12.12.16

Μια απίθανη πτήση… κόλαφος για την ΕΣΣΔ!



Όλα ξεκίνησαν τον Μάιο του 1987. Ο νεαρός Mathias Rust είχε μπουχτίσει με τις εντάσεις του ψυχρού πολέμου, και για αυτό σχεδίασε μια δική του «φανταστική γέφυρα» μεταξύ Δύσης και Ανατολής.



Νοίκιασε λοιπόν ένα μονοκινητήριο Cessna F172P, το οποίο τροποποίησε προσθέτοντας δεξαμενές καυσίμων στη θέση των καθισμάτων, και απογειώθηκε από το Uetersen της Γερμανίας, πετώντας στους ουρανούς της Βόρειας Ευρώπης για δυο εβδομάδες, ενώ προσγειώθηκε και στην Ισλανδία, όπου έμεινε για μερικές ημέρες επισκεπτόμενος το Hofdi House, εκεί δηλαδή όπου πρόσφατα είχαν λάβει χώρα οι αποτυχημένες ειρηνευτικές συνομιλίες μεταξύ ΗΠΑ και ΕΣΣΔ…


Το πρωί της 28/5/87, ο Rust ανεφοδίασε το αεροσκάφος του στο αεροδρόμιο  Helsinki-Malmi, λέγοντας στον πύργο ελέγχου ότι θα κατευθυνθεί προς τη Στοκχόλμη, και απογειώθηκε στις 12:21 μμ, στρέφοντας όμως το αεροπλανάκι προς την Ανατολή. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας προσπάθησαν να επικοινωνήσουν μαζί του, αλλά αυτό απέβη άκαρπο αφού ο νεαρός πιλότος είχε σβήσει τον ασύρματο του.
Στη συνέχεια διέσχισε τις βαλτικές ακτές πάνω από την Εσθονία, και άρχισε να κατευθύνεται προς την Μόσχα. Στις 14:29 το στίγμα του εμφανίστηκε στα ραντάρ της σοβιετικής αεράμυνας, οι χειριστές της οποίας δεν μπόρεσαν να το αναγνωρίσουν, ενώ ο πιλότος του δεν απαντούσε στις κλήσεις τους. Του έδωσαν τον κωδικό 8255, θέτοντας ταυτόχρονα σε πλήρη ετοιμότητα τρεις πυροβολαρχίες πυραύλων, αναμένοντας την διαταγή να το καταρρίψουν. Δυο μαχητικά αεροσκάφη που στάλθηκαν για να το βρουν, το εντόπισαν στις 14:48 κοντά στην πόλη Gdov, και ο ένας πιλότος ζήτησε άδεια για εμπλοκή η οποία όμως δεν του δόθηκε. Εν τω μεταξύ, οι χειριστές εδάφους της αεράμυνας μπόρεσαν να έρθουν σε επαφή με τον Rust αρκετές φορές, αλλά αυτό που ακολούθησε ήταν η πλήρης σύγχυση. Ευτυχώς για τον νεαρό πιλότο το τοπικό τάγμα αεράμυνας κοντά στο Pskov έλειπε σε ασκήσεις, και εξαιτίας της συνήθους αμέλειας των άπειρων πιλότων  που ξεχνούσαν να ρυθμίζουν το IFF designator των αεροσκαφών τους (φίλος ή εχθρός δηλαδή), οι ελεγκτές εδάφους συνήθιζαν να χαρακτηρίζουν όλα τα αεροσκάφη φίλια, άρα το ίδιο έκαναν και με το αεροπλάνο του νεαρού Γερμανού.
Μια ανάλογη ανακατωσούρα έγινε και πάνω από το Torzhok, όπου υπήρχε σε εξέλιξη μια επιχείρηση διάσωσης λόγω ενός αεροπορικού ατυχήματος την προηγούμενη ημέρα. Έτσι, οι ελεγκτές θεώρησαν το αργοκίνητο cessna στο ραντάρ, ως ένα από τα συμμετέχοντα στην έρευνα ελικόπτερα.



Στις 7 μμ ο Rust έφτασε πάνω από το κέντρο της Μόσχας. Αρχικά ήθελε να προσγειωθεί στο Κρεμλίνο αλλά άλλαξε γνώμη όταν συνειδητοποίησε πως αν έκανε κάτι τέτοιο, δεν θα τον έπαιρνε χαμπάρι κανείς και η αστυνομία απλά θα τον συνελάμβανε, κουκουλώνοντας το όλο εγχείρημα. Έτσι, άλλαξε γνώμη, και αποφάσισε να προσγειωθεί στην Κόκκινη Πλατεία. Εκεί όμως είδε πάρα πολύ κόσμο να κάνει περίπατο και γι αυτό, αφού έκανε έναν κύκλο, προσγειώθηκε σε μια γέφυρα δίπλα στον καθεδρικό ναό του Αγίου Βασιλείου. Τροχοδρόμησε, και στη συνέχεια ακινητοποίησε το αεροσκάφος του  περίπου 100 μέτρα από την πλατεία, όπου αμέσως μαζεύτηκαν περαστικοί ζητώντας του … αυτόγραφα. Όταν τον ρωτούσαν από πού έρχεται, αυτός απαντούσε από την Γερμανία, με τους περισσότερους να νομίζουν ότι εννοεί την Ανατολική Γερμανία. Όταν όμως τους διευκρίνιζε ότι έρχεται από την Δυτική Γερμανία, οι περαστικοί εκπλήσσονταν.
Δυο ώρες αργότερα συνελήφθη, και του απαγγέλθηκαν διάφορες κατηγορίες, με την πιο σοβαρή να είναι αυτή της παράνομης εισόδου στον σοβιετικό εναέριο χώρο. Από την πλευρά του ο νεαρός επέμενε πως ότι έκανε το έκανε για να προβάλλει την ανάγκη παγκόσμιας ειρήνης. Είχε φέρει μαζί του και αντίγραφα από ένα σχέδιο που είχε ετοιμάσει για μια παγκόσμια δημοκρατία, την οποία ονόμαζε Iagonia!  Η δίκη του ξεκίνησε την 2/8/87, και καταδικάστηκε σε τέσσερα χρόνια καταναγκαστικής εργασίας σε ειδικό «στρατόπεδο», κατηγορούμενος για χουλιγκανισμό, παράβαση κανόνων εναέριας κυκλοφορίας, και παραβίαση του εθνικού εναέριου χώρου της ΕΣΣΔ.
Δυο μήνες αργότερα, ο Reagan με τον  Gorbachev τα βρήκαν και υπέγραψαν μια διμερή συμφωνία κατάργησης των πυρηνικών όπλων μεσαίας ακτίνας δράσης στην Ευρώπη, ενώ το Ανώτατο Σοβιέτ διέταξε την αποφυλάκιση του Rust τον Αύγουστο του 1988 ως ένδειξη καλής θέλησης απέναντι στη Δύση.



Μετά την απελευθέρωσή του και την επιστροφή στην πατρίδα του, ο Rust απόλαυσε μια σύντομη περίοδο διασημότητας, αλλά στη συνέχεια απεσύρθη από το προσκήνιο εντασσόμενος σε διάφορα ουτοπιστικά και θρησκευτικά κινήματα.
Στο βιβλίο του The Collapse of the Soviet Military, ο πρώην επικεφαλής της αμερικανικής National Security Agency, William E. Odom, ισχυρίζεται ότι η εν λόγω πτήση «διέσυρε» την μέχρι τότε καλή φήμη των σοβιετικών ενόπλων δυνάμεων. Αυτό με τη σειρά του επέτρεψε στον Gorbachev να απομακρύνει αρκετούς από τους αντιπάλους του που αντιτίθονταν στις μεταρρυθμίσεις του. Τόσο ο υπουργός Άμυνας Sergei Sokolov, όσο και ο επικεφαλής  των δυνάμεων αεράμυνας Alexander Koldunov, απομακρύνθηκαν μαζί με εκατοντάδες άλλους αξιωματικούς. Αυτή ήταν ίσως η μεγαλύτερη εκκαθάριση στον στρατό της ΕΣΣΔ από την εποχή του Στάλιν.
Όσον αφορά στο διάσημο αεροπλανάκι Reims Cessna F172P με αριθμό νηολογίου D-ECJB, αυτό πουλήθηκε στην Ιαπωνία, όπου και εκτίθετο δημόσια για αρκετά χρόνια. Το 2008 επέστρεψε στη Γερμανία, και από τότε βρίσκεται στο Deutsches Technikmuseum του Βερολίνου.

Απόδοση: S.A.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου