Η γνωστή έρευνα του ΠΑ.ΜΑΚ., που δημοσιεύτηκε
πρόσφατα και αφορά στο πόσο οι Έλληνες πιστεύουν διάφορους αστικούς μύθους (την
έρευνα εκπόνησαν, από τις 23 έως τις 27 Ιουνίου 2014 σε τυχαίο δείγμα 1.045 ατόμων,
ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας), με έκανε να σκεφτώ το πόσο
«περίεργα» φάνηκαν σε αρκετούς τα αποτελέσματά της.
Είναι όμως τόσο περίεργα τελικά;
Πολύς κόσμος έχει συρρεύσει τέτοια εποχή στην
Ηγουμενίτσα – καλοκαιρινή περίοδος γαρ…
Όπως και κατά τη διάρκεια των αυτοδιοικητικών
και ευρωπαϊκών εκλογών τον περασμένο Μάιο, έτσι και τώρα, άνθρωποι που μένουν
στην Αθήνα ή σε άλλα μεγάλα αστικά κέντρα, ακόμα και στο εξωτερικό, βρίσκονται
στη Θεσπρωτία και έρχονται σε επαφή με τους ντόπιους.
Κουβεντιάζοντας με αρκετό κόσμο, πίνοντας τον
πατροπαράδοτο καφέ στην παραλιακή της πόλης, διαπίστωσα ότι αρκετοί πλέον
πολίτες ενημερώνονται αποκλειστικά από το διαδίκτυο.
Ηλικίες από 18 ως 50+, ανεξαρτήτως μορφωτικού
επιπέδου και εργασίας, έχουν αυτό το κοινό χαρακτηριστικό. Έχουν σταματήσει να
«ακούν» την τηλεόραση και στρέφονται αποκλειστικά σε διάφορους ιστότοπους.
Μέχρι εδώ όλα καλά.
Ακούγοντας, όμως, τις «ειδήσεις» που έπεφταν στα
τραπέζια προς σχολιασμό, κατάλαβα ότι αρκετές πληροφορίες που διαχέονται μέσα
από το διαδίκτυο και είναι αναληθείς, ακόμα και πολύ γνωστοί «αστικοί μύθοι»,
συζητιούνται ως πραγματικά γεγονότα! Και το διαδίκτυο, που υποτίθεται ότι
βοηθάει στο να διαδίδεται η πληροφορία πιο γρήγορα και προς όλους, τελικά
πολλαπλασιάζει τις απίστευτες ανακρίβειες…
Γιατί, μην ξεχνάμε, άλλο η πληροφορία και άλλο η
γνώση.
Έτσι, άκουσα από το τετριμμένο στην εποχή μας «δεν υπάρχει χρέος, όλα ένα ψέμα είναι - μας χρωστάνε και δεν τους χρωστάμε» έως το απίθανο ότι «έχει ανακαλυφθεί ότι οι Έλληνες έχουμε ένα ιδιαίτερο χρωματόσωμα (!) στο αίμα μας και αυτό μας κάνει μοναδικούς (!) αλλά και στόχο διαφόρων συνομωσιών»! Έμαθα επίσης ότι ο Κίσινγκερ δήλωσε τη δεκαετία του 1970 (αλλά και του 1980!) ότι οι Έλληνες πρέπει να «δαμαστούν» γιατί δεν «σκύβουν το κεφάλι τους εύκολα».
Έτσι, άκουσα από το τετριμμένο στην εποχή μας «δεν υπάρχει χρέος, όλα ένα ψέμα είναι - μας χρωστάνε και δεν τους χρωστάμε» έως το απίθανο ότι «έχει ανακαλυφθεί ότι οι Έλληνες έχουμε ένα ιδιαίτερο χρωματόσωμα (!) στο αίμα μας και αυτό μας κάνει μοναδικούς (!) αλλά και στόχο διαφόρων συνομωσιών»! Έμαθα επίσης ότι ο Κίσινγκερ δήλωσε τη δεκαετία του 1970 (αλλά και του 1980!) ότι οι Έλληνες πρέπει να «δαμαστούν» γιατί δεν «σκύβουν το κεφάλι τους εύκολα».
Ότι «η ελληνική γλώσσα για μία μόλις ψήφο δεν
έγινε η επίσημη γλώσσα των ΗΠΑ», «η αρχαία ελληνική είναι η βάση για την γλώσσα
των Η/Υ» (ή κάτι τέτοιο, θα σας γελάσω) και το κορυφαίο, ότι «υπάρχει πρωτόγονη
φυλή που ανακαλύφθηκε να ζει σε μεγάλο υψόμετρο στον Όλυμπο»!
Χρειάζομαι αμέτρητο χώρο για να τα χωρέσω όλα –
για να μην πιάσουμε το ερώτημα «τι είναι πρωτογενές πλεόνασμα»!
Το πόσο εύκολα μπορεί κάποιος να πιστέψει αυτό
που διαβάζει στο διαδίκτυο φαίνεται και στα social media.
Ειδικά στο Facebook, κυκλοφορούν αμέτρητες
«εφαρμογές» που σε βοηθάνε να «δεις πόσοι/ποιοι είδαν το προφίλ/φωτογραφίες
σου» -οι οποίες απλά καταγράφουν τα προσωπικά σου στοιχεία- με τη άδειά σου
βέβαια, ή σε ανακατευθύνουν σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες (τον λόγο θα τον
καταλάβετε παρακάτω).
Τα σχετικά παραδείγματα είναι ατελείωτα…
Διανύουμε την εποχή της Πληροφορίας, όμως πρέπει να καταλάβουμε ότι ο τεράστιος όγκος πληροφοριών που φτάνει στα μάτια μας με το πάτημα ενός κουμπιού, δεν σημαίνει ότι είναι και αληθής - το κρίσιμο σημείο είναι το φιλτράρισμα που πρέπει να κάνουμε εμείς.
Διανύουμε την εποχή της Πληροφορίας, όμως πρέπει να καταλάβουμε ότι ο τεράστιος όγκος πληροφοριών που φτάνει στα μάτια μας με το πάτημα ενός κουμπιού, δεν σημαίνει ότι είναι και αληθής - το κρίσιμο σημείο είναι το φιλτράρισμα που πρέπει να κάνουμε εμείς.
Διότι πολλοί πιστεύουν, λανθασμένα, ότι αφού
κάτι έχει δημοσιοποιηθεί, δεν μπορεί παρά να είναι αλήθεια.
Έχουμε φτάσει στο σημείο όπου η αύξηση της
πληροφορίας έχει οδηγήσει πολλές φορές στην αύξηση της…βλακείας!
Πριν πολλές δεκαετίες, εάν είχες μια καλή επιχειρηματική ιδέα, έπρεπε πρωτίστως να βρεις ένα «μαγαζί-γωνία» για να τη στεγάσεις.
Πριν πολλές δεκαετίες, εάν είχες μια καλή επιχειρηματική ιδέα, έπρεπε πρωτίστως να βρεις ένα «μαγαζί-γωνία» για να τη στεγάσεις.
Σήμερα, μπορείς να στήσεις μια ιστοσελίδα και
απλά να βγάζεις χρήματα μόνο από την επισκεψιμότητά της.
Αν έχετε παρατηρήσει, σε πολλές ιστοσελίδες και
blogs «ειδήσεων», όπου ποτέ δεν αναφέρονται τα ονόματα των αρθρογράφων ή οι
πηγές τους, υπάρχουν διάφορες «περίεργες» διαφημίσεις (π.χ. αυτή που λέει ότι
είσαι ο 1.000.000ός επισκέπτης και μόλις κέρδισες ένα μεγάλο δώρο αν κάνεις
κλικ).
Μόνο και μόνο που την επισκεφθήκατε, ακόμα κι αν
δεν διαβάσατε τίποτα, έχετε «βοηθήσει» στην αύξηση της επισκεψιμότητας και άρα
στο κέρδος της μέσω των διαφημίσεων που προβάλλουν.
Ας το σκεφτούμε καλά αυτό, πριν πιστέψουμε αυτό
που είδαμε δημοσιευμένο κάπου, με τον τίτλο να αρχίζει πάντα με: «Είδηση ΣΟΚ…»,
«Απίστευτο-Δείτε εδώ…» κ.λπ. κ.λπ...
Φώτης Ζγούρης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου