Τον Φεβρουάριο
του 2011 ψηφίστηκε ο νόμος 3913/2011 και στις 3 Μαρτίου 2011
δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ. Γνωστός ως «νόμος Ρέππα», προβλέπει την
«ιδιωτικοποίηση» των περιφερειακών αεροδρομίων.
Στην ουσία, πρόκειται για σύμβαση παραχώρησης 30
ετών για 39 αεροδρόμια.
Το ΤΑΙΠΕΔ έχει αναλάβει τη διαδικασία και
δέχεται τις αιτήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τις δυο ομάδες, στις οποίες
έχουν χωριστεί εκείνα που έχουν επιλεγεί πρώτα. Για το σκοπό αυτό και,
προκειμένου να ολοκληρωθεί η πρώτη φάση, εκπρόσωποι ομάδων επενδυτών
επισκέπτονται τα αεροδρόμια για να πάρουν μια εικόνα.
Όπως αναφέρεται από το ΤΑΙΠΕΔ, «Κατά την
τρέχουσα περίοδο, όλα τα τοπικά αεροδρόμια ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο χωρίς
να έχουν καμία εταιρική δομή, και είναι υπό την επίβλεψη της Υπηρεσίας
Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). (…) Η κυβέρνηση προωθεί τη σταδιακή λειτουργική
ανεξαρτητοποίηση των τοπικών αεροδρομίων μέσω της κατηγοριοποίησής τους σε
ομάδες που αργότερα θα αποκρατικοποιηθούν βάσει παραχωρήσεων ή που διαφορετικά
θα ρευστοποιηθούν ως αποτέλεσμα κάποιας συναλλαγής ή σειράς συναλλαγών. Ύστερα
από μία τέτοια αποκρατικοποίηση, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα διατηρήσει
τον ρόλο του ρυθμιστή των αεροναυτικών υπηρεσιών και του πάροχου υπηρεσιών ελέγχου
εναέριας κυκλοφορίας».
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι η ΥΠΑ είναι,
ταυτόχρονα, ρυθμιστική κι εποπτική αρχή, ενώ φροντίζει για τη λειτουργία και τη
συντήρηση των αεροδρομίων. Τιτάνιο έργο και, θα μπορούσε να πει κάποιος,
ασύμβατες μεταξύ τους αρμοδιότητες (και λειτουργία και εποπτεία).
Η Ομοσπονδία
Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας δέχτηκε στις 24 Φεβρουαρίου την επίσκεψη του
Υπουργού Μεταφορών Μιχάλη Χρυσοχοίδη και, απ’ όσο μπορούμε να κρίνουμε
από την ανακοίνωση, η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε φιλικό κλίμα κατανόησης.
Η ΟΣΥΠΑ εκπροσωπεί όλους τους κλάδους
εργαζομένων, πλην ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, ηλεκτρονικών και
τηλεπικοινωνιακών.
Τα περισσότερα, λοιπόν, μέλη της ΟΣΥΠΑ, είναι
τεχνικοί, κι ο Βασίλης Αλεβιζόπουλος, επί 20 χρόνια πρόεδρός της, προέρχεται από
αυτό που είναι γνωστό ως «βαθύ ΠΑΣΟΚ» έχει την ειδικότητα του ξυλουργού.
Μάλιστα, στις 26/2, συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο Δ.Σ. της ΟΣΥΠΑ, επανεκλέγοντας
τον κ. Αλεβιζόπουλο στην προεδρική θέση.
Παρά τη χαρά της συνάντησης
Χρυσοχοίδη-παραγόντων ΟΣΥΠΑ, μόλις τρεις μέρες αργότερα, στις 27 Φεβρουαρίου,
μια μέρα μετά την επανεκλογή του ως προέδρου, ο Βασίλης Αλεβιζόπουλος
πρωταγωνίστησε στο επεισόδιο στο αεροδρόμιο των Χανίων, καλώντας τους
εκπροσώπους των υποψηφίων επενδυτών που το είχαν επισκεφτεί για να σκεφτούν
μήπως κι αποφασίσουν να επενδύσουν σε αυτό, να επιβιβαστούν στο ίδιο αεροπλάνο
και να επιστρέψουν στην Αθήνα δηλώνοντας: «δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να δει
τους χώρους του αεροδρομίου».
Λίγες ημέρες αργότερα, στις 5 Μαρτίου,
είχε προγραμματιστεί από τη διοίκηση της ΥΠΑ επίσκεψη ομάδας υποψηφίων
επενδυτών στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για τον όμιλο ΑΙΑ (Athens
International Airport), η ξενάγηση του οποίου δεν πραγματοποιήθηκε, καθώς ο
Σύλλογος Εργαζομένων Πολιτικής Αεροπορίας και η ΟΣΥΠΑ την εμπόδισαν.
«Τα αεροδρόμια στην Ελλάδα, εκτός από το
Ελευθέριος Βενιζέλος που είναι Α.Ε., είναι κράτος. Το ΤΑΙΠΕΔ δεν δικαιούται να
παραχωρήσει την εκμετάλλευσή τους, για 30 χρόνια, όπως σχεδιάζουν, σε ιδιώτες. Θα
προσφύγουμε στη Δικαιοσύνη αν οι υποψήφιοι επενδυτές, τώρα που εξετάζουν όλα τα
στοιχεία, της κίνησης και τα οικονομικά, δεν κάνουν πίσω», τόνισε ο κ.
Αλεβιζόπουλος, κάνοντας σαφείς τις προθέσεις του.
Μάλιστα,
καταγγέλλεται ότι υπήρξαν προπηλακισμοί κι επιθέσεις στους συναδέλφους τους οι
οποίοι, με εντολές της διοίκησης της ΥΠΑ, φιλοξένησαν στα γραφεία τους τα μέλη
του κλιμακίου των υποψηφίων επενδυτών, με την κατηγορία ότι (οι συνάδερφοί
τους) «ξεπουλούν τα αεροδρόμια στους ιδιώτες».
Πιθανόν και να έχει δίκιο ο σχεδόν ισόβιος
πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ. Ωστόσο, εδώ υπάρχει κάτι παράδοξο: τόσο στα Χανιά όσο και
τη Ρόδο αλλά και τη Θεσσαλονίκη, οι εκπρόσωποι του Athens International Airport είναι ανεπιθύμητοι.
Εύκολα θα
μπορούσε κάποιος να εικάσει ότι το ίδιο συμβαίνει με όλους τους εκπροσώπους
εκείνων που θέλουν να «ψωνίσουν κοψοχρονιά» τα αεροδρόμια. Όμως, λίγες ημέρες
πριν, στις 25 Φεβρουαρίου, εκπρόσωποι του Fraport, ομίλου συμφερόντων
Κοπελούζου, επισκέφτηκαν το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης και ξεναγήθηκαν χωρίς
να συμβεί το παραμικρό επεισόδιο.
Ούτε μια τοσοδούλα διαμαρτυρία, μια μικρούλα
ανακοίνωση, ένα πανούλι διαμαρτυρίας.
Θα πίστευε, ίσως, κάποιος, ότι η ξενάγηση
πραγματοποιήθηκε νύχτα και κρυφά από τους συνδικαλιστές.
Κι όμως:
οι τοπικοί συνδικαλιστές της ΟΣΥΠΑ ήταν παρόντες στην ενημέρωση και την
ξενάγηση που οργανώθηκε από τη διοίκηση της ΥΠΑ.
Επίσης, μόλις χθες, 10 Μαρτίου, εκπρόσωποι του
ομίλου ΜΕΤΚΑ – Aegean Airlines και
Αργεντινών επενδυτών ξεναγήθηκαν στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της
Θεσσαλονίκης σε μια «ξενάγηση ήπιας μορφής», όπως τη χαρακτήρισαν τοπικοί
συνδικαλιστές με τους οποίους μίλησα.
Είχε προηγηθεί μια «ήπια διαμαρτυρία», χωρίς
εκπροσώπους της ΟΣΥΠΑ, παρά μόνο με ντόπιους συνδικαλιστές.
Οι ίδιοι τόνισαν ότι η πρώτη επίσκεψη των
εκπροσώπων του Fraport τους βρήκε τρόπον τινά απροετοίμαστους και γι αυτό δεν
υπήρξε αντίδραση. «Η Fraport ήταν ειδική περίπτωση, ήταν γενικός αιφνιδιασμός.
Ήταν η πρώτη επίσκεψη, θελήσαμε να αντλήσουμε
πληροφορίες από εκείνους, να ξέρουμε τι λένε. Από κει και μετά, η απόφαση είναι
να μη δοθούν πληροφορίες σε κανέναν», μου είπαν χαρακτηριστικά.
Όμως, διασταυρωμένες
πληροφορίες αναφέρουν ότι: α) η Διοίκηση της ΥΠΑ, με έγγραφο ημερομηνίας 20 Φεβρουαρίου που έφτασε στα χέρια των
εργαζομένων στις 22 Φεβρουαρίου
ενημέρωσε για το πρόγραμμα όλων των επισκέψεων και β) στις 24 Φεβρουαρίου
πραγματοποιήθηκαν δυο συσκέψεις διοίκησης ΥΠΑ-εργαζομένων, με θέμα την
προετοιμασία της επίσκεψης της Fraport.
Ανακεφαλαίωση: Έξω Athens International
Airport. Μέσα Fraport. Μέσα αλλά «ήπια» ΜΕΤΚΑ – Aegean – Αργεντίνοι.
Να υποθέσουμε ότι υπάρχουν καλοί και κακοί
επενδυτές; Ίσως.
Αλλά είναι δουλειά της ΟΣΥΠΑ να το κρίνει;
Δε θέλουμε να βασιστούμε στα κουτσομπολιά και
τις εικασίες περί πολιτικών σκοπιμοτήτων αλλά στα γεγονότα.
Έτσι, καλό είναι να ξέρουμε εάν οι «διαχρονικοί
αγώνες της ΟΣΥΠΑ» στρέφονται επιλεκτικά εναντίον συγκεκριμένων επενδυτών.
Και κάτι ακόμη: όταν η ΟΣΥΠΑ μιλά για
«εμπνευστές του εγχειρήματος» (των παραχωρήσεων), εννοεί το ΠΑΣΟΚ που έφερε και
ψήφισε το νόμο 3913/2011; Και πώς είναι δυνατόν στις 24 Φεβρουαρίου η εντύπωση
της συνάντησης με τον κ. Χρυσοχοίδη να συνοψίζεται στην ανακοίνωση ως:
«Θεωρούμε ότι ο κ. Υπουργός, με δεδομένη τη γνώση που έχει για την Υπηρεσία
μας, κατανόησε πλήρως την αναγκαιότητα άμεσης επίλυσης των προβλημάτων που
τέθηκαν, για τα δε θεσμικά (οργανισμός, ιδιωτικοποιήσεις αεροδρομίων) θα
ακολουθήσουν και άλλες συναντήσεις και συζητήσεις, προκειμένου η ΥΠΑ και οι
αερομεταφορές να αναπτυχθούν με μοναδικό γνώμονα το όφελος της ελληνικής
οικονομίας, κοινωνίας και περιφέρειας» και κανείς να μην του είπε «Φίλε, δεν
ξέρω τι θα κάνετε, αλλά εγώ μεθαύριο πάω να κλείσω αεροδρόμια για να μη τυχόν
μπει κανένας και τα ψωνίσει κοψοχρονιά»;
Χριστίνα Ταχιάου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου