Ο
πρωθυπουργός της Μαλαισίας Najib Razak ανέφερε στα ΜΜΕ το περασμένο
σαββατοκύριακο ότι η εκτροπή της πορείας του αεροσκάφους της «χαμένης» πτήσης
370, ίσως να οφείλεται σε σκόπιμη ενέργεια.
Μήπως
λοιπόν η απώλεια του Β777 να είναι αποτέλεσμα τρομοκρατικής ενέργειας;
Για
να απαντηθεί το παραπάνω ερώτημα, θα πρέπει να εκτιμήσουμε τις προθέσεις αλλά
και τις δυνατότητες κάποιων γνωστών τρομοκρατικών ομάδων, που ίσως να ήθελαν να
καταλάβουν το συγκεκριμένο αεροσκάφος.
Πρέπει
επίσης να τεθεί το κλασικό ερώτημα : Cui bono. Ποιος ωφελείται;
Η
συνεργαζόμενη με την Αλ Κάιντα οργάνωση Jemaah Islamiyah έχει μια παρουσία στη
Μαλαισία, όπως επίσης στην Ινδονησία και στις Φιλιππίνες.
Η
οργάνωση όμως αυτή έχει ατονήσει τα τελευταία δέκα χρόνια, λόγω ισχυρής πίεσης
από πλευράς των αστυνομικών αρχών, ειδικά μετά τις βομβιστικές επιθέσεις
εναντίον νυχτερινών κέντρων στο Μπαλί το 2002, που είχαν ως αποτέλεσμα τον
θάνατο πάνω από 200 ανθρώπων, κυρίως τουριστών από την Δύση.
Η
οργάνωση έχει πραγματοποιήσει επιθέσεις και εναντίον της πρεσβείας της
Αυστραλίας στην Ινδονησία, καθώς και εναντίον των πολυτελών ξενοδοχείων JW
Marriott και Ritz-Carlton στην
πρωτεύουσα της Ινδονησίας Τζακάρτα.
Οι
δυνατότητες όμως της συγκεκριμένης οργάνωσης έχουν εξασθενήσει με το πέρασμα
του χρόνου, και σίγουρα η εν λόγω ισλαμική οργάνωση θα δίσταζε να επιτεθεί σε
ένα αεροσκάφος στο οποίο η πλειονότητα των επιβατών ήταν Μουσουλμάνοι.
Είναι
πιο πιθανό η οργάνωση να επέλεγε ένα αεροσκάφος δυτικής εταιρίας, αφού η Δύση
(πρεσβείες, ξενοδοχεία, και εταιρίες της) αποτελούν τον κύριο στόχο της.
Μια
άλλη τρομοκρατική οργάνωση που ίσως να είχε κίνητρο είναι το Ισλαμικό Κίνημα
του ανατολικού Τουρκεστάν, μια αποσχιστική ομάδα της Κίνας που ιδρύθηκε από
Ουιγούρους, οι οποίοι έχουν ιστορικούς δεσμούς μα την Αλ Κάιντα και τους
Ταλιμπάν. Πρόκειται για μια εθνική ομάδα της δυτικής Κίνας που είναι
Μουσουλμανική.
Στο
παρελθόν, οι Ουιγούροι έχουν πραγματοποιήσει μερικές τρομοκρατικές επιθέσεις
στην Κίνα.
Οι
Ουιγούροι ίσως να έχουν πραγματικό κίνητρο να κάνουν αεροπειρατεία στη πτήση
της Malaysia Airlines, η οποία είχε προορισμό το Πεκίνο, και οι περισσότεροι
επιβάτες της ήταν Κινέζοι.
Μέχρι
τώρα όμως οι Ουιγούροι έχουν δράσει αποκλειστικά μέσα στη Κίνα.
Μάλιστα,
στο παρελθόν, όταν προσπάθησαν να πραγματοποιήσουν αεροπειρατείες απέτυχαν παταγωδώς.
Την
9/3/08 μια 19χρονη Ουιγούρα προσπάθησε να τοποθετήσει εκρηκτικά σε μια πτήση
προς Πεκίνο, αλλά το πλήρωμα κατάφερε να την ακινητοποιήσει πριν τα
πυροδοτήσει.
Τέσσερα
χρόνια μετά, την 29/6/12, έξι Ουιγούροι προσπάθησαν να πάρουν τον έλεγχο ενός
αεροσκάφους εν πτήσει στη περιοχή Xinjiang χρησιμοποιώντας κομμάτια από μια
μεταλλική πατερίτσα που την είχαν ακονίσει. Και τότε απέτυχαν.
Υπάρχουν
άραγε και άλλες παρόμοιες οργανώσεις που θα μπορούσαν να εμπλέκονται στην
αεροπειρατεία της πτήσης 370;
Μάλλον
όχι. Αν η αεροπειρατεία είναι πολιτικής φύσης, τότε σίγουρα θα ακολουθούσε και
κάτι άλλο ώστε να σταλεί το μήνυμα, όπως έγινε με τις αεροπειρατείες της 9/11
που κατέληξαν στους δίδυμους πύργους, και στο πεντάγωνο.
Ή
θα υπήρχαν αιτήματα, όπως στη περίπτωση της πτήσης της Indian Airlines που
απήχθη στο κανταχάρ του Αφγανιστάν από αυτονομιστές του Κασμίρ τον Δεκέμβριο
του 1999. Τότε, είχαν απαιτήσει την απελευθέρωση μελών τους από τις ινδικές
φυλακές, κάτι στο οποίο ενέδωσε η κυβέρνηση της Ινδίας.
Αλλιώς,
στη σημερινή περίπτωση, θα υπήρχε
τουλάχιστον μια αξιόπιστη ανάληψη της ευθύνης.
Οι
μόνοι που το έκαναν μέχρι στιγμής είναι μια ομάδα που αυτοαποκαλείται Ταξιαρχία
Κινέζων Μαρτύρων, αλλά δεν μοιάζουν καθόλου πιστευτοί.
Ο
υπουργός Μεταφορών της Μαλαισίας δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι δεν υπάρχει
καμία βάση ώστε η συγκεκριμένη ανάληψη ευθύνης να ληφθεί σοβαρά υπόψη.
Αν
η εξαφάνιση της πτήσης δεν είναι αποτέλεσμα τρομοκρατικής ενέργειας, τα πιο
πιθανά σενάρια είναι μια απόπειρα αυτοκτονίας από πλευράς ενός εκ των πιλότων,
μια πειρατεία με σκοπό οικονομικά ανταλλάγματα, ή η κατάληψη του αεροσκάφους
από κάποιον με ιδιόρρυθμα κίνητρα, τα οποία θα γίνουν γνωστά συν τω χρόνω….
Απόδοση:
S.A.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου