Το πρόσφατο αεροπορικό δυστύχημα της εταιρίας Germanwings
ξανάφερε
στο προσκήνιο μια παλιά συζήτηση που έχει σχέση με το αν χρειάζονται οι πιλότοι
στα αεροπλάνα (δείτε εδώ).
Σήμερα, τα αεροσκάφη μπορούν να πετάνε
κυριολεκτικά από μόνα τους, γι αυτό πολλοί είναι εκείνοι που τα θέλουν φουλ
αυτοματοποιημένα, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση στα χειριστήρια, ώστε να γίνουν πιο
ασφαλή…
Όπως όμως γράφει ο Patrick Smith στην εφημερίδα New
York Times, αυτό το επιχείρημα μπάζει
από παντού.
Ο ίδιος είναι πιλότος
(και άρα προκατειλημμένος) και θεωρεί πως οι περισσότεροι εξ ημών αγνοούν το τι
ακριβώς συμβαίνει στο κόκπιτ ενός αεροπλάνου, ακόμη και όταν έχει αναλάβει την
διακυβέρνησή του ο αυτόματος πιλότος.
Όπως λέει, μπορεί οι
χειριστές να μην είναι απασχολημένοι με τα της πτήσης όσο ήταν τα παλιά χρόνια,
όμως και πάλι παραμένουν συνεχώς εστιασμένοι σε αυτήν, και έχουν χίλια δυο
πράγματα να κάνουν.
Η ιδέα ότι μπορούν τα
αεροσκάφη να πετάνε από μόνα τους, αυτόματα, αποτελεί έναν μύθο που συνεχίζει να υπάρχει εδώ και χρόνια στην αεροπορία,
γράφει. Και διευκρινίζει ότι οτιδήποτε κάνει ένα αεροσκάφος είναι αποτέλεσμα
οδηγιών από το πλήρωμά του.
Αναφέρει μάλιστα μια
πρόσφατη πτήση του από τη Καραϊβική προς την Νέα Υόρκη, με πολύ άσχημες
καιρικές συνθήκες, και με τον αυτόματο πιλότο ενεργοποιημένο καθ’ όλη τη
διάρκεια του ταξιδιού. Ο ίδιος, ως κυβερνήτης, έπρεπε (παρά τον αυτόματο
πιλότο) να συντονίσει το ύψος, την πορεία, τις αλλαγές ταχύτητας, να μπει στη
φάση holding (αναμονή μέσω κύκλων πάνω από το αεροδρόμιο προορισμού), να
συνομιλεί συνεχώς με τον πύργο ελέγχου, αλλά και με το πλήρωμα του αεροσκάφους,
και τέλος να το προσγειώσει.
Στο τέλος της πτήσης,
γράφει, η φωνή του είχε βραχνιάσει.
Και καταλήγει πως οι
πτήσεις χωρίς άνθρωπο στα πηδάλια μπορεί μια μέρα στο μέλλον να γίνουν
πραγματικότητα, αν και θα χρειασθούν δισεκατομμύρια δολάρια και πάρα πολλά
χρόνια έρευνας και ανασχεδίασης-εξέλιξης των αεροσκαφών και των αεροδρομίων, αλλά μέχρι
τότε οι πιλότοι χρειάζονται, «και καλά θα κάνει ο απλός κόσμος να μάθει τι
ακριβώς κάνουμε στο κόκπιτ…».
S.A.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου