31.5.13

Υπερατλαντικό μπρα ντε φερ για τα περιφερειακά αεροδρόμια.



Μεγάλη ανταπόκριση από Ευρώπη και Λατινική Αμερική βρίσκει η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας.
Ο υψηλός, μάλιστα, επενδυτικός «πυρετός» για το χαρτοφυλάκιο των αεροδρομίων της χώρας ανάγκασε το ΤΑΙΠΕΔ να παρατείνει την προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος μέχρι τα τέλη Μαΐου.



Σύμφωνα με πληροφορίες, στη λίστα των υποψήφιων μνηστήρων περίοπτη θέση έχουν ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος Vinci, που πρόσφατα απέκτησε τη διαχείριση των αεροδρομίων της Πορτογαλίας, η γερμανική Fraport και η αργεντίνικη εταιρεία Corporation America, που διαχειρίζεται 49 αεροδρόμια στη Λατινική Αμερική και την Ευρώπη.

 

Το επενδυτικό ενδιαφέρον εστιάζεται κυρίως στα αεροδρόμια εκείνα που συγκεντρώνουν επιβατική κίνηση άνω των 250.000 επιβατών σε ετήσια βάση και δευτερευόντως σε εκείνα με ετήσια κίνηση πάνω από 75.000 επιβάτες.
Στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος βρίσκονται τα αεροδρόμια Ρόδου, Θεσσαλονίκης, Κω, Κέρκυρας και Χανίων, καθώς εκτιμάται ότι για το 2013 θα συγκεντρώσουν το 70% και πλέον της συνολικής επιβατικής κίνησης των περιφερειακών αεροδρομίων.
Η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων προχωρά σε δύο ομάδες, στην κάθε μία εκ των οποίων έχουν ενταχθεί 7-10 αεροδρόμια.
Είναι ομάδες παρόμοιας επιβατικής κίνησης, οικονομικών επιδόσεων, αλλά και γεωγραφικής θέσης.
Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας, ενώ εφόσον κριθεί επιχειρηματικά συμφέρων ο επενδυτής, έχει τη δυνατότητα να εντάξει στη συγκεκριμένη ομάδα και κάποιο από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου.
Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου και προαιρετικά μέχρι τρία εκ των αεροδρομίων Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου.
Όσον αφορά τα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, που δεν θα ιδιωτικοποιηθούν, εκτιμάται ότι θα τα αναλάβει η Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Αεροδρομίων (ΑΕΔΑ), ιδιοκτησίας ελληνικού Δημοσίου, που είτε θα τα διαχειρίζεται η ίδια, είτε θα εκχωρήσει τη διαχείριση και εκμετάλλευση σε ιδιώτη.
Η προοπτική, πάντως, να εκχωρηθεί το management σε ιδιώτη συγκεντρώνει τις μεγαλύτερες πιθανότητες.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι από τα συνολικά 37 αεροδρόμια της χώρας διακινούνται σε ετήσια βάση πάνω από 19 εκατομμύρια επιβάτες, αριθμός που αντιστοιχεί στο 50% της συνολικής αεροπορικής επιβατικής κίνησης στην Ελλάδα.
Για τις παραχωρήσεις θα καθοριστούν αρχικό εφάπαξ τίμημα και ετήσιες πληρωμές αναλόγως των κερδών, ενώ οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν και τις επενδύσεις σε υποδομές στα αεροδρόμια.
Προκειμένου μάλιστα να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξουν υψηλές χρεώσεις στα τέλη των αεροδρομίων, θα καθοριστεί ένα συγκεκριμένο περιθώριο κέρδους ειδικά για αεροπορικά έσοδα του παραχωρησιούχου.
Οι συμβάσεις παραχώρησης θα έχουν διάρκεια έως 40 χρόνια. Για τα τρία πρώτα χρόνια της παραχώρησης προβλέπεται ότι θα απαιτηθούν επενδύσεις της τάξης των 220 εκατ. ευρώ σε υποδομές.
Σε ό,τι αφορά το αεροδρόμιο του Kαστελίου, αποφασίστηκε να μην ενταχθεί σε κάποια από τις δύο ομάδες, αλλά να προκηρυχτεί με ξεχωριστή σύμβαση παραχώρησης
Ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης έχει εκδηλώσει ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους επιχειρήσεων της Κίνας.
Πρόκειται για την εταιρεία επενδύσεων Fosun, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, που ενδιαφέρεται τόσο για την κατασκευή όσο και την εκμετάλλευση του κρητικού αεροδρομίου. Φέρεται να έχει ήδη καταθέσει επενδυτική πρόταση στην ελληνική κυβέρνηση.
Το μεγάλο δέλεαρ για τον κινεζικό όμιλο είναι η αξιοποίηση ενός αεροδρομίου που θα μπορεί να μετατραπεί σε πύλη εισόδου για την Ευρώπη.
Ο αργεντίνικος όμιλος Corporation America ξεκίνησε ως βιομηχανία κλωστοϋφαντουργίας για να φτάσει σήμερα να διαχειρίζεται 49 αεροδρόμια σε Λατινική Αμερική και Ευρώπη.
Η εταιρεία επίσης δραστηριοποιείται στις κατασκευές με περισσότερα από 1.200 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων στην Αργεντινή, τον αγροτικό τομέα, με την εκμετάλλευση περισσότερων από 100.000 εκτάριων και τον τομέα των βιοκαυσίμων με την παραγωγή σήμερα 240.000 τόνων βιοντίζελ.
Ο γερμανικός όμιλος Fraport, που «φλερτάρει» με τα περιφερειακά αεροδρόμια, εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης και άλλα 11 αεροδρόμια παγκοσμίως. Ταυτόχρονα δραστηριοποιείται στον τομέα των ακινήτων, των επενδύσεων και των τηλεπικοινωνιών.
Η εταιρεία εξυπηρετεί 164,7 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.
Σήμερα, η Fraport έχει μετοχές ή συμβόλαια εκμετάλλευσης στα αεροδρόμια της Λίμα, του Ντακάρ, του Καΐρου, του Ριάντ, της Τζέντα, του Δελχί, του Μπουργκάς, του Ζιαν, της Αγίας Πετρούπολης, του Αμβούργου και της Αττάλειας, ενώ παρέχει υπηρεσίες στους αερολιμένες του Ορλάντο, της Βιέννης, της Σανγκάης και του Χονγκ Κονγκ.
Η Vinci είναι μία γαλλική κατασκευαστική εταιρεία και μία από τις μεγαλύτερες σε διεθνές επίπεδο.
Ελέγχει την κοινοπραξία «Γέφυρα», η οποία διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου, ενώ στη λίστα με τα πλέον γνωστά έργα της περιλαμβάνονται το Κέντρο Ζορζ Πομπιντού και το Stade de France.
Η Vinci συμμετείχε πριν από περίπου 1 χρόνο διαπραγματεύτηκε με τη Hochtief την εξαγορά όλων των αεροδρομίων στα οποία μετέχει συμπεριλαμβανομένου του αεροδρομίου των Αθηνών, ωστόσο το τίμημα των 1,6 δισ. ευρώ κρίθηκε απαγορευτικό.

Κώστας Νάνος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου