Τον περασμένο Μάρτιο
οι ΗΠΑ επέβαλλαν μια γενική απαγόρευση στη μεταφορά φορητών Η/Υ στις καμπίνες
των επιβατικών αεροσκαφών, με την Turkish
Airways να πετυχαίνει την εξαίρεσή της, αφού απέδειξε ότι χρησιμοποιεί
αξονικούς τομογράφους για να εξετάζει κάθε λάπτοπ πριν αυτό μπει σε αεροσκάφος.
Η απαγόρευση ισχύει για
λάπτοπς, τάμπλετς, νέτμπουκς, κλπ. για τις πτήσεις χωρίς ενδιάμεση στάση προς την
Αμερική, από επτά, προς το παρόν, διεθνή
αεροδρόμια: Amman, Kuwait City, Cairo, Jeddah και Riyadh, Casablanca, και Doha. Ο λόγος της απαγόρευσης
είναι ο φόβος μη τυχόν ο ISIS ή κάποια άλλη τρομοκρατική οργάνωση καταφέρει να περάσει
εκρηκτικά μέσα σε αεροπλάνο χρησιμοποιώντας κάποια ηλεκτρονική συσκευή…
Αυτό αφορά σε λάπτοπ
που έχουν οι επιβάτες μαζί τους στην καμπίνα, αλλά τώρα οι αμερικανικές αρχές
εξετάσουν σοβαρά το ενδεχόμενο να απαγορεύσουν την μεταφορά τους ακόμη και ως
αποσκευές που παραδίνονται στο τσεκ ιν και μεταφέρονται στα αμπάρια του
αεροσκάφους, και όχι μόνο από συγκεκριμένα αεροδρόμια προέλευσης, αλλά από παντού.
Προς το παρόν η
αμερικανική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας FAA απλά προτείνει στην παγκόσμια
αεροπορική κοινότητα να απαγορεύσει την μεταφορά προσωπικών ηλεκτρονικών
συσκευών, όπως είναι οι φορητοί Η/Υ, ακόμη και ως αποσκευές, εξαιτίας του
κινδύνου που αυτές αποτελούν για καταστροφική πυρκαγιά μέσα στο αεροπλάνο.
Όπως αναφέρει σε
έγγραφό της προς τον Παγκόσμιο Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), διάφορες δοκιμές που
έκανε απέδειξαν πως όταν η επαναφορτιζόμενη μπαταρία λιθίου ενός λάπτοπ
υπερθερμανθεί κοντά σε κάποιο σπρέι (αεροζόλ), τότε μπορεί να προκαλέσει έκρηξη
ικανή να εξουδετερώσει το σύστημα αντιπυρικής προστασίας ενός αεροσκάφους. Αν
συμβεί κάτι τέτοιο, τότε η φωτιά μπορεί πολύ
γρήγορα να εξαπλωθεί στο υπόλοιπο αεροπλάνο και να οδηγήσει ακόμη και στη
συντριβή του.
Ο ICAO είναι αυτός που
συστήνει και ορίζει τα παγκόσμια κριτήρια ασφάλειας στην πολιτική αεροπορία, όμως
το κάθε κράτος μέλος θα πρέπει πρώτα να τα επικυρώσει προκειμένου να τεθούν σε
ισχύ. Το συγκεκριμένο μέτρο που αφορά στην πρόταση των ΗΠΑ αναμένεται να
συζητηθεί στον ICAO το αμέσως προσεχές διάστημα.
Αναφορικά με τις δοκιμές
που επικαλείται η FAA, έχουν ήδη γίνει δέκα τέτοιες χρησιμοποιώντας λάπτοπ με πλήρως φορτισμένη την
μπαταρία τους, τοποθετημένα μέσα σε βαλίτσα. Δίπλα στη μπαταρία τοποθετήθηκε
ένα θερμαντικό στοιχείο ώστε να προκληθεί ραγδαία αύξηση της θερμοκρασίας της μπαταρίας.
Σε μια από τις δοκιμές είχε τοποθετηθεί κι ένα κουτί σπρέι (ξηρού σαμπουάν)
δίπλα στο λάπτοπ. Αμέσως ξέσπασε φωτιά η οποία και θέριεψε πολύ γρήγορα. Το
σπρέι εξερράγη μέσα σε 40 μόλις δευτερόλεπτα. Όπως αποδείχθηκε, εξαιτίας της ταχύτητας
εξάπλωσης της φλόγας, το αντιπυρικό και κατασβεστικό σύστημα Halon που
χρησιμοποιείται στα αμπάρια των αεροσκαφών δεν είναι ικανό να σβήσει τη φωτιά
πριν σημειωθεί έκρηξη. Παρόμοιες δοκιμές έγιναν με χρήση ασετόν, υγρό
απολύμανσης χεριών, καθώς και οινόπνευμα, με αποτέλεσμα και πάλι να ξεσπάσει
φωτιά χωρίς όμως σε αυτές τις περιπτώσεις να σημειωθεί κάποια έκρηξη.
Κάθε χρόνος που
περνάει όλο δυσκολότερα και λιγότερο πρακτικά γίνονται τα αεροπορικά ταξίδια,
και ειδικά εκείνα προς την Αμερική…
S.A.
Δείτε εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου