Χωρίς το Google, τι θα ήταν το ίντερνετ; Κάτι το τελείως
διαφορετικό.
Μέσα σε 15 μόλις χρόνια, αυτός ο διαδικτυακός γίγαντας,
έχει γίνει απαραίτητος για όλους τους χρήστες του διαδικτύου.
Και με το 96% της χρηματοδότησής του να προέρχεται από
τις διαφημίσεις (2011), ελέγχοντας παράλληλα το 44% της παγκόσμιας διαδικτυακής
διαφήμισης, οι περισσότερες υπηρεσίες που παρέχει είναι δωρεάν!
Για να κερδίσει όμως χρήματα από τις δωρεάν πληροφορίες
που προσφέρει, η Google εισάγει όλο και περισσότερες διακριτικές και μη
διαφημίσεις στις σελίδες της.
Το targeting αυτών των διαφημίσεων γίνεται όλο και πιο
εξειδικευμένο.
Με κάθε αναζήτηση, με κάθε επίσκεψη σε χάρτη, με κάθε
πληροφορία που μοιραζόμαστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με κάθε τοποθεσία
που ανακοινώνουμε μέσω smartphone, με κάθε αποστολή ή λήψη email, κα με κάθε
βίντεο που παρακολουθούμε στο YouTube, προσθέτουμε από μια ακόμη ψηφίδα στο μωσαϊκό του ψηφιακού μας προφίλ, που
διατηρείται στους υπολογιστές της Google.
Αυτό επιτρέπει στην εταιρία να μας προσφέρει τα
αποτελέσματα της αναζήτησης (και διαφημίσεις), που εκτιμά ότι μας ταιριάζουν
περισσότερο.
Παράλληλα όμως, εξαιρεί πολλές πληροφορίες, σε βαθμό που
μπορεί να μας καταντάει στο τέλος τέλος …. ηλίθιους.
Μια τέτοια εισβολή στην ιδιωτική ζωή εκατοντάδων
εκατομμυρίων χρηστών, σίγουρα προϋποθέτει την συναίνεσή τους.
Μέχρι τον περασμένο Φεβρουάριο, οι 70 συνολικά υπηρεσίες
της Google, είχαν η
κάθε μια την δική της πολιτική απορρήτου (ιδιωτικότητας), την οποία θα έπρεπε
να αποδεχτεί ο κάθε χρήστης.
Θέλοντας να απλοποιήσει τα πράγματα, η εταιρία αποφάσισε
να τις επανεντάξει όλες σε μια ενιαία συμφωνία, ανακοινώνοντας ότι στο εξής θα
διασταυρώνει τα προσωπικά στοιχεία των χρηστών από όλες τις υπηρεσίες που αυτοί
χρησιμοποιούν. Δηλαδή, οι χρήστες που ήδη έχουν αποδεχτεί μια συμφωνία, και
χρησιμοποιούν μια υπηρεσία, δεν θα χρειάζεται να διαβάζουν και να αποδέχονται
καμιά άλλη όταν μπαίνουν σε μια νέα υπηρεσία της εταιρίας. Και αυτό θα
απλοποιεί την κατάσταση για αυτούς, ενώ παράλληλα η εταιρία θα μπορεί να
διαμορφώνει, και να εκμεταλλεύεται
καλύτερα τα προφίλ τους.
Και όπως φαίνεται, και οι δυο (χρήστες και Google) βγαίνουν
κερδισμένοι.
Υπάρχουν όμως οι αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων
της ΕΕ, που όπως λένε, η νέα πολιτική της εταιρίας έρχεται σε αντίθεση με την
ευρωπαϊκή οδηγία περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
Για αυτό και ζήτησαν από την Google να αναβάλλει
την εφαρμογή των νέων κανόνων της, κάτι που αυτή αρνήθηκε να κάνει, με
αποτέλεσμα να ξεκινήσουν έρευνες από πλευράς της ΕΕ, μέσω της γαλλικής ΙΤ.
Οι αρχές ζήτησαν από την εταιρία, να ενημερώνει πλήρως
τους χρήστες αναφορικά με το είδος των προσωπικών στοιχείων που συλλέγει, καθώς
και την χρήση τους, ειδικά όσον αφορά τον χρόνο διατήρησής τους, τον συνδυασμό
τους, ενώ θα πρέπει να παρέχει σε αυτούς και την δυνατότητα να αρνούνται στην
εταιρία να χρησιμοποιεί τα στοιχεία τους.
Από πλευράς της Google, ο διευθύνων σύμβουλός της Larry Page, απαντά πως
η νέα πολιτική της εταιρίας του δεν παραβιάζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ενώ
είναι απαραίτητη για την εξέλιξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών.
Αν όμως η Google δεν συμμορφωθεί, κινδυνεύει να χρεωθεί με
πρόστιμο ύψους 150.000 ευρώ σε κάθε μια από τις 27 χώρες μέλη της ΕΕ.
Βέβαια, αυτά είναι ψίχουλα μπροστά στα 7 δισεκατομμύρια
ευρώ που κέρδισε η εταιρία το 2011.
Εν ολίγοις, η μάχη μεταξύ ΕΕ και Google δεν έχει
τελειώσει ακόμη.
Και να μη ξεχνάμε δυο βασικά πράγματα: Πρώτον, ότι τίποτα
δεν είναι δωρεάν στο διαδίκτυο, και δεύτερον ότι οι χρήστες του δεν έχουν σχεδόν
κανέναν έλεγχο των προσωπικών τους στοιχείων από τη στιγμή που τα ανεβάζουν σε
αυτό.
Του Gian Paolo Accardo
Απόδοση: S.A.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου