2.11.13

Κάτι τρέχει στα γυφ… ρομάδικα!



Και ξάφνου η ελληνική δημοσιότητα εντόπισε το μέγα σκάνδαλο μέσα σ' έναν τσιγγάνικο καταυλισμό των Φαρσάλων.
Μεγατόνων στην κυριολεξία και γι' αυτό μεταδόθηκε ακαριαία σε πανευρωπαϊκή κλίμακα.
Και συγκινήθηκε πράγματι σοβαρά η ελληνική και η ευρωπαϊκή κοινή γνώμη απ' αυτό. Παρά τα όσα δεινά βιώνει σήμερα μια καθημαγμένη ελληνική κοινωνία.




Προηγήθηκαν όμως οι τοπικές αρχές, όταν ερευνώντας «για κάτι άλλο» στον καταυλισμό των Τσιγγάνων παρατήρησαν εκεί ένα «ξανθό αγγελούδι» ανάμεσα σε «μελαχρινούς γύφτους», δηλαδή «Ρομά» κατά την επίσημη διάλεκτο.
Αν δεν το έβλεπαν ή «έκαναν πως δεν», ή εκείνο, ή το άλλο, ή..., η ελληνική κοινωνία θα συνέχιζε να βράζει «αμέριμνη» μέσα στο ζουμί της κρίσης της.



Και δεν έφτανε όμως τούτο, η «είδηση» έμελλε να αναστατώσει την Ευρώπη ολόκληρη, ως και άλλα μέρη στον κόσμο.
Ξεσήκωσε μιντιοκράτες, κανάλια, περιοδικά και τηλεσυγκροτήματα.
Ωσάν δηλαδή ουδείς να εγνώριζε μέχρι χθες πως «κάτι τρέχει στα γύφτικα» με τις αγοραπωλησίες παιδιών, όπως παλαιότερα ζώων, καθώς και με άλλες εκτός νόμου γνωστές δραστηριότητες εκεί.
Πέρα από τα πολλαπλά σενάρια που διακινήθηκαν στη διάρκεια των ερευνών για τη γενετική ταυτοποίηση της μικρής Μαρίας των Φαρσάλων, τα οποία ανέδειξαν διάφορα ένστικτα του τρομολάγνου πληθυσμού των τηλεθεατών, υπήρξε εμφανής η επιδίωξη μιας γιγαντιαίας μιντιακής επιχείρησης για την εμπορική υπερεκμετάλλευση του θέματος.
Χωρίς τούτο, το γεγονός μάλλον θα αποτελούσε ίσως απλό μονόστηλο σε φύλλα του επαρχιακού Τύπου.
Εδώ πάντως είχαμε το «ξανθό» ως κυρίαρχο στοιχείο της υπόθεσης, το οποίο υποσχόταν δυνατό «σασπένς» και πανύψηλα ποσοστά τηλεθέασης.
Τηλεδώρο, μάννα εξ ουρανού, στην κυριολεξία, προς τα μίντια, εντός κι εκτός του «βιλαετιού ημών», την ώρα που η κοινωνία χτυπάει κόκκινο, στην κυριολεξία επίσης.
Ευθύς εξ αρχής πάντως, αποκαλύφθηκε -μέσω των τρομερών μίντια επίσης- και ο διασυρμός των ελληνικών αρχών, όταν έγινε γνωστό πως μέσα από τα επίσημα ληξιαρχεία των δήμων διακινείται η αγοραπωλησία παιδιών ως και η εξασφάλιση επιδομάτων τέκνων.
Και τούτο στην εποχή της ηλεκτρονικής καταγραφής και της αυτόματης αντίστοιχα διασταύρωσης όλων: ανθρώπων, ζώων, ακινήτων, κινητών, πάντων «ορατών τε και αοράτων».
Αναμφίβολα όμως εδώ φωτίστηκε μόλις ένα μέρος του υπαρκτού προβλήματος, στο βαθμό που τούτο αναφέρεται μόνο στους «Ρομά».
Αυτοί κλέβουν το χαλκό, οι ίδιοι κλέβουν βρέφη και αρπάζουν νήπια, ζητιανεύουν κι ενοχλούν συνάμα κ.ο.κ. Κι όλα τούτα τα φοβερά αναδύθηκαν μόνο επειδή οι τοπικές αρχές έκαναν έρευνα «για κάτι άλλο» στον καταυλισμό των Τσιγγάνων.
Για τους μεγαλόσχημους εμπόρους και διακινητές βρεφών δεν ακούστηκε σχεδόν τίποτε. Κάποια ονόματα μεγαλοδικηγόρων, ίσως και δικαστών, χάθηκαν ίσως κατά τη μεταφορά του υλικού...
Η ουσία του κρίσιμου κατά τα άλλα ζητήματος εξανεμίσθηκε ως συνήθως μέσα στον ορυμαγδό των αναζητήσεων για νέα στοιχεία εντυπωσιασμού από την καθημερινή εξέλιξη των ερευνών και της ανόδου των δεικτών τηλεθέασης.
Το θέμα έφτασε να εκτοπίσει ακόμη και την επάρατη τρόικα από τις πρώτες ειδήσεις των καναλιών μας!
Ταυτόχρονα ανσύρθηκαν από τα σκονισμένα τηλεαρχεία όλες οι γνωστές περιπτώσεις εξαφάνισης παιδιών, με αποκορύφωμα τον «εντοπισμό» τού, 21χρονου πλέον, Μπεν, που όμως ήταν ένας βέρος Βαλκάνιος και δη Ρουμάνος, αλλά ξανθός.
Την ώρα δε που ο νεαρός Ρουμάνος της Κύπρου έπαψε να «παίζει» πλέον, επιχειρείται να στηθεί τώρα στη Βουλγαρία ένα νέο μιντιακό σίριαλ με τη φερομένη σαν «πραγματική» μητέρα της δύστυχης Μαρίας των Φαρσάλων.
Τόσο πραγματική, που για χρόνια είχε ξεχάσει την ύπαρξη τέκνου της στην Ελλάδα και της αναθέρμαναν αίφνης το μητρικό της φίλτρο τα «σαΐνια» των μίντια.
Η γνωστή φράση-κλισέ «κάτι τρέχει στα γύφτικα», που παραμένει στην ημερήσια διάταξη από δεκαετιών στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια, εμφανίζει και σήμερα χαρακτηριστικά της σχέσης των κοινωνιών προς τους Τσιγγάνους, οι οποίοι συνεχίζουν να παραμένουν οικειοθελώς εκτός κοινωνικού ιστού, προτιμώντας μια «άλλη» ζωή στον καταυλισμό.
Με τούτο, ο χρήστης της φράσης παραπέμπει στα «μυστήρια» της νομαδικής συμβίωσής τους, χωρίς να αποκλείεται παντελώς και η εκδοχή είδους κοινωνικής διάκρισης προς τους ίδιους. Φυλετικής, σε σπάνιες περιπτώσεις μάλλον.
Υστερα πάντως από ένα τέτοιο γεγονός που συγκίνησε ούτως ή άλλως και «πούλησε» κατά τη μιντιακή αργκό, επείγει πλέον να αντιδράσει η ίδια η κοινωνία πριν από το κράτος. Και δη συλλογικά, για την προστασία των παιδιών από τους μύριους όσους κινδύνους που όλα τους είναι καθημερινά εκτεθειμένα.
Δεν αρκεί να παίρνουμε μόνο τα δικά μας παιδιά από το σχολείο.
Οφείλουμε να τους προσφέρουμε και το κατάλληλο περιβάλλον συνεύρεσης με εκείνα των άλλων, για την ενεργητική ανάπτυξη της δικής τους προσωπικότητας και του αισθήματος κοινωνικής ευθύνης.
Και τούτο δεν είναι μόνο το σχολείο και η εκκλησία, αλλά η ανοιχτή κι ελεύθερη «αλάνα», την οποία πρέπει εμείς να επανεύρουμε. Εκεί διαμορφωνόταν ανέκαθεν στις πόλεις η κοινωνική συνείδηση παιδιών κι εφήβων.
Κατά τα άλλα, η πολιτισμένη και διαφωτισμένη Ευρώπη δεν παρακολουθεί πλέον με τόση ένταση και ζέση το θέμα της Μαρίας από τα Φάρσαλα.
Το ενδιαφέρον έπεσε κατακόρυφα αφ' ότου πληροφορήθηκε πως το «ξανθό αγγελούδι» έχει πράγματι Βούλγαρους γεννήτορες, «Ρομά» βεβαίως, και δυστυχώς δεν έλκει την καταγωγή του από κάποια Σκανδιναβία, όπως αρχικά όλοι πίστευαν.

Γιάννης Τζώρτζης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου