Μαύροι
χαλκείς κατασκευάζουν δεσμά δια τους λαούς εν τη βαθυζόφω σκοτία του αιωνίου
εργαστηρίου των.
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης.
Η αισθητική, καθώς και η αρχιτεκτονική του
αστικού τοπίου διαιωνίζουν την συλλογική μνήμη, οριοθετούν την πολιτιστική
ταυτότητα ενός έθνους, περιγράφουν την ιστορική του πορεία στον χώρο και τον
χρόνο και εδραιώνουν τις διεκδικήσεις του σε μία «Γεωγραφική Περιοχή» αναφέρει
ο ιδιοφυής θεωρητικός του Παντουρκισμού Πρωθυπουργός της Τουρκίας Αχμέτ
Νταβούτογλου στο έργο του το «Στρατηγικό Βάθος». Ταυτόχρονα, οι «αρχιτεκτονικές
ταυτότητες», προσδιορίζουν την ατομική και κοινωνική συμπεριφορά, την εμφάνιση,
την ψυχολογία και την κοινωνική διάθεση.
Επί παραδείγματι, οι πολίτες του κέντρου των
Αθηνών κινούνται, ενδύονται και συμπεριφέρονται εντελώς διαφορετικά από τους
πολίτες του κέντρου του Στρασβούργου. Οι πρώτοι, συνεχώς έρχονται σε επαφή με
εικόνες βανδαλισμένων και πυρπολημένων κτηρίων, σκουπιδιών, αντιαισθητικού
γκράφιτι και μιας τριτοκοσμικής αρχιτεκτονικής στερούμενης χωρικής και χρονικής
μνήμης, που βεβαίως αντανακλά την αντίστοιχη ατομική και συλλογική συμπεριφορά,
εξαθλιώνει το πνεύμα και μειώνει τις αντιστάσεις στο σκοταδισμό και συντελεί
στην περαιτέρω πνευματική και αισθητική εξαθλίωση...