Στη Βρετανία του Tony Blair υπήρχε η πεποίθηση ότι αν ένα ζήτημα μείνει για πολύ
καιρό στις πρώτες σελίδες των εφημερίδων, αυτό θα ήταν ζημιογόνο για τη κυβέρνηση.
Στην Ιταλία του σήμερα ισχύει το αντίθετο. Δυο ζητήματα συνεχίζουν να
κυριαρχούν στις ειδήσεις, με την κυβέρνηση να κερδίζει δημοσκοπικά.
Το πρώτο έχει να κάνει με τη κατάρρευση της γέφυρας Morandi στη Γένοβα την 14η Αυγούστου. Έκτοτε,
υπάρχουν συνεχείς κατηγορίες για το ποιος ήξερε τι, σε ποιον το είπε, και πότε…
Μιλάμε για μια εθνική τραγωδία, με 43 νεκρούς, που αφορά σε έναν βασικό
αυτοκινητόδρομο ο οποίος ενώνει την Ιταλία με τη Γαλλία. Πολλά από τα θύματα ήταν
ξένοι, με αποτέλεσμα τη διόγκωση της εθνικής ντροπής.
Λόγω της τεράστιας σημασίας της τραγωδίας αυτής, θα πρέπει να γνωρίζουμε τι
σκέφτονται οι Ιταλοί πολίτες...
Πολλοί πιστεύουν ότι υπήρξε διαφθορά στην αρχική ανάθεση της κατασκευής,
αλλά και σε αυτήν της συντήρησης, με αποτέλεσμα ο εκμεταλλευόμενος να μην κάνει
τίποτα πέραν του να εισπράττει τα διόδια.
Μιλάμε για ένα κράτος όπου είναι συνηθισμένο φαινόμενο να καίγονται λεωφορεία
εν μέση οδώ λόγω κακής ή καθόλου συντήρησης. Η κοινή γνώμη ξέρει πολύ καλά ότι μπορείς
να παραμελείς τις συμβατικές υποχρεώσεις που έχουν να κάνουν με την συντήρηση…
μέχρι ενός σημείου.
Οι κύριοι μέτοχοι στους αυτοκινητόδρομους είναι η οικογένεια Benetton, που όλοι γνωρίζουν ότι είναι ζάπλουτη. Και οι
πολίτες αναρωτιούνται, πως και γιατί αποφάσισαν οι Benetton να αφήσουν την επικερδή μόδα και να
ασχοληθούν με τη συντήρηση των δρόμων, αν δεν υπήρχε μεγάλο και εύκολο κέρδος;
Η νέα κυβέρνηση απάντησε έτσι ακριβώς όπως θέλει ο λαός.
Οι Salvini, Di Maio και Conte εξέφρασαν την οδύνη τους, αλλά και την οργή
τους. Στη κηδεία των θυμάτων οι κυβερνητικοί πολιτικοί χειροκροτήθηκαν, ενώ όλοι
οι πρώην αποδοκιμάστηκαν έντονα.
Η έρευνα που διεξάγεται θα πρέπει να φτάσει ως το τέλος, και να μην υπάρξουν
κουκουλώματα. Αυτό θέλει ο
απλός λαός.
Το άλλο κυρίαρχο ζήτημα των πρωτοσέλιδων είναι το μεταναστευτικό.
Τον περασμένο Ιούνιο, το πλοίο MV Aquarius, της ΜΚΟ SOS Mediterranee, που μετέφερε 629 Σουδανέζους και Μπακλαντεσιανούς
μετανάστες, ζήτησε να πάει στην Ιταλία αλλά δεν το επέτρεψε ο Matteo Salvini, με αποτέλεσμα να
καταλήξει στην Ισπανία.
Πρόκειται για ένα περιστατικό που στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης θα
προκαλούσε την απαίτηση για παραίτηση του υπουργού Εσωτερικών. Έκτοτε, ο Matteo Salvini έχει απαγορεύσει
ακόμη και την ιταλική ακτοφυλακή να αποβιβάσει στις ιταλικές ακτές μετανάστες
για τους οποίους δεν υπάρχει δέσμευση από άλλη χώρα για να τους δεχτεί.
Και σε αυτό το ζήτημα σημασία έχει το τι πιστεύει η κοινή γνώμη.
Οι πολίτες έχουν δει στις ειδήσεις αποδεδειγμένα στοιχεία βάσει των οποίων
κάποιες ΜΚΟ συνεργάζονται με «δουλέμπορους», τους οποίους και συναντούν έξω από
τα χωρικά ύδατα.
Πιστεύουν ότι οι μετανάστες πρέπει να καταμεριστούν σε όλες της χώρες της ΕΕ,
αφού γι’ αυτό το λόγο υπάρχει η Ένωση.
Οι Ιταλοί θεωρούν, και δικαίως, ότι η χώρα τους καταστρέφεται από μια κάστα
ανθρώπων που ενδιαφέρονται μόνο για το δικό τους συμφέρον. Οι φίλοι, οι συγγενείς,
και οι διασυνδέσεις τους παίρνουν τις καλές δουλειές, ενώ η διαδεδομένη διαφθορά
σε χαμηλό επίπεδο έχει κουμπώσει για τα καλά με την ευρεία υψηλόβαθμη διαφθορά
του οργανωμένου εγκλήματος.
Για τους Ιταλούς, το μεταναστευτικό ζήτημα έχει αλλοιώσει για τα καλά τη
φυσιογνωμία της χώρας τους, με αποτέλεσμα να κερδίζουν χρήματα κάποιοι, που
εισπράττουν 40 ευρώ την ημέρα για να στεγάσουν έναν μετανάστη, και να του προσφέρουν
μακαρόνια και λαχανικά αξίας 3 ευρώ.
Αυτό που πέτυχε η φαινομενικά ανίερη συμμαχία του Di Maio με τον Salvini είναι να κατανοήσει αυτή τη δυσαρέσκεια και να
την διοχετεύσει κατάλληλα.
Μπορεί αυτό να μην διαρκέσει, και μπορεί μακροπρόθεσμα να μην πετύχει, όμως
προς το παρόν τα παλιά κόμματα μοιάζουν εκτός τόπου και χρόνου. Διότι αυτό που
πιστεύει ο λαός είναι ότι η παλιά φουρνιά πολιτικών, όπως οι Renzi, Berlusconi, Monti, Prodi έχουν αποτύχει
πανηγυρικά, ενώ η νέα μπορεί να τα καταφέρει…
Tim Hedges
Απόδοση: S.A.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου