8.10.12

Η ψευδαίσθηση της επιλογής.


Το διπλανό σχεδιάγραμμα, που απεικονίζει το δίκτυο των εμπορικών «σημάτων» (brands)  που έχουν στην ιδιοκτησία τους, άλλα παρόμοια «σήματα», είναι ενδεικτικό των επιλογών που έχουμε σήμερα ως καταναλωτές, ή μάλλον της έλλειψης επιλογών.





Αν δούμε τις ομαδοποιήσεις, υπάρχει κάποια λογική.
Η Nestle, για παράδειγμα, ελέγχει μια σειρά από εταιρίες ζωοτροφών, γλυκισμάτων, καλλυντικών, κλπ. τα προϊόντα των οποίων μάλλον προέρχονται από τα ίδια υλικά, και τις ίδιες πρώτες ύλες.
Αλλά το ίδιο βλέπουμε να συμβαίνει και στον τομέα των ειδών ένδυσης.
Είναι πιθανό, κάποια απομεινάρια του αφυδατωμένου αλογίσιου κρέατος, με το οποίο φτιάχνουν τις σκυλοτροφές, να μπαίνει στην άκρη, και να χρησιμοποιείται για την κατασκευή ζωνών!
Όπως όμως και να έχει, όλες αυτές οι επώνυμες μάρκες, μοιάζουν να ανήκουν σε δέκα μόλις συγκεκριμένες και διάσημες εταιρίες, όπως είναι οι Kraft, Nestle, Coca-Cola, Pepsi-Co, General Mills, Proctor & Gamble, Johnson & Johnson, Mars, και Unilever.
Και αν αυτό το γεγονός σοκάρει, σκεφτείτε πως κάτι ανάλογο συμβαίνει και όσον αφορά στην ιδιοκτησία των ΜΜΕ της Αμερικής.
Αν και φαίνεται να υπάρχουν εκατοντάδες επιλογές όσον αφορά στα ΜΜΕ, εν τούτοις στο τέλος όλα καταλήγουν σε μια μικρή  χούφτα εταιριών, οι οποίες ελέγχουν όλες τις υπόλοιπες (θυγατρικές).

Το 1983, το 90% των αμερικανικών ΜΜΕ ανήκαν και ελέγχονταν από περίπου 50 εταιρίες.
Από πέρσι όμως, όλα τα αμερικανικά ΜΜΕ ανήκουν σε μόλις 6 εταιρίες. Αυτό κι αν δεν είναι η ψευδαίσθηση της επιλογής.
Οι GE, Time Warner, CBS, Viacom, Disney, και News Corp. ελέγχουν τα πάντα στον τομέα των ΜΜΕ.
Για αυτό και όλα τα τηλεοπτικά προγράμματα, σε όλα τα κανάλια, είναι πάντα τα ίδια.
Και εν πάση περιπτώσει, πως μπορούν τα ΜΜΕ να είναι αντικειμενικά, όταν όλες οι αποφάσεις παίρνονται από μερικούς μόνο ανθρώπους;
Μπορεί να ακούγεται στενόμυαλο, αλλά η κατεύθυνση την οποία έχουν πάρει τα πράγματα, δεν θα μας οδηγήσει σε καλό.
Μπορεί να κάνουμε λάθος. Μπορεί οι λίγοι αυτοί που ελέγχουν τα ΜΜΕ να είναι καλοπροαίρετοι, και να νοιάζονται για το καλό μας. Και για αυτό να έχουν πετύχει αυτά που πέτυχαν.
Είναι όμως έτσι;

Απόδοση: S.A.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου