Ιδού μερικά βασικά ζητήματα που τίθενται και κάποιες
επιφυλακτικές απαντήσεις:
Έχει κρατήσει η Μαλαισία μυστικές
πληροφορίες;
Σίγουρα υπήρξε λανθασμένη διαχείριση πληροφοριών
απ’ όταν το Boeing 777 εξαφανίστηκε στις 8 Μαρτίου, αλλά δεν υπάρχουν πειστικές
αποδείξεις ότι η Malaysia Airlines ή η κυβέρνηση της Μαλαισίας έχουν εσκεμμένα
αποκρύψει κάτι.
Και οι δύο τόνισαν την ανάγκη να επικοινωνούν
ανοιχτά με τους συγγενείς των 239 επιβατών, αλλά και να επαληθεύουν τα στοιχεία
προτού τα παρουσιάσουν.
Η βασική κατηγορία στην οποία οι Μαλαισιανοί
πρέπει να απαντήσουν, αφού ολοκληρωθεί η αναζήτηση, είναι γιατί παρέλειψαν να
δράσουν άμεσα για τα βασικά στοιχεία που παρείχε το Inmarsat για τις τελευταίες
ώρες του τζετ.
Η εταιρεία με έδρα το Λονδίνο είπε στους
ερευνητές ζωτικής σημασίας πληροφορίες τρεις ημέρες μετά την εξαφάνιση της
πτήσης. Αλλά χρειάστηκαν τέσσερις ημέρες επιπλέον μέχρι να εγκαταλειφθεί η
μάταιη αναζήτηση στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, παρατείνοντας την αφάνταστη
αγωνία των συγγενών.
Πόσο σημαντική είναι η έλλειψη ενός
σήματος κινδύνου από τους πιλότους και των αποδεικτικών στοιχείων των επιβατών
που χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα;
Πολύ σημαντική. Ξεκινώντας από το θάλαμο
διακυβέρνησης, η σειρά των προτεραιοτήτων για κάθε πιλότο είναι σαφής:
πιλοτάρουν (δηλαδή πετούν το αεροσκάφος), πλοηγούν (επιτυγχάνουν την επιθυμητή
πορεία και υψόμετρο), επικοινωνούν.
Εάν το πλήρωμα ασχολούταν με ένα σύνθετο και
απρόβλεπτο πρόβλημα, θα επικεντρωνόταν μάλλον στο πρόβλημα και όχι στην επαφή
με το έδαφος ή με άλλο αεροσκάφος. Αλλά φαίνεται ότι μια σειρά από ελιγμούς που
έγιναν θα έδιναν επαρκή χρόνο στον έναν ή τον άλλο πιλότο να μεταδώσει μια
προειδοποίηση.
Εάν οι επιβάτες αντιλήφθησαν μια ασυνήθιστη ή
σοβαρή εξέλιξη, είναι πολύ πιθανό ότι τουλάχιστον κάποιοι από αυτούς θα
στρέφονταν στα κινητά τηλέφωνά τους - μερικά από τα οποία αναμένεται να είχαν
εγγραφεί σε δίκτυα ενόσω πετούσαν πάνω από τη χερσόνησο της Μαλαισίας.
Ωστόσο, η Μαλαισιανή Επιτροπή Επικοινωνιών και
Πολυμέσων δεν αναφέρει καμία τέτοια επαφή. Είναι πιθανό ότι οι επιβάτες δεν
γνώριζαν την αλλαγή στην πορεία ή ότι ήταν ανίκανοι, για παράδειγμα εξαιτίας
της αποσυμπίεσης του θαλάμου.
Μόλις το αεροσκάφος βρισκόταν σε κάποια απόσταση από τη γη, οποιαδήποτε επαφή με τους επίγειους σταθμούς θα ήταν αδύνατη.
Μόλις το αεροσκάφος βρισκόταν σε κάποια απόσταση από τη γη, οποιαδήποτε επαφή με τους επίγειους σταθμούς θα ήταν αδύνατη.
Είχαν κάποια συμμετοχή οι πιλότοι;
«Πιθανώς ένας αυτοκτονικός πιλότος» λέει ο
εμπειρογνώμονας της αεροπορίας Chris Yates. «Δεν βλέπω κανένα άλλο συμπέρασμα,
εκτός από μια αόριστη πιθανότητα ένας επιβάτης ή επιβάτες να πήραν τον έλεγχο»
.
Υπάρχουν πολλές εικασίες για το υπόβαθρο και την
πνευματική κατάσταση του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη.
Ωστόσο, υπάρχουν και πολλές άλλες θεωρίες. Θα
μπορούσε κάτι τόσο ασήμαντο, όπως ένα φλιτζάνι καφέ που χύθηκε στον θάλαμο
διακυβέρνησης να προκαλέσει ηλεκτρικό βραχυκύκλωμα, το οποίο δημιούργησε αρκετό
καπνό και οι πιλότοι δεν πρόλαβαν να εκπέμψουν sos; Ή θα μπορούσε κάποια άλλη
ενέργεια να απενεργοποιήσει τα συστήματα επικοινωνιών και να καταστήσει ανίκανο
το πλήρωμα;
Υπάρχει ενδεχόμενο αεροπειρατείας ή
τρομοκρατίας;
Η αυτοκτονική τρομοκρατία που παρουσιάστηκε με
τόσο θανατηφόρα επίδραση στις 9/11 είχε στόχο την μαζική δολοφονία και
συμβολικά κτίρια. Αν αυτά ήταν τα κίνητρα της MH370, τότε οι προφανείς στόχοι
θα ήταν οι Petronas Towers στην Κουάλα Λουμπούρ - μέχρι πριν από μια δεκαετία,
τα ψηλότερα κτίρια στον κόσμο.
Η παραδοσιακή αεροπειρατεία αφορά έναν δράστη
που ζητά να πετάξει σε έναν διαφορετικό προορισμό και συνήθως δεν έχει ως
αποτέλεσμα την καταστροφή του αεροσκάφους.
Έτσι, εκτός και αν έχει επινοηθεί ένα νέο
μακάβριο στέλεχος του κακού, είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ένα κίνητρο.
Επιπλέον, δεν έχουν γίνει αξιόπιστες αξιώσεις από κάποια τρομοκρατική ομάδα για
την απώλεια του τζετ.
Θα σταματήσουν ποτέ να ψάχνουν για το
αεροσκάφος;
Σε σύγκριση με την έρευνα για την πτήση της Air
France 447, που συνετρίβη στον Ατλαντικό ανάμεσα στο Ρίο και το Παρίσι πριν από
πέντε χρόνια, η αναζήτηση της MH370 είναι πολύ πιο δύσκολη.
Η απόσταση από την ακτή είναι πολύ μεγαλύτερη,
οι συνθήκες στη θάλασσα πολύ χειρότερες και οι ενδείξεις για τις πιθανές θέσεις
πολύ πιο αβέβαιες.
Πρόκειται για μια εξαιρετικά δαπανηρή
επιχείρηση. Αλλά υπάρχει τόσο μεγάλη αγωνία να ανακαλύψουν τι συμβαίνει, που η
αναζήτηση είναι πιθανό να συνεχιστεί επ’ αόριστον.
Η ανάγκη για κάποιο είδος τέλους για τους
συγγενείς είναι σαφής. Αλλά η αεροπορική κοινότητα θέλει επίσης απελπισμένα να
μάθει περισσότερα: σε περίπτωση που υπάρχει κάποιο προηγούμενο άγνωστο θέμα με
το αεροσκάφος και για την απόδοση ευθυνών πριν από την έναρξη της νομικής
διαδικασίας.
Αν το βρουν, θα το ανασύρουν;
Οι ομάδες αναζήτησης θα θέλουν να ανασύρουν όσο
το δυνατόν περισσότερα συντρίμμια, για να πάρουν στοιχεία για τις τελικές
στιγμές του αεροσκάφους και την αλληλουχία των γεγονότων που οδήγησαν στην
απώλεια.
Θα θέλουν να εξετάσουν τον καταγραφέα πτήσης
δεδομένων, που διατηρεί τα στοιχεία των εντολών από το θάλαμο διακυβέρνησης,
και τον καταγραφέα συνομιλιών στο θάλαμο διακυβέρνησης.
Ο τελευταίος, όμως, δεν μπορεί να δώσει πολλές
ενδείξεις , δεδομένου ότι μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο μόνο εντός δύο ωρών, και
ως εκ τούτου δεν μπορεί να αποκαλύψει τι συνέβη πάνω από τον Κόλπο της Ταϊλάνδης.
Έχουν ξαναδώσει τις κακές ειδήσεις για
κάποια συντριβή μέσω γραπτού μηνύματος στο παρελθόν;
Όχι από όσο γνωρίζουμε, αλλά δεν υπήρξε ποτέ ένα
παρόμοιο γεγονός.
Με την ανεξήγητη απώλεια ενός μεγάλου επιβατικού
αεροπλάνου, είμαστε σε άγνωστο έδαφος - ή τουλάχιστον σε έδαφος ανεξερεύνητο
για δεκαετίες.
Ευτυχώς, οι αεροπορικές καταστροφές είναι τόσο
σπάνιες που το «κανονικό» είναι δύσκολο να οριστεί. Αλλά σε προηγούμενες
περιπτώσεις, οι συγγενείς μαθαίνουν συχνά τα κακά νέα από τα μέσα μαζικής
ενημέρωσης, παρά από την αεροπορική εταιρεία.
The
Independent
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου