρπα ριγμένη στους ώμους πλάγια.
Μόνο γκάιντα που δεν πήρε μαζί του. Φόρεσε με τιμή την στολή της χώρας του και
κάποιοι Ελληνες που σοκάρονται απ’ την φουστανέλα τον θαύμασαν που φορούσε την
σκωτσέζικη εκδοχή της.
Στις 7
Ιουνίου του 2015, ο Μπαράκ Ομπάμα, λόγω της συνόδου κορυφής του G7,
επισκέφθηκε το Ελμάου στις Βαυαρικές Αλπεις, όπου ο κόσμος τον υποδέχτηκε
ντυμένος με την τοπική του ενδυμασία: οι άντρες φορώντας πράσινα καπέλα με
φτερά, θυσάνους, ή λουλούδια, δερμάτινο σορτ, τιράντες, και οι γυναίκες την
θηλυκή εκδοχή της στολής, το dirndl, που το φορούνε ώς το Νότιο Τιρόλο. Ο
Ομπάμα δήλωσε παιγνιωδώς στους παρισταμένους: συγγνώμη που ξέχασα να φέρω το
lederhosen μου – εννοώντας την τοπική, αντρική στολή της περιοχής, που
περιέγραψα παραπάνω.
Στην
Ιταλία, στη Ρώμη, όλο το Βατικανό φυλάσσεται από φρουρούς ντυμένους με
μεσαιωνικές στολές – ενώ στη Σιένα, στις ιπποδρομίες του Palio, κάθε
οικογένεια και φατρία που παίρνει μέρος έχει τη δική της παραδοσιακή στολή,
τους θυρεούς, τα ιστορικά οικόσημα και τα ψιμύθια, ενώ με ανάλογη μεγαλοπρέπεια
και φιλαρέσκεια στολίζουν και τ’ άλογα.
Ο
Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, λίγο πριν πάρει την κυβέρνηση (αλλά
όχι την εξουσία, όπως ξέρουμε), παραβρέθηκε σε ένα συλλαλητήριο των
Παλαιστινίων στην Αθήνα όπου για να δείξει την αλληλεγγύη του φόρεσε την
καφίγια (υπάρχουν φωτογραφίες στο Ιντερνετ), δηλαδή την παλαιστινιακή μαντίλα
με τα κρόσσια που φορούσε μονίμως ο Αραφάτ, η οποία, πέρα από χρηστικό αξεσουάρ
(προστατεύει από τις αμμοθύελλες) είναι και παραδοσιακό σύμβολο των πολεμιστών
Παλαιστινίων – επειδή είχε βαφεί με αίμα σε διάφορες μάχες. Αν η καφίγια
ήταν δικό μας σύμβολο, θα το λοιδορούσαμε, βέβαια, επαρκώς, ως τραπεζομάντιλο.
Αλλά είναι ηρωικό, ιστορικό εξάρτημα των Παλαιστινίων, οπότε ορθώς το σεβόμαστε
– όπως εξάλλου σεβόμαστε και τον εβραϊκό κιπά, που συχνά φοράει ο κυρ
Γιάννης, χωρίς, δικαίως, να τον βρίσκει κιτς. Διότι «κιτς» είναι μόνο το φέσι
της στολής του τσολιά. Και πάλι καλά – σκέψου να φορούσαμε εκείνη την
τριχωτή μαύρη, μακρόστενη καούκα που κοτσάρουν στο κεφάλι οι εγγλέζοι
στρατιώτες, πάνω απ’ τις πορφυρές στολές τους και με τον δέοντα αυτοσεβασμό,
βεβαίως.
Οι άραβες
ηγέτες που έρχονται επίσκεψη στην χώρα μας ή στην Ευρώπη, έχουν την περηφάνια
να μην θέλουν να αρέσουν στους Ευρωπαίους και την αισθητική τους και φορούν
λευκές κελεμπίες και τουρμπάνια – ενώ οι γυναίκες τους ενδύονται επιμελώς
μπούρκες, χιτζάμπ, νιτζάμπ και ωραιότατα, σέξι, κεντητά πασούμια που
αναδεικνύουν τις ανάγλυφες φτέρνες τους. Πρόσφατα είδαμε στην Αθήνα τον Ερντογάν και
την γυναίκα του η οποία φορούσε την παραδοσιακή καμπαρντίνα και την μαντίλα της
– ε, λοιπόν, απ’ όλα αυτά, ή τίποτε απ’ όλα αυτά δεν ενόχλησε ποτέ τον
βουλευτή κ.Κυρίτση, παρά μόνο, προ ημερών, οι τριάντα διαδηλωτές
που ντύθηκαν με την παραδοσιακή μακεδονική στολή και κάποιοι άλλοι, χαριέντως,
την αρχαιοελληνική, στο γνωστό συλλαλητήριο.
Δήλωσε
μάλιστα πως τριάντα διαδηλωτές ντυμένοι έτσι μας εκθέτουν, μας ξεφτιλίζουν στο
εξωτερικό. Αλλά ο ίδιος, βουλευτής ων, φορώντας σκουλαρίκι κι έχοντας μονίμως
τα πουκάμισα να κρέμονται απέξω, στην κοιλιά, μέσα στη Βουλή, δεν μας εκθέτει
διεθνώς. Ούτε τον ενόχλησε ποτέ ο Ζουράρις που έμπαινε στο Κοινοβούλιο με τα
πέδιλα, δεν τον πείραξε το λαχουράτο πουκάμισο του Βαρουφάκη, ούτε το πέτσινο α
λα νταβατζή της Συγγρού που φόρεσε όταν πήγε στην Αγγλία. Δεν τον ενοχλούσε που
ο Βαρουφάκης από μια διάθεση για διαρκή πρόκληση πήγαινε στα
Γιούρογκρουπ με σηκωμένο γιακά και κιτς πουκάμισα – όχι. Το μόνο που
τρέμει ο σκουλαρικάτος βουλευτής είναι μήπως εξαιτίας τριάντα ελλήνων γερόντων
δυσαρεστηθούν οι Βαυαροί με τα ωραιότατα, πέτσινα βρακιά, οι καουμπόηδες
Αμερικάνοι και οι Εγγλέζοι με τις μεγαλοπρεπείς, τριχωτές, μαύρες καούκες και
μας κόψουνε το νερό απ’ το αυλάκι.
Δεν έκανε
ποτέ σχετικό σχόλιο ο κ. βουλευτής με το πειρατικό ενώτιο για τη μη γραβάτα του
Πρωθυπουργού η οποία έγινε διεθνές ανέκδοτο – ούτε τον ενοχλούν οι
φωτογραφίες του Αρη Βελουχιώτη με τη στολή, τα όπλα και τα
φισεκλίκια πάνω στα γραφεία υπουργών.
Η μόνη
αγωνία του είναι μήπως παρεξηγήσουν τους τριάντα γέροντες οι ξένοι που μέχρι
χτες οι σύντροφοι του βουλευτή τούς αποκαλούσαν «ιμπεριαλιστές» και
«τοκογλύφους» και τους προκαλούσαν συνειδητά εμφανιζόμενοι συχνά και συνειδητά
ως λέτσοι, με ξεχειλωμένα σακάκια και κόκκινα σακίδια στην πλάτη. Τώρα, λοιπόν,
ξαφνικά, ενδιαφέρεται δουλικότατα ο κ. Κυρίτσης για την ευαρέσκεια και την
αισθητική άποψη των «ιμπεριαλιστών» περί της μακεδονικής, ποντιακής, ή κρητικής
στολής, κι αν αρέσει στους Φλαμανδούς η φουστανέλα.
Πάντως
στον Θεόφιλο Χατζημιχαήλ άρεζε,
στον Οθωνα, όπως και στον Γιάννη Τσαρούχη που την φορούσε συχνά.
Παρεμπιπτόντως, δε, φορούνε τον μακεδονικό ντουλαμά και τη φουστανέλα και οι
άντρες της Προεδρικής Φρουράς – μήπως να ενδυθούν κουστουμάκι Armani, ή,
επαναστατική φόρμα παραλλαγής α λα Κούβα; Και στο μνημείο του Αγνωστου Στρατιώτη
φορούν την φουστανέλα οι τρομεροί τσολιάδες, εκθέτοντάς μας διαρκώς στους
ξένους.
Γιώργος
Σκαμπαρδώνης
Φτηνός στα πίτουρα κι ακριβός στ’αλευρι.Ο Κυριτσης ειναι η προσοποποιηση του παρωχημένου κρατιστη αριστερού που ενοχλείται απο Οτιδιποτε δεν ειναι σαν κι αυτον ενώ θεωρεί εχθρικό οποιον δεν συμβαδίζει με την θολοκουλτούρα του και την ψεύτο ιδεολογία του.
ΑπάντησηΔιαγραφή