Κλήση για τραυματισμό από κυρία που έκανε τα
ψώνια της και τη «χτύπησε» το παπούτσι. Αίτημα για διακομιδή σε νοσοκομείο
λόγω... άφθας. Ερωτήσεις για την ώρα, για τα εφημερεύοντα και τηλεφωνικές παρενοχλήσεις.
Μέσα στον αγώνα που δίνουν οι διασώστες του «166» που εργάζονται στο
Επιχειρησιακό Κέντρο του ΕΚΑΒ Αθήνας για να μεταβιβάσουν γρήγορα το σήμα για
μία επείγουσα διακομιδή, έχουν να αντιμετωπίσουν χιλιάδες κλήσεις από πολίτες
που –στην καλύτερη περίπτωση– δεν έχουν καταλάβει τον ρόλο του ΕΚΑΒ, αλλά και
το ίδιο το σύστημα το οποίο εν έτει 2017 λειτουργεί... «χειρογράφως».
Κάθε μέρα το επιχειρησιακό κέντρο του ΕΚΑΒ
δέχεται 5.000 τηλεφωνικές κλήσεις. Μόνο μία στις πέντε θα είναι αίτημα για
διακομιδή. Οι υπόλοιπες θα είναι, κατά κύριο λόγο, πληροφορίες για τα
νοσοκομεία που εφημερεύουν –για κάποιο περίεργο λόγο– οι περισσότερες για την
περιοχή του Πειραιά. «Ο τηλεφωνητής “καίγεται” με αυτή την κατάσταση. Είναι σαν
βασανιστήριο. Μέχρι και την ώρα καλούν να ρωτήσουν», επισημαίνει στην «Κ» ο
υπεύθυνος του Επιχειρησιακού Κέντρου του ΕΚΑΒ Χάρης Στεφανόπουλος και συνεχίζει
«εάν μπορούσε ο κάθε πολίτης να καταλάβει ότι πρέπει να πάρει το σωστό νούμερο
για τις εφημερίες, θα έκανε ένα μεγάλο δώρο και σε εμάς και στον ίδιο. Ενα
τηλεφωνικό κέντρο, με ξεκούραστο προσωπικό δουλεύει πολύ καλύτερα»…
Φυσικά δεν λείπουν οι τηλεφωνικές παρενοχλήσεις
ειδικά τις βραδινές ώρες. «Εάν ακούσουν άντρα να σηκώνει τη γραμμή το
κλείνουν», σημειώνει ο κ. Στεφανόπουλος, «εάν είναι γυναίκα της μιλάνε
πρόστυχα». Πρόσφατα και για πρώτη φορά, το ΕΚΑΒ αποφάσισε να διαβιβάσει στον
εισαγγελέα τηλεφωνικούς αριθμούς που έχουν χρησιμοποιηθεί για παρενόχληση.
Ακόμα και στις περιπτώσεις που η κλήση είναι για
διακομιδή γίνεται «κατάχρηση» της υπηρεσίας. Οι διασώστες έχουν να πουν πολλές
ιστορίες: Κυρία που ψώνιζε στην οδό Ερμού και τη χτύπησε το παπούτσι, και ήθελε
το ασθενοφόρο να την πάει σπίτι της. Κυρία που όπως ανακάλυψαν εκ των υστέρων
οι διασώστες είχε καλέσει το ΕΚΑΒ στις τρεις το πρωί γιατί είχε άφθα στο στόμα
της και δεν μπορούσε να μιλήσει, αν και το στόμα της πήγαινε «ροδάνι» όσο
απευθυνόταν στον σύζυγό της. Κλήση στο ΕΚΑΒ από συγγενή ηλικιωμένου που είχε
πέσει από το κρεβάτι και ζητούσε βοήθεια για να τον ανεβάσει. Αλλά και ψέματα:
Περιστατικό που αναφέρθηκε ως εγκεφαλικό και ήταν απλά εμπύρετο. Η δικαιολογία
–εκ των υστέρων– από αυτόν που έκανε την κλήση ήταν «είχε πάθει πριν από
τέσσερα χρόνια εγκεφαλικό, τώρα έχει πυρετό». Και το ΕΚΑΒ, σε αντίθεση με άλλες
χώρες όπως η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ, όπου εφαρμόζονται αυστηρά
πρωτόκολλα, δεν έχει νομική κάλυψη να αρνηθεί διακομιδή.
Ακυρώσεις...
Σύμφωνα με τα όσα είπε στην «Κ» η προϊσταμένη
του Τμήματος Αμεσης Παρέμβασης του ΕΚΑΒ, κ. Σοφία Μαυρικάκη, για τα επείγοντα
περιστατικά το ΕΚΑΒ Αττικής διαθέτει 60-65 ασθενοφόρα σε πρωινή και
απογευματινή βάρδια και έξι μηχανές. Από τα 1.000 αιτήματα για επείγουσα
διακομιδή που δέχεται σε καθημερινή βάση, τελικά θα εξυπηρετηθούν τα 500-600.
Τα υπόλοιπα θα ακυρωθούν, από τους ίδιους που κάλεσαν. Στο Επιχειρησιακό Κέντρο
σε πρωινή και απογευματινή βάρδια απασχολούνται 8-10 διασώστες ως τηλεφωνητές
και έξι ως ασυρματιστές για τη διεκπεραίωση των περιστατικών. Προς το παρόν, το
σύστημα λειτουργεί «χειρόγραφα», με αποτέλεσμα χάσιμο πολύτιμου χρόνου και
ανθρώπινων πόρων. Πρόσφατα, το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος ανακοίνωσε μία γενναία
δωρεά προς το ΕΚΑΒ για την αγορά 143 ασθενοφόρων οχήματα και την ψηφιακή
αναβάθμιση του Επιχειρησιακού Κέντρου της Αττικής, η οποία περιλαμβάνει
ηλεκτρονική διαχείριση των περιστατικών και εφαρμογή τηλεματικής παρακολούθησης
των ασθενοφόρων.
Ο κ. Στεφανόπουλος εξηγεί στην «Κ» πώς
λειτουργεί σήμερα το Κέντρο: Ο τηλεφωνητής θα λάβει την κλήση, θα συμπληρώσει
χειρόγραφα σε καρτέλα το περιστατικό, θα σηκωθεί από το γραφείο του, θα πάει
στον ασυρματιστή που θα διαβιβάσει το σήμα στο ασθενοφόρο και θα επιστρέψει στο
γραφείο του. Μία διαδικασία κατά μέσον όρο δύο λεπτών για κάθε κλήση. Είναι
χαρακτηριστικό το παράδειγμα που έδωσε πρόσφατα ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ Κωνστ.
Καρακατσιανόπουλος: «Κατά τη βραδινή βάρδια, ο κάθε τηλεφωνητής θα δεχθεί κατά
μέσον όρο 48 περιστατικά, τα οποία θα αποτυπώσει σε 48 καρτέλες. Θα σηκωθεί 48
φορές για να πάει την καρτέλα στον ασυρματιστή. Εάν υπολογίσουμε ότι η
διαδικασία για κάθε περιστατικό διαρκεί δύο λεπτά, μιλάμε για 96 λεπτά χαμένου
χρόνου». Σε μία πλευρά του Επιχειρησιακού Κέντρου βρίσκονται οι «πληροφορίες»,
όπου τρία άτομα σε κάθε βάρδια, μετατρέπουν τις καρτέλες σε ηλεκτρονικά αρχεία.
Τρία άτομα που θα μπορούσαν να απασχοληθούν σε άλλες υπηρεσίες.
Πέννυ Μπουλουτζά
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου