Τα παλιά καλά χρόνια, τότε που τα αεροπορικά
ταξίδια ήταν για τους λίγους, ένα από τα πιο γκλάμορους επαγγέλματα ήταν κι
εκείνο της αεροσυνοδού.
Ειδικά στην Ελλάδα, και ειδικά στην Ολυμπιακή,
που είτε την είχε ο Ωνάσης είτε το δημόσιο, οι αεροσυνοδοί της ήταν «κούκλες»,
ιδιαίτερα καλοπληρωμένες, και η μύτη τους πετούσε πιο ψηλά κι απ τα αεροπλάνα…
Αργότερα, όταν είχε κυριαρχήσει για καλά η
πλέρια δημοκρατία του Ανδρέα, τα κριτήρια πρόσληψης έπεσαν, αφού δεν
χρειάζονταν πια τόσο η ομορφιά όσο ένα τηλεφώνημα από κάποιο στέλεχος του
Πασόκ, με αποτέλεσμα να βλέπουμε αεροσυνοδούς ακόμη και υπέρβαρες, που δεν
χωρούσαν καλά καλά να διασχίσουν το διάδρομο του αεροσκάφους…
Ναι, αλλά είχαν τον τρίτο μεγαλύτερο μισθό στην
εταιρία (μετά από τους πιλότους και τους μηχανικούς) και είχαν και μονιμότητα!
Κάτι πρωτόγνωρο για την αεροπορική βιομηχανία, αλλά καθεστώς στην μονοπωλιακή
Ολυμπιακή.
Μάλιστα, παραλίγο να είχαμε και πρωθυπουργό
αεροσυνοδό, αφού η Μιμή με τις φίλες της την Κοτοπούλη Τουρλουμούση και την
(τον) Βαγγέλω, καραδοκούσαν, έτοιμες σαν από καιρό να μας κυβερνήσουν. Ευτυχώς
τα πράγματα πήγαν αλλιώς, κι αν έκανε ένα καλό στον τόπο ο Σημίτης είναι που
απέπεμψε πάραυτα την «μαθήτρια» του Κούντερα…
Αργότερα, με την επικράτηση των ιδιωτικών αεροπορικών
εταιριών, η γκλαμουριά του συγκεκριμένου επαγγέλματος έπεσε κατακόρυφα, μιας
και οι μισθοί ήταν πλέον προσαρμοσμένοι
στην πραγματικότητα της αγοράς. Οπότε τσάμπα πήγαν οι διετείς(!) ειδικές
σπουδές «αεροσυνοδείας» (υπήρχαν και τέτοιες σε ιδιωτικά ΙΕΚ), και τσάμπα η περίσσια
μαγκιά και το υφάκι.
Σήμερα, το εν λόγω επάγγελμα κάθε άλλο παρά
γκλάμορους είναι αφού οι αεροσυνοδοί είναι κάποια overworked και underpaid κοριτσάκια,
που απλά σερβίρουν καφέδες στον κάθε πεταμένο (οι πάντες πλέον ταξιδεύουν με
αεροπλάνο), ενώ οι ίδιες δεν έχουν χρόνο ούτε καν να κατέβουν από το αεροπλάνο και
να δουν τον αεροσταθμό του προορισμού στον οποίο ταξιδεύουν, πόσο δε μάλλον την
πόλη, αφού το πολύ να μείνουν εκεί για μια δυο ώρες στη διάρκεια των οποίων
καθαρίζουν την καμπίνα των επιβατών.
Και να ήταν μόνο αυτό; Εκτός από την κούραση
λόγω ορθοστασίας, εκτός από τις απαιτήσεις του κάθε σερσερή, που επειδή έδωσε
50 ευρώ για αλερετούρ ταξίδι, νομίζει ότι μπορεί να απαιτήσει και τον Πάπα να
του κάνει μασάζ, εκτός από τα προβλήματα στη μέση τους, οι αεροσυνοδοί έχουν
και προβλήματα με … καρκίνους!
Δυστυχώς
λοιπόν, σύμφωνα με μια πρόσφατη επιστημονική μελέτη, οι ιπτάμενοι φροντιστές
(άνδρες και γυναίκες) πάσχουν από καρκίνο σε πολλαπλάσιο βαθμό απ’ ότι ο
υπόλοιπος πληθυσμός.
Οι ερευνητές συνέκριναν στοιχεία από 5.300
αεροσυνοδούς με εκείνα 2.700 συνοδών εδάφους, με ίδια εισοδήματα και ίδιο
επίπεδο εκπαίδευσης.
Το αποτέλεσμα ήταν να βρεθεί ότι οι αεροσυνοδοί
είχαν 50% περισσότερες πιθανότητες να προσβληθούν από καρκίνο του μαστού απ ότι
οι υπόλοιπες γυναίκες, διπλάσιες πιθανότητες να παρουσιάσουν μελανώματα, και τετραπλάσιες
πιθανότητες για καρκίνο του δέρματος. Κάτι ανάλογο (στα μελανώματα) ισχύει και
για τους άνδρες φροντιστές.
Παράλληλα τα στοιχεία έδειξαν ότι τα πληρώματα
αεροσκαφών είχαν πολύ υψηλότερες πιθανότητες να πάθουν διάφορους καρκίνους, όπως
του τράχηλου της μήτρας, του στομάχου, του
θυρεοειδούς, του οισοφάγου, του συκωτιού, και της ουρήθρας, σε σχέση με
τον υπόλοιπο πληθυσμό.
Και όλα αυτά παρά το γεγονός ότι συνολικά, το
δείγμα των αεροσυνοδών που μελετήθηκε ακολουθεί υγιεινό τρόπο ζωής, με ελάχιστους
υπέρβαρους και καπνιστές.
Ποια είναι λοιπόν η αιτία; Όπως λένε οι
επιστήμονες, οι αεροσυνοδοί εκτίθενται πολύ περισσότερο απ ότι εμείς οι
υπόλοιποι στην κοσμική ακτινοβολία, η οποία ως γνωστόν προκαλεί καρκίνο του
μαστού και του δέρματος.
Η εν λόγω ακτινοβολία ξεκινάει από το διάστημα,
και μικρές ποσότητες φτάνουν σε εμάς εδώ κάτω. Η έκθεση σε αυτή την ακτινοβολία
είναι μεγαλύτερη σε μεγάλα υψόμετρα, όπως σε αυτά που πετούν τα αεροπλάνα.
Παράλληλα, τα πληρώματα είναι καθημερινά εκτεθειμένα σε ακτινοβολία UV, αλλά
και σε χημικά μολυντικά στοιχεία που προέρχονται από τα καύσιμα, τους κινητήρες,
και τα επιβραδυντικά αντιπυρικά υλικά των αεροσκαφών.
Τέλος έχουμε και τους κιρκαδικούς ρυθμούς, οι
οποίοι αναστατώνονται από το jet lag, και τις άστατες βάρδιες, και οι οποίοι
είναι γνωστό πως συμβάλλουν στην εμφάνιση καρκίνων όταν δεν είναι σταθεροί.
Και όπως καταλήγουν οι επιστήμονες που
δημοσίευσαν τη μελέτη, όλοι αυτοί οι κίνδυνοι ισχύουν επίσης και για τους πιλότους,
αλλά και για όλους εκείνους που ταξιδεύουν συχνά με αεροπλάνο…
Το νου σας λοιπόν όλοι εσείς οι frequent flyers…
S.A.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου