Κορυφώνεται η αγωνία για τα 14 περιφερειακά
αεροδρόμια της χώρας.
Τη Δευτέρα αναμένονται τα αποτελέσματα της
τεχνικής αξιολόγησης, ενώ την Τρίτη θα ανοιχτούν οι οικονομικές προσφορές.
Στόχος του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής
Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) είναι η ανακήρυξη των αναδόχων ως τα τέλη Νοέμβριου.
Βάσει της σύμβασης παραχώρησης, βασική υποχρέωση
του αναδόχου είναι η υλοποίηση επενδύσεων, ύψους 300 εκατ. ευρώ, μέσα στην προσεχή
τετραετία.
Υπενθυμίζεται ότι η παραχώρηση των
περιφερειακών αεροδρομίων θα γίνει σε δύο ομάδες.
Η Α' ομάδα αποτελείται από τα αεροδρόμια
Θεσσαλονίκης, Χανίων, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας, με
option για την Αλεξανδρούπολη, τον Άραξο, την Καλαμάτα και τη Νέα Αγχίαλο.
Η Β' ομάδα αποτελείται από τους
αερολιμένες Ρόδου, Κω, Σκιάθου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σάμου και Μυτιλήνης, με
option και τους αερολιμένες Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου.
Εξαιρείται από τη διαδικασία το
αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου, το οποίο θα αξιοποιηθεί στο
πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης για την ανάπτυξη του νέου διεθνούς αερολιμένα
στο Καστέλι.
Οι δεσμευτικές προσφορές που υποβλήθηκαν στο
ΤΑΙΠΕΔ στις 20 Οκτωβρίου, ήταν από τα εξής επενδυτικά σχήματα:
1) Vinci Airports - AKTOR Παραχωρήσεις ΑΕ
2) Fraport AG - Slented Ltd
3) ΜΕΤΚΑ - Corporacion America SA.
Τα κύρια σημεία των συμβάσεων παραχώρησης
Επενδύσεις
Τα 300 εκατ. που θα επενδυθούν αφορούν:
-Τα αρχικά έργα αναβάθμισης/ανακαίνισης,
-Τα αρχικά νέα έργα & έργα επέκτασης,
-τον εξοπλισμός διάσωσης και πυρόσβεσης (κυρίως
πυροσβεστικά οχήματα),
-τον εξοπλισμό ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας μόνο
για τα αεροδρόμια Χανίων και Ανδραβίδας, το οποίο αν και δεν περιλαμβάνεται στα
παραχωρούμενα αεροδρόμια είναι υπεύθυνο για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορία
στα Αεροδρόμια Ζακύνθου και Κεφαλονιάς.
Χρονοδιάγραμμα
Τα έργα αναβάθμισης/ανακαίνισης πρέπει να
ολοκληρωθούν εντός 20 μηνών από την θέση της σύμβασης σε ισχύ, ενώ τα νέα έργα
& τα έργα επέκτασης εντός 48 μηνών από την θέση της σύμβασης σε ισχύ.
Ο παραχωρησιούχος έχει την υποχρέωση κατάρτισης
αρχικού Master Plan εντός 5 και Refurbishment Plan εντός 6 μηνών από την
υπογραφή της σύμβασης. To Master Plan περιλαμβάνει την περιγραφή και χωροθέτηση
των έργων για διάρκεια 20 ετών και εγκρίνεται από την ΥΠΑ κατόπιν γνωμοδότησης
του Ανεξάρτητου Μηχανικού ενώ το Refurbishment Plan εγκρίνεται από τον
Ανεξάρτητο Μηχανικό, με την ΥΠΑ να έχει δικαίωμα προβολής αιτιολογημένων
αντιρρήσεων.
Το Master Plan επικαιροποιείται κάθε 5 έτη και
εγκρίνεται με την ίδια διαδικασία, ενώ το Refurbishment Plan κάθε έτος.
Όσον αφορά στις αναλυτικές μελέτες των επιμέρους
έργων, αυτές εγκρίνονται από τον ανεξάρτητο μηχανικό, με την ΥΠΑ να έχει
δικαίωμα προβολής αιτιολογημένων αντιρρήσεων.
Οι χρεώσεις
Όπως αναφέρουν κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ, το μέγιστο
ύψος των αεροπορικών χρεώσεων, μέχρι την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης των
περιφερειακών αεροδρομίων (που θα ολοκληρωθούν το αργότερο σε 48 μήνες από την
έναρξη ισχύος της σύμβασης παραχώρησης), θα ανέρχεται σε 13 ευρώ ανά
αναχωρούντα επιβάτη. Έτσι, δεν υπάρχει ουσιώδης αύξηση στις χρεώσεις, δεδομένου
ότι η μέση χρέωση αυτήν την περίοδο ανέρχεται σε περίπου 12,7 ευρώ ανά
αναχωρούντα επιβάτη.
Μετά την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης των
περιφερειακών αεροδρομίων και μόνο, το ανώτατο όριο των αεροπορικών χρεώσεων θα
ανέρχεται σε 18,5 ευρώ/αναχωρούντα επιβάτη.
Το όριο των 18,5 ευρώ/αναχωρούντα επιβάτη
υπολογίστηκε, όπως αναφέρουν κύκλοι του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, με γνώμονα
τον μέσο όρο των αεροπορικών χρεώσεων αεροδρομίων με αντίστοιχα χαρακτηριστικά
(ήτοι υψηλή εποχικότητα, τουριστικός χαρακτήρας) στην Νότια Ευρώπη και στη
Μεσόγειο.
Σε αυτά τα ποσά πρέπει να προστεθεί χρέωση
security ύψους 1,5 ευρώ/αναχωρούντα επιβάτη, με την οποία ο παραχωρησιούχος
πρέπει να καλύψει τα κόστη της συγκεκριμένης λειτουργίας, χωρίς να έχει
δικαίωμα να βγάλει κέρδος.
Παράλληλα βάσει της σύμβασης παραχώρησης, οι
επενδυτές είναι υποχρεωμένοι να υλοποιήσουν επενδύσεις μέσα πρώτη τετραετία.
Τέλος εκσυχρονισμού και ανάπτυξης
Αναφορικά με το τέλος εκσυγχρονισμού και
ανάπτυξης αερολιμένων (ΤΕΑΑ) και χρηματοδότησης μικρών αεροδρομίων και άγονων
γραμμών, σήμερα ανέρχεται σε 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη για τις πτήσεις
εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε 22 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη για τις πτήσεις
εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το τέλος αυτό τροποποιείται σε 12 ευρώ ανά
αναχωρούντα επιβάτη ανεξαρτήτως χώρας μέχρι τον Οκτώβριο του 2024. Μειώνεται
δηλαδή, σημαντικά η χρέωση για τους επιβάτες που προέρχονται από χώρες εκτός
Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως αναφέρουν από το ΤΑΙΠΕΔ.
Επίσης, μετά τον Οκτώβριο του 2024, το ΤΕΑΑ θα
ανέρχεται σε 3 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη.
Το Δημόσιο έχει λαμβάνειν 1 ευρώ ανά αναχωρούντα
επιβάτη μέσω του ΤΕΑΑ που θα εισπράττεται στα περιφερειακά αεροδρόμια που
παραχωρούνται. Τα έσοδα αυτά θα κατευθύνονται για τη χρηματοδότηση της
λειτουργίας των υπόλοιπων αεροδρομίων στην Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης
Περιφερειακών Αεροδρομίων. Η τελευταία ανήκει κατά 100% στο ελληνικό Δημόσιο
και αναλαμβάνει μεταξύ άλλων τη λειτουργία, συντήρηση και ανάπτυξή τους.
Η εταιρεία αυτή θα χρηματοδοτεί και τις άγονες
γραμμές καθώς και τη λειτουργία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ως
ρυθμιστικής αρχής. Πρόκειται για επιπρόσθετη χρηματοδότηση, αφού τα
περιφερειακά αεροδρόμια, που δεν θα αποκρατικοποιηθούν, θα έχουν έσοδα και από
το ΤΕΑΑ που θα έχουν απευθείας από την κίνηση επιβατών που διακινούν.
Τις χρεώσεις αυτές θα εγκρίνει η ΥΠΑ που είναι
υπεύθυνη για τον έλεγχο της σωστής εφαρμογής των συμβατικών προβλέψεων (για τις
αεροπορικές χρεώσεις).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου