16.11.13

Το ιδιωτικό αεροδρόμιο της Αθήνας πολεμά τον τουρισμό μας.



Διώχνει ταξιδιώτες, μαζί και κέρδη, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), που συντηρεί ιδιαίτερα υψηλά τέλη χρήσης αεροδρομίου, πλήττοντας ευθέως τον τουρισμό της Αθήνας ο οποίος βαίνει συνεχώς μειούμενος.
Είναι ενδεικτικό ότι τη στιγμή που το τουριστικό κύμα στην υπόλοιπη χώρα ενισχύεται, ο ΔΑΑ μετρά το διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2013 απώλειες 500.000 επιβατών σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012. Συνολικά την περασμένη χρονιά ο ΔΑΑ έχασε 1,5 εκατ. επιβάτες, σε σχέση με το 2011, με εμφανείς τις επιπτώσεις και στις τουριστικές επιχειρήσεις της πρωτεύουσας, όπου τα ξενοδοχεία βάζουν λουκέτο το ένα μετά το άλλο.




Συνολικά κατά το διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου η συνολική επιβατική κίνηση του ΔΑΑ καταγράφεται μειωμένη κατά 4,5%, με τη μεγαλύτερη κάμψη στο δίκτυο εσωτερικού, 5,5%, έναντι 4% σε εκείνη του εξωτερικού, σε σχέση με το 2012. Κατά το παραπάνω διάστημα μάλιστα (εννεάμηνο 2013) υπήρξαν μήνες, όπως ο Απρίλιος, κατά τον οποίο ταξίδεψαν στο «Ελ. Βενιζέλος» συνολικά 16,1% λιγότεροι επιβάτες σε σχέση με το εννεάμηνο του 2012.
Οριακή αύξηση (1,6%) καταγράφηκε μόνο τον περασμένο Μάιο (μήνας κατά τον οποίο γιορτάστηκε το ορθόδοξο Πάσχα) με τη μείωση της κίνηση εσωτερικού να είναι περιορισμένη (-0,7%) και την κίνηση εξωτερικού ενισχυμένη κατά 2,9%.



Η μείωση της επιβατικής κίνησης που εμφανίζει ο ΔΑΑ αντανακλάται και στα οικονομικά αποτελέσματα του «Ελ. Βενιζέλος», ο οποίος το 2012 «έκλεισε» με κέρδη (προ φόρων) 97,6 εκατ. ευρώ έναντι 129,5 εκατ. ευρώ το 2011.
Μέσα σε έναν χρόνο ο ΔΑΑ κατάφερε να περιορίσει την κερδοφορία του κατά 31,9 εκατ. ευρώ.
Σε λειτουργικό επίπεδο το 2012 τα έσοδα από αεροπορικές χρεώσεις διαμορφώθηκαν στα 136,173 εκατ. ευρώ, έναντι 158,475 εκατ. ευρώ το 2011.
Παράλληλα τα έσοδα από χρεώσεις κεντρικών υποδομών και συμβάσεις παραχώρησης, μειώθηκαν στα 31,201 εκατ. ευρώ το 2012, έναντι 37,430 εκατ. ευρώ το 2011.
Οι «λοιπές αεροπορικές δραστηριότητες» οδήγησαν σε εισροή εσόδων 16,332 εκατ. ευρώ το 2012, έναντι 20,748 εκατ. ευρώ το 2011. Συνολικά τα λειτουργικά έσοδα του ΔΑΑ περιορίστηκαν την περασμένη χρονιά στα 295,504 εκατ. ευρώ, από 332,786 εκατ. ευρώ το 2011.
Η διοίκηση του ΔΑΑ αποδίδει τον περιορισμό της κίνησης στη δυσχερή οικονομική κατάσταση που περιορίζει την κινητικότητα στο εσωτερικό της χώρας, ωστόσο οι συνεργαζόμενες αεροπορικές εταιρείες διαφωνούν, υπερτονίζοντας σε κάθε ευκαιρία το υψηλό κόστος χρήσης του αεροδρομίου.
Η πτώση της επιβατικής κίνησης του ΔΑΑ μάλιστα συνεχίζεται για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά, ενώ δεν είναι λίγες οι αεροπορικές εταιρείες που κάνουν «φτερά» από το «Ελ. Βενιζέλος» επιλέγοντας είτε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες για να δημιουργήσουν βάσεις, είτε περιφερειακά αεροδρόμια εντός ελληνικών συνόρων. Μπορεί το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών του ΔΑΑ να είναι υψηλό, ωστόσο οι αεροπορικές εταιρείες επιλέγουν τα φθηνότερα περιφερειακά, που στην πλειονότητά τους εμφανίζουν ελλειμματικές υποδομές αλλά σημαντικά ανταγωνιστικές τιμές.
Αξίζει μόνο να αναφέρει κανείς ότι στο δίκτυο εσωτερικού ο φόρος που επιβάλλεται για δρομολόγια από το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» προς Χίο, Σάμο, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Χανιά, Ρόδο, Κέρκυρα, Ιωάννινα, Κω, Μυτιλήνη ανέρχεται στα 30,64 ευρώ, τη στιγμή που το ταξίδι της επιστροφής επιβαρύνεται με φόρο μόλις 12 ευρώ.
Οσον αφορά δε τα άγονα δρομολόγια, ο φόρος που επιβάλλεται στο ταξίδι από τον ΔΑΑ στη Νάξο και την Πάρο διαμορφώνεται στα 18,64 ευρώ, έναντι μηδενικών χρεώσεων από τα αντίστοιχα αεροδρόμια, προς την Αθήνα.
Ο φόρος για το επίσης άγονο δρομολόγιο από την Αθήνα προς την Ικαρία ανέρχεται στα 9,03 ευρώ.
Τα τέλη του αεροδρομίου ενσωματώνονται στην τελική τιμή του εισιτηρίου, γεγονός που προκαλεί και τη μεγαλύτερη αντίδραση των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες προσφέρουν στον επιβάτη μια τιμή, η οποία εκτός από τον ναύλο που καθορίζεται από την εταιρεία, περιλαμβάνει και τα τέλη του αεροδρομίου.
Η διαφορά του κόστους χρήσης του ΔΑΑ αποτυπώνεται και στη σύγκριση μεταξύ των φόρων που καταβάλει ο ταξιδιώτης ανά προορισμό.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα αεροπορικό εισιτήριο για το Λονδίνο επιβαρύνεται με φόρο μόλις 11,44 ευρώ εάν πραγματοποιηθεί από την Κωνσταντινούπολη, έναντι 32,15 ευρώ εάν το αεροδρόμιο αναχώρησης είναι το «Ελ. Βενιζέλος».
Αντιστοίχως ένα ταξίδι προς το Παρίσι επιβαρύνεται με 23,80 ευρώ φόρους εάν πραγματοποιηθεί από τη Ρώμη, με μόλις 11,44 ευρώ από την Κωνσταντινούπολη και με 32,15 ευρώ εάν αυτό γίνει από την Αθήνα.

Αλεξάνδρα Κασσίμη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου