Ένας άπό τους
κορυφαίους Γάλλους
μαρξιστές, ό ιστορικός Ζάν Έλλενστάϊν, συγγραφέας μεταξύ άλλων τού ογκώδους
βιβλίου «Μαρξ, ή ζωή καί τό έργο του» (έκδ. Fayard, 1981), στην πρώτη
μας συνάντηση στην Αθήνα τό 1985, απαντώντας σε ερώτηση μου γιά τους λόγους
τής διαγραφής του άπό τό ΚΚ Γαλλίας τρία χρόνια πριν, μού είχε πει: «Θά πρέπει νά διαβάσετε τήν ιστορία τού
Μαρξ γιά νά καταλάβετε σε ποιόν βαθμό είναι ξένος σέ αυτούς πού τόν
επικαλούνται όταν βρίσκονται στην εξουσία. Όλα τά ολοκληρωτικά καθεστώτα,
ασχέτως χρώματος, κύριο μέλημα έχουν τήν υπαγωγή τής εκπαίδευσης στην εξουσία
τους. Ή αριστεία, ή κριτική γνώση καί ή ιστορική μνήμη είναι οι μεγάλοι τους
αντίπαλοι. Πρέπει λοιπόν νά τους εξοντώσουν...».
Πολύ σωστά, λοιπόν, στην σημερινή
Ελλάδα, ό κυβερνητικός σχηματισμός -τό ουσιαστικό έργο τού οποίου βρίσκεται
ακόμη στην αρχή- κύριο μέλημα του έχει τήν άλωση τής εξουσίας καί τήν παραμονή
σέ αυτήν.
Δέν ενδιαφέρεται, συνεπώς, γιά τήν εξεύρεση
λύσεων σέ καυτά προβλήματα, όπως ή καταπολέμηση τής ανεργίας καί ή
επανεκκίνηση τής καταρρέουσας πτωχευμένης οικονομίας, γιατί προέχει ή δημιουργία προϋποθέσεων παραμονής
καί διαιωνίσεως στην εξουσία…
Σέ πρώτη φάση, έτσι, συγγενείς καί
φίλοι των ηγετικών στελεχών, τού ΣΥΡΙΖΑ κατά κύριο λόγο, καταλαμβάνουν τις
αρθρώσεις τής λειτουργίας τού Δημοσίου, μέ απώτερο στόχο αυτές οι τελευταίες νά
ύπαχθούν στην κομματική εξουσία.
Στην συνέχεια, προέχουν ή υποβάθμιση τής παιδείας,
ό έλεγχος των τραπεζών καί τής αστυνομίας καί ή σταδιακή έξοδος τής χώρας άπό
τό ευρωπαϊκό δημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο.
Στό σημείο αυτό θά πρέπει νά επισημανθεί ότι
όλες οί ενέργειες καί επιδιώξεις τού κυβερνητικού σχηματισμού -ό όποιος
σίγουρα θά διασπασθεί όταν έλθει ή ώρα τής μοιρασιάς τών «λαφύρων» τής
εξουσίας- διευκολύνονται καί άπό τις πολιτικές πού ακολούθησαν οί υποτιθέμενες
μνημονιακές κυβερνήσεις.
Ή μή εφαρμογή τών ουσιαστικών
διαρθρωτικών μέτρων πού προβλέπονταν άπό τά μνημόνια καί ή ενίσχυση τής διαπλοκής
στον δημόσιο τομέα, πού παραμένει παντοδύναμος, υπήρξαν ό προθάλαμος γιά τήν
άνοδο στην εξουσία του «υπαρκτού λαϊκισμού», τό κόστος τού όποιου θά
αποδειχθεί καταστροφικό γιά τήν χώρα. Αρχής γενομένης άπό τήν παιδεία.
Όπως έγραφε καί ό πρώτος Ρώσος
μαρξιστής ιστορικός, Μικαέλ Ποκρόφσκι (1863-1932), ή παιδεία «πρέπει
απαραιτήτως νά τεθεί στην υπηρεσία τών επαναστατικών δυνάμεων καί νά γίνει τό
υπόβαθρο τής πνευματικής καί ιδεολογικής τους εξουσίας. ..». Ύπό αυτή τήν
έννοια, προσθέτει ό Ρώσος μαρξιστής, «ή Ιστορία είναι ή πολιτική στραμμένη στό
παρελθόν».
Μέ πιό άπλα λόγια, ό Μ. Ποκρόφσκι πίστευε
ότι ή Ιστορία ήταν ανάγκη νά μπει στην υπηρεσία τής εξουσίας καί άρα οί
μπολσεβίκοι δέν έπρεπε νά εθνικοποιήσουν μόνον τά μέσα παραγωγής, άλλα καί
όλους τους τομείς τής υπάρξεως, κυρίως δέ τήν μνήμη.
Ώς γνωστόν, ή μνήμη είναι αύτή πού κάνει τόν
άνθρωπο καί, χωρίς αυτήν, ό άνθρωπος δέν είναι τίποτα περισσότερο άπό μάζα
πληροφορήσεως, τήν οποίαν οί ελεγκτές τού παρελθόντος καί τής εκπαιδεύσεως
μπορούν νά πλάθουν όπως θέλουν.
Έτσι, σέ μίαν Ελλάδα όπου μεγάλο κομμάτι τής
νεώτερης'Ιστορίας της έχει γραφτεί άπό τους ηττημένους τό 1948 καί όχι ώς
είθισται άπό τους νικητές, τό έργο τής καταλήψεως τής πνευματικής εξουσίας,
ήτοι τού εποικοδομήματος κατά Κάρολο Μαρξ, είναι πανεύκολο. Ιδιαίτερα δέ όταν
στά πανεπιστήμια υπάρχουν καί οί απαραίτητες ομάδες κρούσεως, οί όποιες μπορούν
ανενόχλητες νά εμπορεύονται τά πάντα -άπό βιβλία καί ναρκωτικά, μέχρι ληστείες
καί άλλα τινά.
Ακόμα, ή γνωστή άπό τήν «προοδευτική» ρητορική
δογματική άποψη περί διαχωρισμού τής οικονομίας καί τού πανεπιστημίου,
αποβλέπει στην διατήρηση τής κοινωνικής του απομονώσεως καί στην προστασία τής
ασυλίας ενός κατεστημένου έναντι οποιασδήποτε απαιτήσεως τής κοινωνίας γιά
προσφορά, παραγωγικότητα καί βελτίωση.
Όπως τονίζει ό καθηγητής τού Ιονίου
Πανεπιστημίου κ. Στ. Κάτσιος, «προσβλέπει στην συνέχιση τής ανεμπόδιστης καί
ανέξοδης σκοταδιστικής ρητορικής περί εξωτερικών απειλών (κεφάλαιο, ολιγοπώλια,
ιδιωτικός τομέας) μέ στόχο τήν συσπείρωση κάτω άπό τό πέπλο τού φόβου γιά τόν
πραγματικό έξω κόσμο. Αυτός μάλιστα ό σκοταδισμός καί ό φόβος καλλιεργούνται
μέσα σέ ένα περιβάλλον πού έχει ώς προορισμό τήν καλλιέργεια τής επιστημονικής
γνώσης καί τής αυτογνωσίας καί τήν άποκαθήλωση κάθε αναχρονισμού -μέ άλλα
λόγια, τήν ελευθερία τής επιλογής, ή όποια θά επιτρέψει τήν διάχυση τού
χαρίσματος σέ μεγάλα στρώματα τής νεολαίας ανακηρύσσοντας τό ταλέντο καί τήν
δημιουργικότητα ώς προωθητική δύναμη τής ελληνικής κοινωνίας».
Είναι έτσι κατάδηλο ότι ή νέα κυβέρνησις, μέ
αφετηρία τήν ανώτατη παιδεία, επιχειρεί τήν έξοδο τής χώρας άπό τήν δημοκρατική
Ευρώπη καί τους θεσμούς της, πού είναι αυτοί τής ελευθερίας τής γνώσεως καί τής
κριτικής σκέψεως.
Στον βαθμό λοιπόν πού ή παρούσα κυβέρνηση
καταστρέφει τήν παιδεία, ήτοι τήν πολυτιμότερη πρώτη ύλη τού 21ου αιώνα, είναι
σαφές ότι πρόθεση της είναι νά προχωρήσει καί στην συνολικότερη καταστροφή τής
οικονομίας καί τής κοινωνίας.
Τά δείγματα γραφής είναι αδρά καί εύγλωττα. Οί παράνομοι μετανάστες αφήνονται
ελεύθεροι νά «λιάζονται», οί τρομοκράτες-δολοφόνοι βγαίνουν άπό τις φυλακές, ή
αστυνομία αφοπλίζεται ηθικά καί επαγγελματικά καί ή ιδιωτική οικονομία
πνίγεται.
Ό «πιό έξυπνος λαός τού κόσμου» επέλεξε τήν
καταστροφή του γιατί ένα ολόκληρο πολιτικό σύστημα δέν θέλησε ποτέ νά
αναλάβει τό κόστος προσαρμογής τής χώρας σέ επιλογές πού τό ίδιο είχε κάνει.
Άθαν. Χ.
Παπανδρόπουλος
Εφημερίδα ΕΣΤΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου