17.2.13

Τα μαϊμού likes του facebook!


Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι χρήστες, μεταξύ αυτών και πολλοί επώνυμοι, χρησιμοποιούν το facebook ως μέσο προβολής.


Πολλές επιχειρήσεις επίσης, επενδύουν πλέον χρόνο και χρήμα στο fb και σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για την προώθηση των υπηρεσιών τους και τη διαφήμιση των προϊόντων τους.
Αποτελεί συνήθη και διαδεδομένη πρακτική η δημιουργία fan pages εντός του fb, σελίδων δηλαδή που εξυπηρετούν αυτόν το σκοπό.


Στις σελίδες αυτές υπάρχει το γνωστό για τους χρήστες του fb, κουμπάκι «Μου Αρέσει» (Like).
Όταν το κλικάρει κάποιος, αυξάνεται ένας μετρητής σε ειδικό πεδίο δίπλα στο κουμπάκι, που καταγράφει σε πόσους αρέσει η σελίδα. 
Ο αριθμός των Likes θεωρείται από πολλούς ως μια ένδειξη της δημοφιλίας και της επισκεψιμότητας μιας σελίδας.
Όσο μεγαλύτερος είναι, τόσο υποτίθεται ότι αυξάνεται το κύρος, η αξιοπιστία αλλά και η αξία της επιχείρησης, του προσώπου ή του θέματος που προβάλλεται μέσω της σελίδας. 
Επίσης, τα περισσότερα πλέον sites και κυρίως τα ειδησεογραφικά, έχουν συνδεθεί απ’ ευθείας με το facebook και δίνουν τη δυνατότητα στους χρήστες να πατούν το κουμπάκι “Like” μέσα από τις ιστοσελίδες τους.
Με τον τρόπο αυτό γίνεται άμεσα ευδιάκριτο ακόμη και σε μη χρήστες του fb, σε πόσους αρέσει το περιεχόμενο ενός ιστότοπου. 
Στην προσπάθειά τους να κερδίσουν Likes για τις σελίδες τους, πολλοί χρήστες καταφεύγουν δυστυχώς σε αθέμιτες και ανήθικες πρακτικές, εκμεταλλευόμενοι και κάποια ελαττώματα (flaws) του facebook. 
Μια συνήθης πρακτική είναι η δημιουργία ψεύτικων προφίλ που προστίθενται ως εικονικοί fans μια σελίδας.
Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με μια σχετικά πρόσφατη έρευνα του BBC, τo 8.7% των χρηστών του facebook δεν είναι αληθινοί.
Είναι ένα ποσοστό που αντιστοιχεί σε 83 εκατομμύρια ψεύτικους λογαριασμούς. 
Ακόμη μια πρακτική όμως, είναι και η αγορά Likes.
Σε ιστότοπους όπως το Buildmybuzz.com, προσφέρεται η δυνατότητα αγοράς πακέτων Likes, έναντι κάποιας χρηματικής αμοιβής. 
Τα Likes αυτά πιθανώς να προέρχονται από αληθινούς χρήστες, οι οποίοι όμως καμιά σχέση ή επαφή έχουν με τις σελίδες στις οποίες κάνουν Like.
Οπότε και σ’ αυτή την περίπτωση η αύξηση του αριθμού των fans είναι εικονική και εξυπηρετεί μόνο το σκοπό της δημιουργίας εντυπώσεων. 
Κατά καιρούς η διαχειριστική ομάδα του fb εκτελεί επιδρομικούς ελέγχους και διαγράφει τα ψεύτικα προφίλ.
Μαζί με αυτά χάνονται και τα ψεύτικα Likes, αλλά το πρόβλημα δεν δείχνει να θεραπεύεται, καθώς υπάρχουν και άλλοι τρόποι εξαπάτησης. 
Κάποιοι ιστότοποι όπως το Likefake.com προτρέπουν τους χρήστες να αντικαταστήσουν το κουμπάκι “Like” του FB στις ιστοσελίδες τους, με ένα παρόμοιο.
Το νέο κουμπάκι έχει όλη τη χρηστικότητα του κανονικού, δίνει όμως τη δυνατότητα στον διαχειριστή της ιστοσελίδας να συμπληρώσει μόνος του το πεδίο των Likes με ό,τι αριθμό επιθυμεί.
To slogan του εν λόγω ιστότοπου είναι χαρακτηριστικό: “Real like button, fake like count”. 
Πέρα απ’ όσα αναφέρθηκαν ωστόσο, ο ίδιος ο αλγόριθμος του facebook για τα Likes, έχει κάποιες ιδιαιτερότητες.
Όταν αυτές γίνονται εκμεταλλεύσιμες, μπορεί να αλλοιωθεί στην πράξη ο πραγματικός αριθμός των ατόμων, που στ’ αλήθεια τους αρέσει το περιεχόμενο μιας ιστοσελίδας. 
Κάθε φορά που μια ιστοσελίδα κοινοποιείται στο fb σε status ή αποστέλλεται στο Inbox κάποιου χρήστη, αυξάνονται τα Likes χωρίς κανείς να έχει πατήσει το κουμπάκι «Μου αρέσει».
Τα σχόλια που προστίθενται από κάτω -ακόμη και αρνητικά- επίσης αυξάνουν τον αριθμό των Likes. 
Σημαντική λεπτομέρεια: ακόμη και αν διαγραφεί η κοινοποίηση, ο αριθμός των Likes στην ιστοσελίδα δεν θα μειωθεί.
Έχει καταγραφεί μόνιμα και μπορεί μόνο να αυξάνεται. 
Εν κατακλείδι, ο αριθμός των Likes που φαίνεται στις fan pages του fb, αλλά και σε ιστοσελίδες εκτός αυτού, συχνά ενδέχεται να είναι πλασματικός και κατά συνέπεια παραπλανητικός.
Το γεγονός αυτό δημιουργεί σοβαρούς προβληματισμούς, για την αξιοπιστία του fb, για όσους επιλέγουν τα "Like" ως κριτήριο αξιολόγησης μιας επιχείρησης. 

ΥΓ.
Σε ελάχιστο χρόνο μετά τη δημοσίευση του παρόντος άρθρου, ο αριθμός των Likes κάτω απ' αυτό, θα αυξηθεί υπερβολικά και θα ξεπεράσει τα 1000.
Ο αριθμός αυτός θα είναι σκόπιμα πλασματικός.
Ένα απλό δείγμα του πόσο εύκολα μπορεί κανείς να εξαπατήσει και να παραπλανήσει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου