Στη
δεκαετία του 1950 το να ταξιδεύεις με αεροπλάνο ήταν ένα προνόμιο μόνο για τους
πλούσιους.
Το
κόστος παραήταν υψηλό για τον απλό λαό.
Το
1952, για μία πτήση με επιστροφή από το Λονδίνο για Σκωτία, θα χρειαζόταν ο
μέσος Βρετανός να ξοδέψει τα ημερομίσθια μιας ολόκληρης εβδομάδας, ενώ για ένα
ταξίδι στη Νέα Υόρκη, θα χρειαζόταν να αποταμιεύει για τουλάχιστον πέντε μήνες.
Αλλά
σήμερα η αεροπορική αγορά είναι μία μαζική αγορά χάρη κυρίως στις εταιρείες
χαμηλού κόστους που προσφέρουν πτήσεις σε πολύ χαμηλές τιμές...
Η
Ryanair για παράδειγμα, μία εταιρεία χαμηλού κόστους με
έδρα την Ιρλανδία, λέγεται ότι προσφέρει εισιτήρια ακόμα και δωρεάν.
Πώς
λοιπόν οι εν λόγω εταιρείες μπορούν να πουλάνε τόσο φθηνά;
H αεροπορική εταιρεία Southwest,
μία από τις πρώτες εταιρείες χαμηλού κόστους που σημείωσαν επιτυχία, εισήγαγε
καινοτόμους τρόπους μείωσης του λειτουργικού κόστους.
Πρόσθεσε
περισσότερες θέσεις στα αεροσκάφη της και επικεντρώθηκε στη χρησιμοποίηση ενός
μόνο τύπου αεροσκάφους.
Τόσο
η Southwest, όσο και η Ryanair, χρησιμοποιούν
αποκλειστικά Boeing737, ενώ η Easyjet πετάει κατά βάση με
αεροσκάφη τύπου Airbus.
Επιπλέον,
κατήργησαν τα εισιτήρια διακεκριμένης θέσης(business class),
και επέβαλαν χρέωση για τις αποσκευές των επιβατών.
Οι
καινοτόμες στρατηγικές πώλησης έπαιξαν σημαντικό ρόλο.
Το
1995 που ιδρύθηκε η Easyjet, έκανε αποδεκτές μόνο
τις άμεσες κρατήσεις, παρακάμπτοντας έτσι τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και
εξοικονομώντας τις παχυλές προμήθειες που τους έδινε.
Επιπροσθέτως,
η αποτελεσματικότητα αυξήθηκε μέσω της εφαρμογής πρακτικών όπως η αύξηση της
τιμής των εισιτηρίων σε περιόδους υψηλής ζήτησης και αντίστοιχα μείωσης τους σε
περιόδους χαμηλής ζήτησης.
Πάντως
η Ryanair, η οποία δεν φημίζεται για την άψογη
εξυπηρέτηση που παρέχει στους επιβάτες της,
εξελίσσει όλο και περισσότερο το θέμα. Για παράδειγμα, στην προσπάθεια
της να μειώσει όσο περισσότερο γίνεται το κόστος της επίγειας εξυπηρέτησης,
βάζει τις αεροσυνοδούς της να καθαρίζουν τα αεροσκάφη της.
Όποιος
επιβάτης της εν λόγω εταιρείας αμελήσει να κάνει check-in
μέσω internet,
θα αναγκαστεί να πληρώσει ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό που ανέρχεται περίπου
στα 60 ευρώ.
Τέτοιες
τακτικές δεν εγγυώνται μία ευχάριστη ταξιδιωτική εμπειρία, αλλά παρ’ όλα αυτά,
η Ryanair παραμένει δημοφιλής.
Στη
πραγματικότητα πρόκειται για την μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης.
Το
2009 μεγαλοστελέχη της Ryanair δήλωσαν ότι σκοπεύουν να
επιβάλλουν χρεώσεις στους επιβάτες που κάνουν χρήση της τουαλέτας του
αεροσκάφους. Η ως άνω προκλητική ανακοίνωση έγινε στο πλαίσιο διαφήμισης της
εταιρείας αφού τα διευθυντικά στελέχη της εταιρείας θεωρούν ότι κάθε είδους
δημοσιότητα είναι ωφέλιμη και επιπλέον έχουν μειώσει στο ελάχιστο τα έξοδα για
διαφημίσεις.
Απόδοση: Sensei Yoko
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου