9.3.23

Όχι άλλα φέρετρα για να ξυπνήσουν οι αρμόδιοι…

Διαβάζω αυτές τις μέρες παντού στα σόσιαλ μύδια οργισμένα σχόλια, και σκληρές αντιδράσεις, επειδή κάποιος μεγαλόσχημος τηλεδημοσιογράφος είπε εν μέσω γενικού θρήνου, πως η τραγωδία των Τεμπών θα οδηγήσει σε πιο ασφαλείς σιδηροδρόμους, ή κάπως έτσι.

Μπορεί η συγκεκριμένη τοποθέτηση να είναι εκτός τόπου και κυρίως εκτός χρόνου, όμως κρύβει (δυστυχώς) μακάβριες αλήθειες.

 


Και εξηγούμαι: Πριν την 9/11, στην Αμερική, στο βασίλειο του νεοφιλελευθερισμού, οι έλεγχοι ασφάλειας στα αεροδρόμια (security) είχαν ανατεθεί σε ιδιωτικές εταιρίες, οι οποίες προκειμένου να μειώσουν τα κόστη προσλάμβαναν ανειδίκευτους άνεργους, χαμηλών προσόντων, ακόμη και λαθρομετανάστες, χωρίς καν να μπουν στον κόπο να τους εκπαιδεύσουν…

 

Το turnover rate, οι παραιτήσεις και οι απολύσεις δηλαδή,  ήταν τεράστιο, μιας και οι αμοιβές ήταν ιδιαίτερα χαμηλές, όσο χαμηλή ήταν και η αποτελεσματικότητα των ελέγχων.

Μετά από το κακό, όταν οι Αμερικάνοι άρχισαν να ψάχνονται, και το FBI μαζί με την αμερικανική ΥΠΑ, την FAA δηλαδή,  άρχισαν να κάνουν ενδελεχείς ελέγχους για να βρουν τα κενά και τις τρύπες στους ελέγχους ασφάλειας, ανακάλυψαν παπάδες κυριολεκτικά, και διαπίστωσαν πως το όλο σύστημα μπάζει από παντού.

Οπότε θέσπισαν νέους αυστηρότερους κανόνες, και το κυριότερο είναι ότι σύστησαν μια νέα ομοσπονδιακή (κρατική) υπηρεσία, την Transportation Security Administration (TSA), με αποτέλεσμα οι έλεγχοι των επιβατών, καθώς και οι διαδικασίες των ελέγχων να είναι έκτοτε ιδιαίτερα αυστηροί.

Ναι, οι αρχικαπιταλιστές του πλανήτη, επέστρεψαν στον συγκεκριμένο κρίσιμο τομέα, στην παλιά κρατική συνταγή. Έλεγχος από πλευράς δημοσίου και κράτους δηλαδή, και όχι ανεξέλεγκτη κερδοσκοπική ιδιωτικοποίηση που οδηγεί σε εκατόμβες.

Την ίδια εποχή στην Ελλάδα, η οποία πάντα έχει μια χρονική υστέρηση με την υπόλοιπη αναπτυγμένη Δύση, τους ελέγχους στα αεροδρόμια τους έκανε η ΕΛ.ΑΣ, και μόλις τότε περάσαμε στις ιδιωτικές εταιρίες σεκιούριτι οι οποίες ξεκίνησαν και συνεχίζουν να κάνουν τους ελέγχους στα μεγαλύτερα αεροδρόμιά μας.

Τι έκανε η Αμερική δηλαδή; Το ακριβώς αντίθετο εμείς, αφού όταν εδώ χτίζαμε Παρθενώνες… μπλα μπλα…

Στην Αμερική όμως χρειάστηκε μια τραγωδία για να καταλάβουν τα κακά της απορρύθμισης και της ιδιωτικοποίησης, σε έναν κρίσιμο τομέα όπως είναι εκείνος των αερομεταφορών, και να προχωρήσουν σε άμεσες διορθωτικές κινήσεις. Τέλος πάντων…

Ένα άλλο παράδειγμα, στα καθ’ ημάς αυτή τη φορά,  είναι και η αεροπορική τραγωδία το 1997 με το ουκρανικό ΓΙΑΚΟΒΛΕΦ, που κατέπεσε στα Πιέρια Όρη, στέλνοντας στον θάνατο περίπου 72  (αν θυμάμαι καλά) ανθρώπους.

Εκτός από την επίσημη υπηρεσιακή και δικαστική διερεύνηση που προέκυψε, στέλνοντας στο δικαστήριο δυο ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης οι οποίοι και καταδικάστηκαν τελεσίδικα με αναστολή, προέκυψε και μια δίκαιη θα έλεγα οργή από πλευράς τηλε-δημοσιογράφων, με τον Εισαγγελάτο (σαν χθες το θυμάμαι) να κατακεραυνώνει στα παράθυρα τον έντρομο και άβουλο τότε υπουργό Μεταφορών του Πασόκ Μαντέλη, με το κρίσιμο ερώτημα «γιατί δεν έχουν ραντάρ τα αεροδρόμιά μας;».

Και με τον εν λόγω υπουργό κάθιδρο να σπεύδει σε χρόνο ντε τε να προμηθεύει με (πανάκριβα) συστήματα ραντάρ τα 4 μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας (εκείνο των Αθηνών είχε ήδη), με αποτέλεσμα η ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας στη χώρα μας να βελτιωθεί με γεωμετρική πρόοδο, και βέβαια κάποιοι συνήθεις ύποπτοι επιτήδειοι μεσάζοντες να τρίβουν τα χέρια τους…

Κάτι αντίστοιχο έγινε πρόσφατα με αφορμή τα αλλεπάλληλα δυστυχήματα (με πολλούς νεκρούς) των Β737 ΜΑΧ, η κατασκευή, ή μάλλον η εξέλιξη των οποίων είχε πάψει (επίσημα) να ελέγχεται από την κρατική FAA, αφήνοντας την Boeing να «αυτοελέγχεται».

Έγραφα τότε (δείτε το λινκ): «Το 2015 η Boeing έτρεχε και δεν έφτανε προκειμένου να αντιμετωπίσει την επέλαση της ανταγωνίστριας ευρωπαϊκής Airbus, η οποία κατάφερε να πουλήσει αεροσκάφη της μέχρι και εντός των ΗΠΑ, στην American Airlines.

Και επειδή η σπουδή ήταν τέτοια, και οι χρονικές πιέσεις πολλές, η αμερικανική ΥΠΑ, η Federal Aviation Administration (FAA) δηλαδή, ανέθεσε μεγάλο μέρος των ελέγχων και της πιστοποίησης των νέων αεροσκαφών 737 MAX στην ίδια την Boeing

Το αποτέλεσμα της τραγωδίας; Η FAA, το αμερικανικό κράτος δηλαδή, έσφιξε τα λουριά, και άρχισε ξανά τους αυστηρούς ελέγχους στις προδιαγραφές των αεροσκαφών των ιδιωτικών κατασκευαστικών εταιριών.

Υπάρχουν και άλλα πολλά παραδείγματα που αποδεικνύουν δυστυχώς ότι χωρίς πάθημα δεν έχει μάθημα.

Ας ελπίσουμε πως οι δικοί μας σωτήρες (γόνοι και μη) θα ξυπνήσουν επιτέλους, θα καταλάβουν ότι ιδιωτική πρωτοβουλία και ανάπτυξη δεν γίνεται χωρίς αυστηρούς κρατικούς ελέγχους και κανόνες, και ας προλάβουν το επόμενο κακό πριν αυτό συμβεί με ολέθριες επιπτώσεις για όλους μας.

Ακούνε άραγε εκεί στο υπουργείο Μεταφορών; Διότι δεν είναι μόνο οι σιδηρόδρομοι ανεξέλεγκτοι σε θέματα ασφαλείας , είναι και άλλοι τομείς σαφώς πιο κρίσιμοι, και ο νοών νοείτω…. 

Strange Attractor

 

ΥΓ-Τι είπε ο Άδωνις και πέσανε να τον φάνε; Ότι ο υπ. Μεταφορών δεν θα μπορούσε ούτε έπρεπε να πει ότι τα τρένα δεν είναι ασφαλή. Άρα δηλαδή, κατά τον Άδωνι, ο Καραμανλής είπε εν γνώσει του ψέματα από βήματος βουλής. Οι άριστοι που λέγαμε.

 Δείτε: εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου